بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

انار بادرود ومیهمانان ناخوانده


سخنان دکتر باغبانیان را جدی بگیرید.

مهر بادرود:

از سال 1386 که در یک اتفاق نادر بارش برف به مدت 1 ماه از 17 دی تا اواسط بهمن همان سال دمای بادرود را تا منفی 18 کشاند وبه تبع آن مرگ یک میلیون درخت انار را در پی داشت تا امسال که 6 سال میگذرد انار بادرود دیگر رنگ وروی انار پیشین را بخود نگرفت. عده ای این واقعه را خوشایند دانستند وگفتند با این اتفاق تمام باغات انار بادرود یک دست واصلاح می شوند . تعداد زیادی از باغداران به برش ساقه درخت دل خوش کردند وامیدوار به ریشه درخت قدیمی وعده ای دیگر درختان کهن یخ زده را از ریشه به در آوردند ودرختان جدید را جایگزین آن کردند. در این بین نقش جهاد کشاورزی شاید آن گونه که باید می بود نبود تا مشاوره قدری از خود نشان دهد وکشاورزان سنتی را راهنمائی کند تا بدانند حالا که بالجبار راهی جدید در پیش دارند چگونه برخورد کنند. این اتفاق در ساوه افتاد . همه کارشناسان کشاورزی بسیج شده وبداد کشاورزان رسیدند واکنون انار ساوه یک دست ،زیبا وباکیفیت وارد بازار شده اند.

در بادرود ما که جزء یکی از مناطق مهم پنج گانه انار خیز کشور است در طول 6 ساله گذشته آماج بیشترین دستخوشها گردیده است . یک سال باغات مملو از گل انار شدند و آنان که جان به در بردند وانار شدند با وزن سنگینشان ساقه های ترد انار را شکستند.

سال دگر ننه سرما باز به سراغ باغات آمد وبادرود بدون انار ماند. سال بعد آفتاب سوزان کویری پوست سرخ گون انار را سوزاند.وامسال هم کرم گلوگاه بدون هیچ تعارفی وبا کمال پرروئی به انار بادرود تاخت وانار این شهر آماج هجوم این میهمان ناخوانده شد.


در گشایش هفتمین جشنواره انار بادرود حرفهای طنز گونه دکتر باغبانیان نماینده پیشین مردم را ای کاش حداقل مدیر کل جهادکشاورزی استان که در جلسه حضور داشت جدی میگرفت.

دکتر که این بار بنا به نقل خودش در کسوت یک باغدار انار ظاهر شده بود نه بعنوان وکیل مردم،سخنانش را چنین آغاز کرد:

آقای مدیر کل جهادکشاورزی ودوستانی که از وزارتخانه تشریف آورده اید.فرض کنید داخل خانه یا اداره خود نشسته اید ویکی بدون هماهنگی گستاخانه وارد محل کار یا زندگی شما شود بیاید روی میز ومبل شما بنشیند وبعد از مدتی تمام زندگی شما را مختل سازد شما چه حالی بهتان دست می دهد.

در ادامه: متعجبیم از اینکه شماکه یک جاده خاکی را زاینده رود،یک پل را 33 پل،20 ستون را چهل ستون ویک شهر را نصف جهان میکنید آیا حریف کرم کوچک گلوگاه انار نمی شوید؟؟

گرچه عده ای به این حرف بدیده طنز نگاه کردند اما آنچه از گفتمان این عزیز برداشت می شود درد دلهای هزاران کشاورز بادرودی است که بخش عمده ای از محصولاتش هدف این آفت انار سوز قرار گرفته. امسال که انار بادرود بعد از فاجعه 86 از لحاظ کمی بهبود نسبی را دارا شده ولی با تأسف از لحاظ کیفی دچار این معضل گردیده که ارزنده است تدبیری بخردانه اندیشیده شود تا سال دگر هم همین معضل گریبانگیر باغداران زحمتکش نگردد

 

نظرات 6 + ارسال نظر
لالاس پنج‌شنبه 9 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 10:55 ق.ظ

به تو بگن که مدیر برنامه سایه پنهان جشنواره ای

naji پنج‌شنبه 9 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 08:25 ب.ظ http://najiankavir.blogfa.com

مقارن ساعت 18:30 امروز پنجشنبه مورخ 9 آبانماه بر اثر واژگونی یک دستگاه خودرو سواری پیکان در محور بادرود - اتوبان سرآسیاب روبروی کارخانه مهتاب بافت هر 5 نفر سرنشینان خودرو مصدوم گردیدند که با تلاش نیروهای اورژانس 115 بادرود و رهاسازی توسط تیم امداد و نجات جاده ای جمعیت هلال احمر بادرود به بیمارستان فاطمیه بادرود منتقل گردیدند .

طبق شواهد موجود و نظریه اولیه سرعت بالای خودرو و بی احتیاطی راننده را می توان علت اصلی این واژگونی برشمرد

امید است با این هماهنگی و همکاری های نیروهای اورژانس و هلال احمر و پلیس شاهد داغدار شدن هیچ یک از هموطنان عزیز نباشیم

ناجی ضمن تقدیر و تشکر و خسته نباشید از همکاری این سه نهاد و مراکز برای کلیه عوامل امدادی آرزوی موفقیت را خواهان است .

باغدار جمعه 10 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 08:24 ق.ظ

با تشکر از انعکاس سخنرانی بسیار جالب دکتر باغبانی
فکر میکنم فقط مطالب دکتر اگر توجه شود به سود باغدار خواهدبود

دوست جمعه 10 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 03:05 ب.ظ

ضمن تشکر از کلیه زحمتکشان برگزاری جشنواره انار همه برنامه ها خوب بود ولی فقط سخرانی دکتر باغبانیان درد دل باغداران بود

ذاکری جمعه 10 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 08:53 ب.ظ

دکتر درست میگه این کرم گلوگاه انار نیست کرم گلوگاه باغدار بادرودی است که دارد باغذار بادرودی را نابود میکند

بلالیان شنبه 11 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 07:21 ب.ظ

مرحبا به تو و صد آفرین به دکتر باغبانیان که با زبان ساده حرف دل باغداران را زد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد