بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

نوروز در بادرود

 شهربادرود در مرکز جغرافیای ایران ودر 130 کیلومتری اصفهان-60 کیلومتری کاشان و55 کیلومتری اردستان واقع گردیده است. در سفر به بادرود از این 10 اثر تاریخی ودیدنی بازدید کنید

آستان مقدس آقاعلی عباس(ع) بادرود 

 

وجود بارگاه مطهر فرزندان بلافصل امام موسی ابن جعفر(ع) در بادرود وحضور خیل مشتاقانی که از سراسر کشور عزیزمان به پای بوس حضرتش مشرف می شوند که بالغ بر 3 میلیون در سال تخمین زده می شود باعث گردیده این شهر بعنوان چهارمین شهر زیارتی ایران پس از مشهد، قم وشیراز تلقی گردد .

حضرت آقاعلی عباس وشاهزاده محمد جهت دیدار با برادر بزرگوارشان حضرت امام رضا(ع) از مدینه عازم طوس بودند که پس از طی چندین شهر و روستا به کاشان و سپس بادرود آمدند. پس از 40 شبانه روز اقامت در این سرزمین و میهمان نوازی شایسته اهالی بادرود، عازم به طوس از راه کویر بودند که بدست لشگریان مأمون درکویر بادرود در 14 جمادی الاول 203 قمری شربت شهادت نوشیدند.

آستان مقدس دارای 400 باب زائرسرا و امکانات اولیه اسکان مسافرین و زائران است.معماری بسیار زیبای آستانه در قالب گچ بری، آئینه کاری و کاشیکاری بر پیکره یکی از بزرگترین گنبد مدور جهان چشم هر هنردوست عاشقی را مجذوب هنر زیبای خویش می سازد. ضریح مطهر بطرز بسیار باشکوهی احداث و آرامش معنوی خاصی را در حرم مطهر به مسافران خسته کویر می بخشد.

 

گرمابه نوقه بادرود  

از آثار ارزشمند دوران صفویه گرمابه نوقه بادرود می باشد که در ابتدای کوی گلستان و چند متری میدان امام حسین(ع) واقع گردیده است. این بنا که مثل تمام گرمابه های قدیمی ایران دارای تون رختکن و حوضچه های کوچک و متصل به هم می باشد دارای ویژگی معماری خاصی است. متأسفانه در سال 1356 این حمام تخریب و جزئی از مسیر کوچه قرار گرفت در سال 1379 به پیشنهاد جمعی از دوستداران میراث فرهنگی و به همت شهردار محترم وقت و مجموعه فرهنگی ارشاد اسلامی از زیر خاک شناسائی و با اعتبار سازمان گردشگری بازسازی گردید. این بنا طی تفاهم اداره میراث فرهنگی با شهرداری و شورای اسلامی شهر در حال تبدیل شدن به موزه مردم شناسی بادرود است. ساعت بازدید از حمام نوقه از 8 صبح لغایت 6 بعد ازظهر است.

سراموزه  رهگشای بادرود  

 از جلوه های معماری زیبای قاجاریه در بادرود منزل و موزه شخصی رهگشای است. این خانه قدیمی و زیبا درفاصله 300 متری میدان امام حسین(ع) و در کوی باغ جنب حسینیه اعظم واقع گردیده است. بنا در سال 1372 به همت فرزندان مرحوم رهگشای بازسازی و اکنون با وجود بیش از 2000 قطعه شیء که به همت دکتر رهگشای و همسرش جمع آوری گردیده به صورت موزه ای بسیار زیبا و منحصر بفرد مبدل گردیده است. این خانه علاوه بر موزه اشیاء تاریخی موزه ای از انواع درختان خاص این منطقه هم شمرده می‌شود. چون منزل شخصی است تأکید می‌گردد در تعطیلات نوروزی ترجیحأ بین ساعت 9 تا 11 صبح و 3 تا 5 بعد از ظهر برای بازدید از این موزه زیبا برنامه ریزی نمود. 

بادگیرمیدان امام بادرود 

تندیس زیبای بادگیر در میدان امام خمینی بادرود که نشان از معماری اصیل ایرانی در بافت منازل این سرزمین است نمادی از ستبری حاشیه نشینان کویری است. این تندیس در سال 1383 به همت شورای اسلامی و شهرداری بادرود احداث گردیده است در جوار این میدان پارک شهر قرار دارد که با برخورداری از 4 هکتار فضای سبز زیبا و چمن کاری و آلاچیق محل استراحت و سرویسهای بهداشتی و سفره خانه سنتی، فضای آرامی را برای استراحت مسافران فراهم نموده است. 

قلعه کرشاهی بادرود

ارگ زیبای کرشاهی از جمله آثار زیبا و تاریخی این منطقه است. آنچه طبق شواهد  موجود قابل اثبات است این است که این اثر در اواخر دوران قاجار توسط نائب حسین کاشی برای استفاده نظامی مورد بازسازی قرار گرفته. وجود قلعه در پهن دشت زیبای کویر و آرامش خاصی که در کوهپایه های لطیف حکمفرماست منظره ای زیبا را جلوه گر نموده است. وجود قنات آب که مظهر آن از درون قلعه نشأت گرفته و باغ و مزرعه جوار قلعه ترسیمی زیبا از تاریخ وطبیعت را جلوه گر می سازد. قلعه کاملاً با خشت خام ساخته شده و تزئینات زیبا ی برج اصلی از دور هویداست. برای دیدن این اثر بایستی مسیر خاکی 22 کیلومتری روستای متین آباد تا قلعه را پیمود. گرچه با هرنوع وسیله ای می توان به قلعه سفر کرد ولی داشتن نشانی دقیق و احیاناً راهنما در مسیر یاد شده ضروری است. 

  پرستشگاه آدینه بادرود

یکی از کهن ترین معابد مذهبی منطقه پرستشگاه(مسجد) آدینه بادرود است. این بنا  که به گفته باستانشناسان و مورخین مربوط به دوران ساسانی است دارای آثاری از آئین میتراپرستی است که بعدها پس از ورود دین مبین اسلام به ایران با ساخت محرابهای خشتی با تزئینات ساده به مسجد مبدل شده است. بنا از گستردگی عظیمی برخوردار بوده که بعدها به علت در حاشیه شهر واقع شدن و گسترش باغات انار در اطراف بنا  فقط دو ستون خشتی مستحکم از بنا به ارتفاع تقریباً 6 متر که نمودی از کنگره های طرفین معبد بوده باقی مانده است. درست در قسمت میانی پرستشگاه آثاری شبیه به حوض آجری با اشکال هندسی نامنظمی به عمق یک متر از سطح بنا وجود دارد. برای دیدن این اثر کهن می توان از مسیر خیابان امام حسین(ع) تا حسینیه پای نخل و روبروی منزل محقق الدوله به سمت کوی آدینه حرکت و از این اثر زیبا دیدن نمود. درب این اثر تاریخی در طول شبانه روز برای بازدیدکنندگان گشوده است.

سوغات بادرود 

از جمله صنایع دستی شاخص این منطقه فرش دستباف است. قالی های زیبایی که به نام کاشان شادسر در بازار جهانی شهره یافته، ماحصل دستان هنرمند زنان و دختران این سرزمین است. فرش دستباف در گذشته که از رونق اقتصادی خوبی برخوردار بود در درون هر خانه این منطقه داری از آن برپا بود اکنون هم این صنعت دستی زیبا که نقش عشق و زندگی بر آن نقش بسته در اکثر منازل این شهر با طرحها و نقشه‌های زیبایی بافته می شود.در ضمن تهیه رب انار سنتی،لبنیات بوی‍ه ماست وکشک محلی بادرود ،بستنی سنتی بادرود ،آش گوشت محلی نیز از سوغات این شهر در فصل بهار شمرده می شوند  

خانه تاریخی محقق الدوله 

این خانه زیبا و بزرگ از آثار معماری دوران قاجار است بنا کاملاً با خشت خام احداث و با گچ بری ساده وآجر و سنگ تزئین گردیده است. منزل محقق الدوله در فاصله 100 متری میدان مرکزی بادرود (امام حسین) و در خیابان امام حسین(ع)(حسینیه) واقع گردیده است. منزل از معماری بسیار زیبائی برخوردار است. دارای حیاط و سرسرای تابستانه و زمستانه و حوض بزرگ و باغ متصل به خانه است. برای بازدید از این بنا توصیه می شود بین ساعات 9 تا11 صبح و 2 تا 5 بعد از ظهر برنامه ریزی نمائید.

 کمپ گردشگری متین آباد بادرود   

 

  

این مجموعه که در روستای متین آباد در 12 کیلومتری بادرود ودر حاشیه کویر قرار داردتوسط بخش خصوصی احداث گردیده که  امکان بازدید وتفریح در قالب کویر نوردی با موتور چهار چرخ - دوچرخه سواری - شتر سواری وبیتوته در سوئیتهای سنتی وچادر برپا شده در دل کویر رابرای شما فراهم می نماید . 

 

ریق شق بادرود 

مجموعه تپه شنهای زیبا با نام ریگ یا ریق شق در اطراف زیارتگاه آقاعلی عباس وقسمت شرق وشمال شهر جایگاهی بسیار زیبا وآرام ودلنشین برای استراحت روح وروان است . پس از طی جاده خاکی در اطراف امامزاده به مجموعه رملهای ماسه بادی می رسیم که در میان جنگل دست کاشت تاغ سربرآورده اند . ساعتها می توان برروی این تپه های زیبا وخالص ورزش واستراحت نمود . در سفر به بادرود ساعتی از اوقات خود را در این فصل زیبا برروی رملهای شن اطراف شهر بگذرانید

ارادتمند همه ایرانیان عزیز: ذبیح الله صولتیان بادرودی


نظرات 9 + ارسال نظر
شهنازی دوشنبه 22 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 08:00 ب.ظ http://www.arisnasr.ir

سلام، پیشاپیش سال نو مبارک باد. فکر کنم سال جدید سال نهنگ باشد.
انشاء الله اماکن دیدنی بادرود باز باشد بتوانم عکس بگیرم.

کامران کرمانی سه‌شنبه 23 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 03:20 ب.ظ http://kamrankermani.blogfa.com/

با سلام خدمت اقای صولتی.عکسای قشنگی گذاشتید.
ممنون از

پرستاران بادرود سه‌شنبه 23 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 08:50 ب.ظ http://badroudnursing.blogfa.com

سلام
در صورت تمایل به تبادل لینک ما را با خبر فرمایید
باتشکر

نطنز سرزمین عشق و سربلندی چهارشنبه 24 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 10:32 ق.ظ http://natanz1391.blogfa.com

سلام. در صورت تمایل به تبادل لینک خبر بدین

آموزشگاه انجمن کاوش چهارشنبه 24 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 04:24 ب.ظ http://kavoshins.ir

باسپاس از آقای صولتیان .
ازحس وطن دوستی شما دیگران هم یادبگیرند.بخصوص مسوولان بادرودی

نطنز سرزمین عشق و سربلندی پنج‌شنبه 25 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 11:25 ق.ظ

سلام نکته عجیب و باورنکردنی ای در مورد مسجد جامع نطنز نوشتم جالبه دوست داشتین سر بزنین بخونین

بزغالو شنبه 27 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 12:16 ق.ظ http://bozghalo.rozblog.com

سلام شما لینک شدید لطفا ما روهم به اسم تفریحی بزغالو لینک کنید مرسی

هلن پنج‌شنبه 17 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 10:09 ب.ظ http://بلات

ح پنج‌شنبه 17 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 10:10 ب.ظ http://بلات

خوشم اومد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد