بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

سخنی با مسئولین آستان مقدس

اگر یک روز جمعه مثل ما دلتون هوای زیارت کرد وبه پابوس آستان مقدس فرزندان بلافصل موسی ابن جعفر در کویر بادرود مشرف شدید می بینید دیگر مثل قدیم نیست مرد وزن وپیر وجوان چه در اوج گرمای 38 درجه تابستان ویا سرمای زیر صفر زمستان از سراسر کشور به سوی حریم کبریائیش روانند . اما گرچه همیشه دچار تغیراتی اساسی در وضعیت بنای این بارگاه هستیم وتلاش خادمین آستان مقدس غیر قابل انکار است اما برای رفع این معضلات کوچک وکم هزینه تاکنون اقدامی اساسی نشده است . کاری که با یک فرهنگسازی وصرف فقط چند ساعت وقت می توان در نیل بدان کوشا بود وبر حفظ بخشی از آبروئی این آستان افزود .  

1-درحالی که حتا امامزاده های کوچک ومساجد ایران دارای کفشکن هستند اکنون زیبنده نیست این آستانه از کفشکن بی بهره باشد وکفشهای زائران در خارج از حرم در زیر کفشهای دیگران له شده ویا بعضأ افرادی با خاطره بی کفشی از این دیار خارج شوند ویا با بوی بد آن به داخل حرم برده شوند.  

 

2-برپائی نماز جماعت ومراسم مذهبی در کنار ضریح علاوه بر جلوگیری وبروز مشکلات زائران برای زیارت (که بعضیها به علت مسافر بودن در زیارت تعجیل هم دارند).آسیب جدی بر معماری زیبا ومنحصر بفرد داخل حرم می زند . 

 

پخش صداهای سخنرانان ومداحان از بلندگوههای خشن، آئینه کاری وگچ بری ظریف این آستانه را با مشکل جدی مواجه می سازدوحیف از این بنا که یادگار آیندگان است به علت ناهماهنگیها آسیب ببیند . بهتر است مراسم در داخل مساجد اطراف صحن ، داخل صحن ویا رواقهای جانبی حرم اجراء نمایند.  

 

3-نصب چادرهای مسافرتی که حتا در بسیاری از شهرهای توریستی ایران هم در بعضی از پارکهای ویژه جانمائی شده ، آیا جای سئوال نیست که چرا تا چند متری ضریح مطهر نصب اینگونه چادرها ممنوع نیست ؟ بهتر است با تدبیری عاجل وآنی نصب چادر در صحن غربی کاملأ ممنوع وبه صحن شرقی(پشت صحن اصلی) سوق داده شوند.

4-با اینکه نزدیک به 60 نفر پرسنل از طریق این آستانه ارتزاق میکنند هنوز نظافت صحن ، راهروهای ورودی ، فضاهای سبز وبویژه بازار آستانه با مشکل جدی روبروست که ای کاش با تقسیم نیرو ی موجود در نظافت آستانه کوشش بیشتری معمول گردد .

5- ودر هیچ امامزاده ای ما ندیدیم که مردانی را(بعضأ جوانان مجرد) در رواق دربهای ورودی به صحن مطهر بگمارند تا به خانمها دستور چادر سر کردن بدهند . شایسته است این امر را به خانمهای خادم افتخاری آستان مقدس بسپارند که بسی ارزنده تر خواهد بود.

6- در بیشتر مواقع در داخل حرم خادم وراهنمائی برای پاسخگوئی به سئوالات زائران وجود ندارد .از آنجا که قدیمیها میگفتند«حرمت امامزاده به متولی آن است »ارزنده است خادمانی را با لباسهای مخصوص ومتحد بویژه در ایام شلوغ در طرفین دربهای ورودی به ضریح بگمارند تا هم خوش آمد به  زائران عرض کنند وهم احیانأ به زائران توضیح دهند که این بزرگواران از نسل وتبار کدامین امامند وداستان چگونگی شهادتشان را برای آنان برشمارند.

عرض کردم رعایت این گونه موارد چندان بار مالی برای مدیریت آستانه ندارد فقط اندکی تدبیر وهمیاری خادمین ومردم را می طلبد وبس...

نظرات 1 + ارسال نظر
م-ع-رجبی دوشنبه 11 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 10:23 ق.ظ

سلام
درباره مطلبت میتونی از مهندسای عمران بادرود مصاحبه بگیری و یا ازشون بخوای نقشه یا نماهایی از معماری جدید با تلفیق بادگیر اگه دارند برای نمونه بدن تو سایت بذاری

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد