بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

آب انبار قلعه ،افتخاری دیگر برای بادرود

آیا«آب انبـار» قلعه سراز خاک بیـرون آورد؟   

 

به همت شهرداری وشورای اسلامی شهر بادرود آب انبار قلعه واقع در مرکز میدان امام حسین(ع) بادرود درسال 1386 سر از خاک به در آوردودوباره بدلایل نامعلم شاید برای همیشه تاریخ سر بدرون خاک نهاد.

 این آب انبار که به روایتی از آثار ارزشمند دوران ایلخانیان ویا صفویه می باشد در زمستان دو سال قبل به همت شهرداری از زیر خاک کشف وعملیات خاکبرداری آن آغاز گردیده است  با تخریب بخشی از پیاده رو وباغچه های کناری میدان عملیات اکتشاف این بنای زیبا آغاز گردید . این آب انبار دارای 6 گنبد مدور ،48 پله ورودی وبادگیربوده که با مصالح آجر وساروچ وگل آهک به روش بسیار زیبای ساخته شده است . موجی از خوشحالی طرفداران به آثار تاریخی منطقه رادر پی اکتشاف این آب انبار در برگرفت . با بازسازی این آب انبار زیبا بخشی از هویت وتاریخ هسته مرکزی شهر جانی دوباره می گرفت  . در مکان مرکز شهر مجموعه قلعه بزرگ گبری ، آب انبار ممه،آب انبار قلعه،مدرسه پائین،مسجد قلعه وپاسگاه قدیم وجود داشت که با تأسف با بی تدبیری عده ای از افراد کلیه ی این آثار ارزشمند بتدریج تخریب گردیدند. 

 

 

 مقررگردید به علت آغاز ماه محرم وبه بهانه عبورهیئت های مذهبی ، آب ابنار مذکور به طور موقت مجدداً پوشیده تا بعد از پایان مراسم عزاداری در این ماه مجدداً بازگشایی و کار مرمت آن آغاز گردد. ولی با تأسف همان کسانی که سه دهه پیش با بی هویتی وبی ارادگی تمام لودر به زیر آثار گرانبار تاریخی منطقه بردند با تلاش خویش مانع از اکتشاف آب انبار یاد شده گردیدند وبا جو بد بینی از اختصاص اعتبار برای باز سازی این بنای زیبا ممانعت بعمل آوردند وبدینسان بود که این بنای ارزشمند پس از گذشت 2 سال هنوز هم سر از خاک مظلومیت بدر نیاورده است.امیدآنکه با همت شهردار پرتلاش وعلاقمند به مباحث تاریخی این بنا هم مثل گرمابه نوقه بار دیگر بر مردم تاریخ دوست ومتمدن بادرود سلام دهد.

نظرات 1 + ارسال نظر
قوام ادلین ادیب سرشکی جمعه 29 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 11:31 ب.ظ http://ghavamadib.blogfa.com

" حاجی شدن " عنوان شعری است بمناسبت فرا رسیدن ماه ذی الحجه در " گنجینه قوام "
بازدید فرمائید .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد