بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

سرا موزه رهگشای بادرود پذیرای مسافران نوروزی

http://badroodi.persiangig.com/%d8%b1%d9%874.jpg

http://badroodi.persiangig.com/%d8%b1%d9%872.jpg
http://badroodi.persiangig.com/%d8%b1%d9%873.JPG

مدیر سرا موزه رهگشای خبرداد:
سرا موزه رهگشای بادرود آماده پذیرایی مهمانان نوروزی

مدیر سراموزه رهگشای بادرود گفت: اجرای ویژه آیین‌های نوروزی مانند حاجی فیروز، اجرای موسیقی سنتی، رقص چوپی و برگزاری مسابقات متنوع کودکان از جمله برنامه‌های نوروزی سرا موزه رهگشای است.
خبرگزاری فارس: سرا موزه رهگشای بادرود آماده پذیرایی مهمانان نوروزی

Tweet

محمد رهگشای امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس  اظهار کرد: این سرا موزه به عنوان بزرگ‌ترین گنجینه مردم‌شناسی بادرود به شمار می‌رود که بیش از 2 هزار قطعه شی تاریخی از نحوه آداب و سنن مردمان حاشیه کویری به طرز بسیار زیبایی چیده شده و هر ساله در عید نوروز پذیرای هزاران بازدیدکننده از سراسر کشورمان است که تمامی این امکانات آن به هزینه شخصی خانوادگی تامین و به صورت بسیار زیبایی به نمایش در آمده است.

وی افزود: این منزل تاریخی که در ایام نوروز پذیرای مهمانان خارجی و داخلی است از معماری شگفت‌انگیز ایرانی و اسلامی برخوردار است به نحوی که با گذشتن از هشتی و عبور از ایوان ستون‌دار شاه‌نشین و پایین رفتن از پله‌های نسبتاً عریض به میانسرای بیرونی قدم گذاشته و جهت میانسرا شمالی - جنوبی است که مصالح آجر، گچ، گل، خشت و کاشی در آن به کار رفته است.

مدیر سرا موزه رهگشای اشاره کرد: کف میانسرا با آجرهای چارگوش بر روی سنگفرش قدیمی‌تر کف پوشی شده و در میانه آن حوض سنگی بیضوی قرار دارد و در جبهه‌های غربی و شرقی دیوارهای بلندی است که دارای ازاره‌ای آجر چین بصورت خفته - راسته است و در بالای آن طاق نماهای بزرگی به سبک اسلامی کار شده که درون آنها با کاهگل قرمز پوشیده شده است.

وی ادامه داد: ستون‌ها و پیشانی طاق نماها بوسیله کاشی‌های هفت رنگ کار اصفهان پوشیده شده است و در ضلع شمالی میانسرا، ایوان ستوندار، اتاق پنجدری، در ضلع جنوبی ایوان بهار خواب و در زیر آن سرداب وزیره و در جبهه جنوب شرقی کتابخانه (تالار بسم الله) قرار دارند.
http://badroodi.persiangig.com/%d8%b1%d9%871.jpg

رهگشای اخاطر نشان کرد: طراحی باغچه‌های اطراف حوض مرکزی، برگرفته از یک سنت قدیمی چند هزار ساله باغهای ایرانی است که در مقیاس کوچک معرف بهشت یا باغ عدن است، همزیستی در ختان نمادین، با میوه‌های بهشتی مثل انگور، انجیر، انار و نیز درختان کاج و سروهای ناز که معرف غرور و سرافرازی و آزادگی ایرانی است در اینجا مانند سایر باغ‌ها و باغچه‌های معروف ایرانی از جمله باغ تاج محل در هند، چهار باغ اصفهان، باغ فین کاشان نیز دیده می‌شود.

مدیر سرا موزه رهگشای بیان کرد: درب دو لنگه‌ای چوبی دارای گل‌میخ‌ها با کوبه‌های زنانه و مردانه، هشتی یا رواق در آیگاه (ورودی) با سقف هلالی ضربی، سقف بلند گنبدی و نورگیر استوانه‌ای، دیوارهای ضخیم و طاقچه‌ها و فرورفتگی‌های متعدد برای نگهداری حبوبات و میوه‌های خشک و لبنیات و همچنین طراحی باغچه‌های اطراف حوض مرکزی برگرفته از یک سنت قدیمی چند هزار ساله باغ‌های ایرانی که در مقیاس کوچک معرف بهشت یا باغ عدن است از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد این آثار تاریخی به شمار می‌رود.

به گزارش فارس، این سرا موزه بسیار زیبا در شهر بادرود در 130 کیلومتری شمال اصفهان واقع شده است.

نظرات 1 + ارسال نظر
حجت کرمانی نژاد پنج‌شنبه 15 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 02:41 ب.ظ http://WWW.TALKDUDE.COM

چن وقت بی ممون خارجی دارون..یعنی داغه ؟ هر وقت بشتین بسه بو

بمدن زنگ درکو تا بووجون داغ نن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد