بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

عزاداری محرم بادرود در قدیم وجدید


محرم در بادرود قدیم ازنوادر شیوه های عزاداری بی ریای واحساسی کشور شمرده می شد.دسته های عزاداران «برنی»و«حسینی »با شور تمام وخالصانه در اول محرم عزاداری را شروع می کردند .تمام عزاداری بادرود خلاصه می شد در این دو دسته در مدرسه بالا«حسینیه اعظم»ومدرسه پائین«حسینیه مرکزشهر».برنی ها سنگ شیر می زدند .سنگ شیر دو قطعه کوچک چوبی زیبائی بود که با نوحه های 8 و16 ترکی بصورت سه ضرب وبسیار منظم به هم می زدند وبدور مشغل«مشعله»که آتش دان بزرگی بود می چرخیدندو«حسین حسین» می گفتند.حسینی ها هم به سینی زنی به ریا وبدون تشریفات دهل وصوت وشیپورهای امروزی می پرداختند . اوج احساسات زمانی بود که این دو دسته به هم می رسیدند واز نای جان فریاد« حسین حسین»آنها به عرش می رسید.این مراسم از شب 7 محرم تا روز عاشورا به اوج خود می رسید .صبح عاشورا در میدان مرکزی بادرود تعزیه امام حسین برپا می شد .حسین خان رحیمی ،مرحوم حاج رضایت،مرحوم امیدی،سید طباطبائی،شاه حسین قصابی،مرحوم نائینی،مرحوم دهقانزاده و....از تعزیه خوانان آن دوره بودند . پس از اجرای تعزیه نخل بزرگ را که در پیشاپیشش «شده» علم وکتل بزرگ بود حرکت می کرد ودر عقب نخل تمثیل امام شهید برروی تخته چوبی درحرکت بود وسپس تمثیل ذوالجناح «اسب امام »هم در حرکت بود .نحوه چینش این نمایش بقدری زیبا وتکان دهنده بود که آه از دل هر بیننده ای را بدر می آورد.نخل بزرگ ودسته های عزادار به آرامگاه درگذشتگان می رفتند وپس از طلب مغفرت برای اهل قبور به صرف ناهار ظهر عاشورا در تکایای یاد شده مراسم عاشورا خاتمه می یافت  

 

 

امروزه مراسم عزاداری محرم در بادرود بدین گونه است:از اول محرم هیئتها که شامل 12 هیئت عزاداری رسمی هستند مراسم را در قالب زنجیر زنی در مساجد وتکایای خویش آغاز میکنند.شب 7 محرم هیئت ها بصورت منظم وبازهم در قالب زنجیر زنی به عزاداری در مسیر خیابانها از محل تکیه خود تا حسینیه اعظم ،مرکز شهر وپای نخل می روند .شب عاشورا نخل کوچک حسینیه مرکز شهر ،اعظم وخرم از حسینیه خارج می شوند ودر عصر تاسوعا مراسم خاصی در حسینیه ابوالفضل همراه با نخل گردانی آغاز می شود.در این روز توزیع نان مخصوص محلی این منطقه بنام«کوکله زردو»توزیع میگردد .تاسوعار ا دربادرود «روج عباسعلی»می گویند.در این روز برخی از هیئت ها به آستان مقدس آقاعلی عباس می روند.در صبح عاشورا نخل بزرگ پیشاپیش همه هیئات از حسینیه پای نخل به حرکت در می آید درحالیکه دو نخل کوچک در عقب آن وتمثیل ذوالجناح آن را مشایعت می کند.سه دور به دور میدان امام حسین می چرخد وسپس راهی گلزار شهدای شهر شده وپس از طلب مغفرت اهل قبور به به میدان معلم حرکت ودر آنجا نماز ظهر عاشورا را قرأت وبرای تناول ناهار عاشورا هرکس راهی هیئت محل خویش می شود.

از اول محرم تا عاشورا در حسینیه ابوالفضل واعظم مراسم تعزیه خوانی برپاست .در مراسم شام غریبا ن سوگنامه حضرت رقیه توسط هیئت آقاعلی عباس مسجد امام صادق در حسنیه مرکز اجراء می شود ونیز حرکت نمادین کاروان اسیران از حسینیه ابوالفضل تا پای نخل واعظم به حرکت در می آید .

آنچه قابل تأمل است حضور تمام بادرودیهای سراسر کشور در مراسم روز عاشورا در بادرود می باشد که جای سپاس از وجود حس وطن دوستی اهالی را داراست.


ذبیح اله صولتیان
نظرات 7 + ارسال نظر
فاطمه کرد شنبه 27 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 01:55 ب.ظ http://www.baranearamesh.blogfa.com

خوبه امسال محرم بادرودو میبینیم

lمسافر یکشنبه 28 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 08:08 ق.ظ http://www.2dar2.blogfa.com

با سلام.
البته چیزی که متاسفانه هر سال داره کمرنگ میشه خود عزاداریه و الا ظاهر کار روز به روز شکیل تر میشه.

محمد دوشنبه 29 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 04:45 ق.ظ

ممنون از توجهتان

دنگ سه‌شنبه 30 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 01:00 ق.ظ

وشوخی دنگت باقی نهه. نومه چی چی ان که انویسه . کوپه درباره آقاعلی عباس بنویس . هموش قدیم و قدیم و ده . گور په ده و قدیمش .

درود: اگه به قدیم خود فکر نکره انگار هویت ندره. پس ویشتر پیه هویتت بجی

ص د ا ی ب ا د پنج‌شنبه 2 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 01:02 ق.ظ http://sedayebaad.blogfa.com

د بست
اگه ممکنه مارو به این نام لینک کن :
ص د ا ی ب ا د
تنکس 100000000000000000000 تا
ارادتمند . کرامت

فرشته جمعه 3 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 11:46 ق.ظ

س.
اگه راست میگی از آل یاسین بگو.
با این حال که زیاد قبولشان ندارم،خودت برو یه سری بزن ببین چطور عزاداری به قول خودت بی ریا میگیرن.
فقط یه زحمت میخواد که به خودت بدی به خاطر امام حسین از غرورت وسیاست کاذبت بیای پایین

فرشته جمعه 10 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 02:58 ب.ظ

س.
حالا بهتون بگم که تازه شدم یه آل یاسینی مخلص.
خیلی خوشحالم.شما هم یه سری بزنید!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد