بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

عزداری محرم بادرود نیاز به نگرش

  

بازهم محرمی دیگر از راه دارد می رسد وعلم وکوتلها به نشانه احترام به مظلومیت امام سوم شیعیان بر هر کوی وبرزنی بر پا میگردد.

یادش بخیر قدیما -که البته ما بیاد نداریم -.میگفتند عزاداریها بصورت سنتی با دو دسته برنی (که سینه زن بودند )وحسینی(که سنگ شیر میزدند )با شور ومعنویت خاصی برخوردار می شد . تمام شهر بادرود بود واین دو دسته عزاداری بی ریا.سنگ شیر عبارت از دو تکه چوب کوچکی بود که درست در کف دست عزادران جای میگرفت وهمنوا با نوحه مخصوص 8 ترکی به سبک زیبائی نواخته میشد . این رسم زیبا از سال 1356 با ورود زنجیر ودهل وسنج برای همیشه کنار گذاشته شد .نظیر چنین مراسمی اکنون در عصر تاسوعا در ابیانه ودر طول محرم در میبد یزد اجراء میگردد.

اکنون بادرود ما دارای 17 هیئت زنجیر وسینه زنی است که عزاداریها گرچه با استقبال گسترده عزاداران برگزار میشود اما از خلوص آن روزها بی بهره است .

نخل بزرگ بادرود در قدیم در حسینیه ها می چرخید ومردم با توان تمام به پای آن به عزاداری می پرداختند . طبق همه رویه های تصمیم گیری شهر که بر پایه احساسات وریاست بازی عده ای مرسوم میگردد از یک دهه پیش به بعد نگذاشتند نخلها وارد حسینیه شود ووارد میدان امام حسین(ع) می شود وبر عکس عقربه های ساعت بدور میدان سه دور میچرخد ودر این بین توده ملت را می بینید که فارغ از عاشورا بودن هرچند نفری مشغول گپ زدن وگفت وگو یند وعده ای قلیل هم که ظاهرأ نسل اندر نسل پایه های نخل بدانها رسیده در زیر آن بیهوده وبدون هدف میچرخند .

در این بین بازار نذری ونذورات از شام ونهار گرفته تا تنقلات وشیرینیجات داغ داغ است وبعضی کسان در اندیشه دوچندان سیرنمودن شکمشان. 

 

هرساله بخشی از سنتها از این مراسم کنده میشود وبرخشکی وبی روح بودن آن افزوده .باباهای برخی از هیأت به جای اندیشه امام حسین به فکر دراز نمودن هیئت ها وبزرگ تر شدن دهلهای خویشند. 

 

در این بین بارگاه آقاعلی عباس(ع)که هرساله شاهد حضور هیئتهای مختلف از سراسر کشور است ،مظلومترین روزهایش را از ناحیه همشهریان عزیز سپری میکند ودرروز عاشورا وتاسوعا از حضور هیئتهای محترم در این بارگاه عظیم خبری نیست .

اینجانب نگارنده پیشنهاد دادم بجای اینکه عصرروز تاسوعا هیئتهای عزاداری بی جهت بدور خیابانها وکوچه ها بگردند به پای بوس این امامزادگان شرفیاب شوند که این طرح فقط یک سال بیشتر دوام نیاورد. 

مراسمهای سنتی زیبای تعزیه خوانی وحرکت نمادین کاروان اسیران کربلا هم ازخلوص سالهای پیش بی بهره است وحس رقابتهای بیهوده ودخالت در رسومات برخی از هیئت ها وبجای اینکه خود دنبال ابتکاری جدید باشیم سعی میکنیم سنت یک هیئت را هیئتی دیگر برپا کنیم ، باعث از رونق افتادن مراسم دیگر هیئت ها هم میشویم . 

 

هربارکه خواستیم مراسم سنتی عزاداریمان را به تلویزیون بکشانیم .دیدیم حرفی برای گفتن در بین عزاداریهای پرشور از سراسر کشور نداریم وعملأ عزادریهای زیبای سنتی مان مثل همه کارهایمان دستخوش اهداف عده ای از سیاسیون قرار میگیردکه در این شهر خود را کشک هرآشی میکنند.

به امید اینکه امسال عزاداری آقا امام حسین(ع) پرشور تر از هرسال در این دیار اجراء گردد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد