سال گذشته مرگ فجیع گونه نادر کاراکال توسط یک چوپان ده آبادی سر وصدای زیادی را در رسانه ها ودنیای مجازی اطلاع رسانی ایجاد کرد .به نحوی که خیلی ها را حساس کرد تا ببینند کاراکال چیست . تماشای فیلم وحشتناک کشتار این حیوان بی گناه ما را قانع نکرد تا بار سفر بسته وبه کیش وحتا باغ وحش پارک ارم تهران بروم تا از نزدیک این گونه جانوری راببینم .پس از مشاهده زنده این موجود زیبا به حال مردمی تأسف خوردم که این گونه نادر را کشتند وبا افتخار از آن فیلم گرفتند وبه دیگران بلوتوث کردند تا این شاهکار بنام آنان تثبیت شود(برای مشاهده این فیلم دردناک اینجا را کلیک کنید). ودر این بین تأسف بار تر اینکه هیچ گونه برخوردی با فرد خاطی نشد تا درس عبرتی برای آیندگان گردد که به این موضوع حساس تر بیاندیشند.قبل از اینکه با این موجود زیبای گربه سان بیشتر آشنا شویم امیدواریم مسئولین محیط زیست کشور با توجه به اینکه این گونه نادر در کمتر جایی از ایران یافت می شود برای شناسائی وحفظ بقای این گونه نادر در این منطقه همت بلند روا دارند.  



 

کاراکال چیست؟؟

کاراکال شکارچی ماهر و منحصر به فردی است که سرعت فوق‌العاده،‌ هوش و استعداد بالایش در شکار همواره مورد علاقه و تحسین شکارچیان بوده است. کاراکال در زبان فارسی "سیاه گوش" نام دارد اما نباید این گربه را با "لینکس" که آن را نیز به واسطه گوش‌های سیاهش،سیاهگوش می‌نامند،اشتباه گرفت.درگویش بادرودی به کاراکال «مَلیِ وَشی ، مَلی شِنی و مَلی گوش سیا» می گویند

وجه تسمیه این اسم به دلیل وجود موهای سیاه و بلندی است که در پشت و انتهای گوش‌های بزرگ این گربه وجود دارد. کاراکال خود از ریشه ترکی Qhara-qulaq به وجود آمده و مانند نام فارسی این حیوان به معنی جانوری با گوش‌های سیاه است. گاهی نیز در منابع و کتب جانورشناسی این حیوان را با نام Persian Lynx و یا Desert Lynx نامیده‌اند.
در زبان فارسی قدیم به کاراکال "پروانک" هم می‌گفتند. این کلمه به معنی کسی است که پیک یا قاصد را در طی طریق راهنمایی می کند. نام دیگر این گربه "شاطرشیر"، به معنی پیش دونده شیر بوده است. یعنی شاطر شیر جلوتر از شیر می دود و حیوانات دیگر را از حضور شیر آگاه می کند. البته در گذشته تعابیر دیگری نیز برای این نام وجود داشته است. اعتقاد بر این بود که این نام به حیوانی اطلاق می‌شود که از پس‌مانده غذای شیر تغذیه می‌کند. 

 
 

کاراکال را اغلب لینکس صحرایی نیز می نامند. کاراکال نسبت به لینکس کوچک تر ودارای وزن 50پوند است .نر ها نسبت به ماده ها برجسته تر وبزرگتر هستند پوست (خز )کاراکال دارای رنگ قرمز مایل به قهو ه ای ,و دارای رنگ سفید روی قسمت های شکم ,چانه, و گلو یشان است. دارای بدنی بلند وباریک هستد پا های پسین بلند تر از پا های جلویی است .
کاراکال خار پشت، خرگوش و بچه های آهوی را شکار می کند. با یک گاز گرفتگی در ناحیه گلو به شکارحمله می کند این گاز گرفتگی باعث پاره شدن گردن حیوانات کوچک وخفه شدن حیوانات بزرگ می شود . دوره ی جفت گیری حدود 6روز طول می کشد بعد از 70یا 78روز 1تا4 توله که دارای چشمانی بسته وهچنین ناتوان هستد بدنیا خواهد آمد .بعد از یک هفته چشم هایشان را باز می کند بعد از 9تا10روز برای اولین بار راه می روند .وگوشت خوردن را بعد از 45روز آغاز می کنند .بعد از 4تا6ماه از شیر گرفته می شوند. توله ها برای مدت یک سال با مادر زندگی می کنند وسپس قلمرو خودرا گسترش می دهند قلمرو نر ها نسبت به ماد ه ها بزرگتر است.نر ها با ماده ها در قلمرو یشان جفت گیری خواهند کرد