بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

دکتر باغبانیان، امیر کبیر بادرود

تجلیل از خدمات دکتر علی باغبانیان  

  

 

در دوم خرداد 1376 دکتر علی باغبانیان با برتری نسبی موفق شد کرسی مجلس پنجم در انتخابات میان دوره ای مجلس در حوزه انتخابیه بادرود، نطنز، قمصر ونیاسر رااز آن خود نماید . روحیه مردمداری وعشق خدمت که جزء ذات پاک این مرد شریف بود باعث گردید تا مردم قدرشناس وفهیم این حوزه برای دو دوره متوالی دیگر بیعت خویش را باوی اعلام نمایند . ده سال خدمات ارزشمند دکتر باغبانیان در تمام حوزه انتخابیه چنان ازنمودی ماندگار برخوردار بود که شهره خدمت رسانی این بزرگ مرد تاریخ تمام مناطق اطراف را در برگرفت وتلاش وی برای اجرای مساوات وعدالت اجتماعی در صفحات زرین تاریخ برای همیشه خواهد درخشید از آنجا که بادافشان متعلق به مردم شریف بادرود است ومن باب یادآوری بخشی از تلاشهای ارزنده دکتر باغبانیان در شهر بادرود را باهم مرور می کنیم امید آنکه مورد توجه سالکان خداجوی و واقع بین قرار گیرد

 تأسیس تعداد  19اداره یا نمایندگی مستقل دوائر دولتی که با توجه به تازه تأسیس بودن بخشداری نسبت به بخشهای اطراف کاملأ نشان از جدیت آقای دکتر باغبانیان راداراست  نظیر بخشداری،مخابرات،تأمین اجتماعی،بیمه خدمات درمانی،آب وفاضلاب،هلال احمر،بهزیستی،بانک رفاه کارگران،موسسه مالی سینا،منابع طبیعی،امور مالیاتی،اوقاف وامور خیریه،شهرداری خالدآباد،کاروامور اجتماعی،ثبت اسنادواملاک،دادگاه عمومی،آموزش وپرورش،دانشگاه آزاد اسلامی،ارتقاءاداره برق

-احداث ،راه اندازی ویا تجهیز: مرکز بهداشتی شهید شریفیان،مرکز فیزیو تراپی،بیمارستان،دیالیز،آزمایشگاه،استخر شنای ورزشگاه کارگران،شهرک صنعتی، اورژانس 115،سکوی تماشگران ورزشگاه،سالن بانوان،دبستان 17 شهریور،تالار فرهنگ ارشاد اسلامی،دستگاه سونوگرافی والکتروشوک،دبیرستان شهید باهنر.سالن کشتی

-احداث جاده حسین آباد به فمی،قلعه گوشه به اردستان،هنجن به سرآسیاب ،راه اندازی دفتر رجاء،پیگیری ایجاد پل برای ورودو وخروج وسائل نقلیه از بادرود به اتوبان کاشان –اصفهان (ترگل)،احداث 4 باب پل 15 متری برروی جاده ترانزیت در میدان غدیر،پیگیری ادامه باند دوم بادرود به کاشان،کمک بی شمار به شهرداری جهت آسفالت معابر،روشنائی عوارضی ومحوطه ترگل وبلوار شهید مطهری بادرود،تصویب طرح توسعه راه آهن وآغازساخت خط راه آهن بادرود به گرمسار،،،،،،

- پیگیری پرداخت حق جذب مناطق محروم برای منطقه،تمدید وام خشکسالی کشاورزان،برق رسانی به دامداریهای سنتی،مساعدت جهت اختصاص وسائط نقلیه ولوازم اداری به کلیه ادارات بخش ،پیگیری جهت ثبت آثار تاریخی منطقه در فهرست آثارملی کشور،پیگیری ایجاد سایت اداری ،تصویب شهرک صنعتی در هیئت وزیران،بهسازی ناحیه صنعتی سرآسیاب،همکاری در جذب سرمایه گزاری برای احداث کارخانجات در منطقه،برگزاری کنکور سراسری در بادرود.

- پروژه عظیم گازرسانی به تمام نقاط حوزه انتخابیه ،تصویب اجرای آبرسانی از زاینده رود به بادرود،تصویب اجرای سیستم فاضلاب شهری،اجرای طرح بیمه قالی بافان روستائی،کمک به امر ساخت مساجد،نصب وتجهیز دستگاه بی تی اس برای تلفن همراه، برگزاری جشنواره بزرگ اناربادرود.

واین گوشه ای از خدمات ده ساله نماینده ی پرتلاشی است که با صداقت وایمانی راسخ جهت رفع محرومیت در این خطه تلاش نمود . گرچه برخی از بی مهری ها مانع از ادامه فعالیت این اسطوره تاریخ منطقه گردید ولی تاریخ قضاوت خواهد نمود که نام ویاد دکتر باغبانیان برای همیشه در صفحات بادرود این پایتخت تاریخی فلات مرکزی ایران خواهددرخشید . برای او که عشق به خدمت را -در هر منصب وپستی که باشد -در وجود مبارکش می پروراند آرزوی بهروزی وسعادت را خواستاریم

آشنائی با نابغه دوران

این نابغه را دریابید

بالاخره پس از یک دهه وقفه به همت اکثریت اعضای دوره دوم شورای اسلامی شهر بادرود ویاری خیرین نیک اندیش منطقه که هر کس به وسع خویش یاری نمود واسامی آنها در طومار خداوندی برای اجر اخروی ثبت وضبط گردید -که بالغ بر 30 نفر می باشند- آرزوی دیرینه مردم برای داشتن دانشگاه آزاد محقق گردید وبااحداث 2500 متر ساختمان در دو طبقه، دانشگاه آزاد اسلامی بادرود راه اندازی گردید. اینک برخی از مطالب مندرج برروی یک لوح مسی نصب شده درراهرو دانشگاه را باهم می خوانیم

پرفسور دکتررحمت اله صفائیان مؤسس دانشگاه آزاد واحد بادرود در سال1322 در بادرود بدنیا آمد در 6 سالگی وارد دبستان سعدی بادرود شدند. در سن 18 سالگی موفق به گرفتن دیپلم در تهران واز آن پس برای گذراندن تحصیلات عالی به آلمان مراجعت نمودند . درسن 26 سالگی موفق به  گرفتن جراحی عمومی ودر سن 35 سالگی موفق به اخذ فوق تخصص دررشته های جراحی قلب وعروق ، ارولوژی ، ریه، غدد، ارتوپدی وجراحی گوارش گردیدند وبه درجه استادی نائل شدند.

نکته اول :اگه کسی با درس ومدرسه آشنا باشه حکمأ به یادش می مونه که برای گرفتن هر رشته فوق تخصص حداقلش بایستی یه  چهار پنج سالی رو با تموم قوا درس بخونه در نتیجه گرفتن 6 تا فوق تخصص توسط یک جوان ایرانی اونم تو خارجه خیلی مهمه . دوباره باهم حساب کنیم سال 22 13به دنیا اومده، 18 ساله بوده دیپلم گرفته ( میشه سال 1340) 26 ساله بوده که جراحی عمومی گرفته ( میشه سال 1348) ودر سن 35 سالگی ( سال 1357) اینهمه فوق تخصص  با امکانات 30 سال پیش،یعنی ظرف 9 سال (از 26 سالگی تا 35 سالگی) درنتیجه  ره 24 ساله رو 9 ساله طی کردن .

ادامه لوح: در ضمن دوقلوهای از سر وگردن به هم چسبیده  ایرانی (لاله ولادن) را به آلمان منتقل نمودند وبه عنوان جوانترین جراح خارجی در اروپا آنها رااز ناحیه گردن با موفقیت جراحی وجدا نمودند و....

نکته دوم: لاله ولادن دختران استثنائی از سر وگردن بهم چسبیده در حین عمل جراحی برای جدا سازی دربیمارستانی د رکشور سنگاپور در تیرماه 1379 جهان را بدرود گفتند ودر زادگاهشان روستای لهراسب فیروزآباد شیراز به خاک آرامش آرمیدند ودر این دنیای فانی هیچ وقت این دوخواهر مکرمه از هم جدا نشدند.

جهت راه اندازی موزه بادرود کمک کنیم

حمام نوقه موزه می شود 

 

 

  شورای اسلامی شهر بادرود با همکاری اداره میراث فرهنگی وشهرداری بادرود در نظر دارند گرمابه نوقه بادرود را به موزه مردمشناسی تبدیل نمایند .بدین منظور روابط عمومی شورای اسلامی شهر بادرود طی فراخوانی از کلیه ی هموطنان درخواست نموده تا اشیاء واسناد وآثار تاریخی قابل نمایش را جهت اختصاص به راه اندازی این موزه به اداره ارشاد اسلامی این شهر تحویل نمایند .بدین منظور شماره تلفنهای 03624342253 و03624343909 آماده دریافت نظرات وپیشنهادات شهروندان گرامی اعلام گردیده است .این حمام از آثار دوران صفویه می باشد که به ثبت آثار ملی کشور پیوسته ودر سال 1380 کاربازسازی آن توسط اداره میراث فرهنگی وشهرداری بادرود شروع ودر سال 1384 خاتمه یافته است . حمام تاریخی نوقه درابتدای کوی گلستان در میدان امام حسین (ع) قراردارد.

دیدار بادکتر احمدی

««« من ماندم تا دیگران بمانند »»»

دیدار با پزشک نمونه سال ، دکتر حسنعلی احمدی

هرسال از سوی سازمان نظام پزشکی استانها چند پزشک با توجه به بررسی عملکردشان بعنوان پزشک نمونه انتخاب می شوند . این بار بـا دیـد بجا وشایسته نظام پزشکی شهرستان کاشان آقای دکـــــتر احمدی متخـــصص کودکان واطفال به عنوان پزشک نمونه منتخب گــردیـــد . بــه این بهانه به دیدارش می رویم وبا او به گفتگو می نشینیم. در ابتـــدای خــــیابـــان حضرت ابوالفضل بادرود مطب این پزشک گرامی قــــــرار دارد . راهـرو مملو از بیمارانی است کــه در این بین از کودک یک روزه تا پیـــــرمرد نود ساله را در کنار هم می بیـــــنید . با هــماهنگی و اعلام اعتذار بـه مملو بیماران منتظر به اطاق او می رویم با خلق خوش ومتانت همیشگی احترام تمام می گذارد . صمیمیت ومهربانی در چشمان این پزشک حاذق موج می زند .  از سوابق تحصیلش چنین می گوید در سال 1362 دررشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز پذیرفته شدم ودرسال 1369 با رتبه ممتاز فارق التحصیل گردیدم پس از طی 6 ماه آموزش خدمت سربازی در نیروی هوایی بیمارستان تهران به مدت یکسال و نیم جهت خدمت به مردم محروم چابهار عازم پایگاه دهم شکاری آنجا گردیدم .از سال 71 تا 72 هم با عشق به مردمان مناطق محروم عازم شهرکرد شدم .از سال 75-72 به عنوان پزشک عمومی وارد زادگاهم شدم  در سال 1375 با قبولی دررشته تخصصی کودکان ونوزادان جهت ادامه تحصیل عازم دانشگاه علوم پزشکی کاشان گردیدم ودر سال 1378 به عنوان اولین پزشک متخصص بومی در شهرهای نطنز وبادرود مشغول به خدمت به همشهریان گرانقدرم نمودم .وقتی از او سئوال کردم چرا مثل همه پزشکان متخصص بومی راهی شهرهای بزرگ نشدید ؟ با متانت تمام گفت: آنچه که من کسب کرده ام از آب وخاک این مرز وبوم بوده پس خودم را مدیون این ملت وزادگاهم می دانم وبا این ایده که امیدوارم روزی فرا برسد که همه پزشکان بومی منطقه به زادگاه خوبمان برگردند در این شهر خواهم ماند . دکتر احمدی روزی نزدیک به 30% بیمارانش را رایگان ویزیت می کند واین افراد کسانی نیستند جز ء برخی از همشهریان بی بضاعت . وی در زمینه های امور خیریه همیشه پیشگام بوده است وشاید بدین جهت است که عده ای از عمق وجود به شفا بخشی این پزشک خیر اعتقاد راسخی دارند . ودکتر احمدی می گوید مطب بنده آماده  استفاده کلیه ی اطباء عزیز بومی است  مشروط به آنکه در ایام تعطیل رایگان به ویزیت بیماران منطقه بپردازند .برای او که با تمام وجود به زادگاهش عشق     می ورزد آرزوی صحت وسلامت را خواستار وامیدواریم قلب رئوفش همیشه بر ای مردم این دیار سرافرازانه بتپد.

عباس آباد بادرود

... اینجا عباس آباد است ...

روستای عباس آباد در فاصله 6 کیلومتری شهر بادرود ودرست در میانه ی کویر قرار دارد عباس آباد با 250 سکنه  قبلأ بنام مبارک آباد معروف بوده است . طرح بهسازی عباس آباد با اعتبار 500 میلیون ریالی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی  در 15 اردیبهشت آغاز ودر تاریخ اول مهر86 خاتمه یافت .

همت ستودنی اعضای شورای اسلامی روستا بویژه تلاش وجدیت آقای عباس قصابی رئیس شورا در این راستا بسیار قابل تمجید بود برای بهره برداری از مجموعه طرح بهسازی با برنامه ریزی قبلی قرار بود استاندار اصفهان بیاید .ولی استقبال مردم روستا چنان بی نظیر وهماهنگ بودکه همه ی مسئولین را به وجد آورده بود اینک عباس آباد زیبا وباورنکردنی با روستای 6 ماه پیش . با 46 میلیون تومان دیون پروژه از مسئولین محترم استمداد می طلبد

عباس قصابی رئیس شورای اسلامی عباس آباد اقدامات انجام گرفته را اینگونه شرح می دهد:

جدول گذاری بطول 3560 متر- سنگ فرش پیاده رو0 103 متر-آسفالت معابر 15000 متر مربع – رنگ آمیزی جداول 3560 متر- احداث پارک – اصلاح وتعویض شبکه آب روستا- مرمت شتر گلوی ورودی روستا – زیرسازی وآسفالت مسیر گلزار روستا –نصب 78 موردپل آهنی –ترسیم شکل پرچم برروی کلیه تیرهای سیمانی برق

بانک ملی بادرود رادریابید

« مراجعه به بانک ملی » یعنـی « اتلاف ساعتها وقت »

یکی از پر رفت و آمد ترین ارگان رسمی کشور در بادرود بانک ملی است. انبوهی از موتورهائی که در ردیف های نه چندان منظم در خیابان وپیاده روها ی روبروی بانک چیده شده اند، نشان از اتلاف ساعتها وقت مراجعین در آن شعبه را می دهد. از دو نفر صندوق دار بانک مذکور گاهأ یکی از آنها در مرخصی به سر می برد ویا به جای مرخصی رفتگان در واحدی دیگر مشغول به خدمت است . ردیف جماعت در صف ایستاده دورتادور حریم داخلی شعبه را گرفته و کمتر کسی پاسخگوی حتی سئوال عادی یک مراجعه کننده است .

به رئیس شعبه مراجعه کرده تا در خصوص علت این همه تراکم جمعیت و کندی در خدمات رسانی سئوال نمائیم. شخصیت بزرگ رئیس مانع از حتی جواب دادن به جواب سلام تو می شود و کمتر توجهی به حضور تومی گردد و وجود سئوال برانگیزت در پای میز ریاست بدون جواب می ماند و انگار آب سردی بر تمام سرتا پایت ریخته باشند با ناامیدی مجبورید یا ساعتها در صف بمانید ویا بروید وشاید روزی برگردید که بانک خلوت شده باشد.

تاریخ فشرده ایران

تاریخ ایران از آغاز تا ساسانیان 

پیش از مهاجرت آریائیان به فلات ایران، اقوامی با تمدن‌های متفاوت در ایران می‌زیستند. سرزمین کنونی ایران بخشی بزرگی از یک واحد جغرافیایی بنام فلات ایران است ، این واحد طبیعی با تنوع اقلیمی و زیستی خود دارای ویژگیهای بارزی است که در نتیجه آن وحدت فرهنگی ایران را سبب شده است، بی شک تمدن بشری مرهون نبوغ و خلاقیت مردمانی بوده است که سالیان دراز در این سرزمین زندگی کرده اند و در تعامل با جغرافیا و نظام طبیعی حاکم بر آن و در جریان روزگار، تاریخ فرهنگی وتمدن خود راآفریده اند.پیش از تاریخ اولین رفتارهای فرهنگی انسان در ایران با ساخت ابزارهای سنگی گوناگون در دوران پارینه سنگی آغاز شد، دوران پارینه سنگی شامل سه دوره کهن ، میانی و نوین می شود، آثار بدست آمده از این دوران در ایران بیش‌تر از دورهٔ پارینه سنگی نوین است که از کاوشگاه‌هایی چون کشف رود خراسان ، لدیز سیستان، هومیان کوهدشت و دره هلیلان در لرستان و... بدست آمده اند. در این دوران آدمی افزون بر گردآوری خوراک و شکار بخشی از خوراک خود را ذخیره می‌کند، با گذر از دوران پارینه سنگی و فرا پارینه سنگی از حدود دوازده هزار سال پیش ساکنان خاور نزدیک از جمله ایران دوره فرهنگی و تمدنی نوسنگی، را آغاز می کنند. دوران نوسنگی با اهلی کردن گیاهان و حیوانات و شکل گیری نهایی روستا ها همراه بود و تا هزاره پنجم قبل از میلاد ادامه یافت. در دوران نوسنگی بشر با ساخت سفال ، ایجاد فضاهای معماری و ارتقاء سطح صنعت خود گامی دیگر در ترقی خود برداشت. یادگارهای دوره نوسنگی در ایران از محوطه هایی چون تپه سیلک در کاشان، چشمه علی تهران، تپه حصار دامغان، تپه گیان نهاوند، تپه باکون فارس، شهرستان سراب، گودین و گوران و گنج دره در کرمانشاه و شوش در خوزستان و... بدست آمده است. با گذر از دوران نوسنگی ایران همچون سرزمینهای اطراف خود در آسیای غربی وارد دورانی شد که تولید انبوه فلز، گذر از روستانشینی به شهرنشینی ، استفاده از خط و نگارش و به کار بردن نشانه‌ها ، گسترش بازرگانی، معماری،بهره‌مندی از تاریخ ، ادبیات و هنر از ویژگی‌های آن دوران است.
بدست آمدن شهرک ویژهٔ ذوب و دستاورد فلز در اریسمان بادرود، ساخت سفالینه‌های برنگاریده و منقوش و چیزهای دینی و ... گویای نقش ایران در گردونه رشد و گسترش دانشوارانه، صنعتی و معنوی بشر است. روندی که در آینده با آغاز دوران آهن و ورود گروه‌های آریایی به پشته و فلات ایران ادامه پیدا کرد. در دوران آهن اوجی دیگر از نیرو و نوآوری و سازماندهی شهرنشینی ایرانی نقش می‌بندد و یادگارهای باشکوهی همچون زیگورات چغازنبیل، (1250 قبل ازمیلاد)معبد باباجان و ... شکل می‌گیرند.
در آغاز هزاره یکم دولت‌هایی همچون مادها، ایلامی‌ها(ایلام نوین) و ... در جاهای گوناگون ایران ساخته می‌شوند و به رودررویی با فرمانروایی دستدراز و متجاوز آشوری در میانرودان(بین النهرین) می پردازند و کم کم برای رودررویی بهتر در برابر فرمانروایی آشوری و دستدرازی‌های آنان به ایران بایکدیگر در قالب فرمانروایی ماد یکی می‌شوند.ایلامیان ظهور دولت ایلام (640 –3200) قبل از میلاد به عنوان اولین قدرت متمرکز در عرصه فلات ایران (جنوب غربی سرزمین کنونی ایران) آغازی بود برای تأثیر فکر، هنر و تمدن مردم فلات ایران بر سایر تمدن های اطراف همچون تمدن بین النهرین و مصر، ارتباطی که همیشه با کش و قوس های فراوانی همراه بود و گاهی باعث تسلط تمدنی بر تمدن دیگر می شد. بطوریکه امروزه می توان آثار تبادل فرهنگی دولت ایلام و سایر اقوام ساکن در کوهستان های فلات ایران همچون کاسی‌ها ، لولوبیان، و اورارتو و... را در میان نقوش برجسته سومری ها، اکدی ها،آشوری ها، بابلی ها و... در بین النهرین و یا در میان آثار مکشوفه از شهرهای کهن شوش ، انشان، دورانتیاش، نینوا، بابل و ... مشاهده کرد هرچند در این دوران تمدنهای قدرتمند دیگری همچون تمدن جیرفت و یا تمدن سرزمین های جنوب شرقی ایران در شهر سوخته وجود داشته اند و به طور حتم بسیار قدرتمند بوده اند اما به دلیل نبودشناختکافیازارتباطآنهاباسایرتمدنهای همجوار صحبت هنوز زود است.
ایلامیان یا عیلامی‌ها اقوامی بودند که از هزاره چهارم پ. م. تا هزاره نخست پ. م. ، بر بخش بزرگی از مناطق جنوب و غرب ایران فرمانروایی داشتند. بر حسب تقسیمات جغرافیای سیاسی امروز، ایلام باستان سرزمین‌های خوزستان، فارس، ایلام و بخش‌هایی از استان‌های بوشهر، کرمان، لرستان و کردستان را شامل می‌شد.
آثار کشف ‌شده تمدن ایلامیان، در شوش نمایانگر تمدن شهری قابل توجهی است. تمدن ایلامیان از راه دریایی و شهر سوخته در سیستان، با تمدن پیرامون رود سند هند و از راه شوش باتمدن سومرمربوط می‌شده است.ایلامیان نخستین مخترعان خط در ایران هستند.
به قدرت رسیدن حکومت ایلامیان و قدرت یافتن سلسله عیلامی پادشاهی اوان در شمال دشت خوزستان مهم ‌ترین رویداد سیاسی ایران در هزاره سوم پ. م. است. پادشاهی اَوان یکی از دودمان‌های ایلامی باستان در جنوب غربی ایران بود. پادشاهی آوان پس از شکوه و قدرت کوتیک ـ این شوشینک همچون امپراتوری اکد، ناگهان فرو پاشید؛ این فروپاشی و هرج و مرج در منطقه در پی تاخت و تاز گوتیان زاگرس نشین رخ داد. تا پیش از ورود مادها و پارسها حدود یک هزار سال تاریخ سرزمین ایران منحصر به تاریخ عیلام است.
سرزمین اصلی عیلام در شمال دشت خوزستان بوده. فرهنگ و تمدن عیلامی از شرق رودخانه دجله تا شهر سوخته زابل و از ارتفاعات زاگرس مرکزی تا بوشهر اثر گذار بوده است. عیلامیان نه سامی نژادند و نه آریایی آنان ساکنان اولیه دشت خوزستان هستند.مهاجرت آریائیان به ایران
آریائیان، مردمانی از نژاد هند و اروپایی بودند که در شمال فلات ایران می‌‌زیستند. دلیل اصلی مهاجرت آنها مشخص نیست اما به نظر می‌‌رسد دشوار شدن شرایط آب و هوایی و کمبود چراگاه ها، از دلایل آن باشد. مهاجرت آریائیان به فلات ایران یک مهاجرت تدریجی بوده است که در پایان دوران نوسنگی (7000 سال پیش از میلاد) آغاز شد و تا 4000پیش ازمیلاد ادامه داشته است.
نخستین آریایی‌هایی که به ایران آمدند شامل کاسی‌ها (کانتوها ـ کاشی‌ها)، لولوبیان و گوتیان بودند. کا‌سی‌ها تمدنی را پایه گذاری کردند که امروزه ما آن را بنام تمدن تپه سیلک می‌‌شناسیم. لولوبیان و گوتیان نیز در زاگرس مرکزی اقامت گزیدند که بعدها با آمدن مادها بخشی از آنها شدند. در حدود 5000 سال پیش از میلاد، مهاجرت بزرگ آریائیان به ایران آغاز شد و سه گروه بزرگ آریایی به ایران آمدند و هر یک در قسمتی از ایران سکنی گزیدند: مادها در شمال غربی ایران، پارس‌ها در قسمت جنوبی و پارت‌ها در حدود خراسان امروزی.
شاخه‌های قومِ ایرانی در نیمه‌های هزاره‌ی اول قبل از مسیح عبارت بوده‌اند از: باختریان در باختریه (تاجیکستان و شمالشرق افغانستانِ کنونی)، سکاهای هوم‌کار در سگائیه (شرقِ ازبکستانِ کنونی)، سُغدیان در سغدیه (جنوب ازبکستان کنونی)، خوارزمیان در خوارزمیه (شمال ازبکستان و شمالشرق ترکمنستانِ کنونی)، مرغزیان در مرغوه یا مرو (جنوبغرب ازبکستان و شرق ترکمستان کنونی)، داهه در مرکز ترکمستان کنونی، هَرَیویان در هَرَیوَه یا هرات (غرب افغانستان کنونی)، دِرَنگِیان در درنگیانه یا سیستان (غرب افغانستان کنونی و شرق ایران کنونی)، مکائیان در مکائیه یا مَک‌کُران (بلوچستانِ ایران و پاکستان کنونی)، هیرکانیان در هیرکانیا یا گرگان (جنوبغربِ ترکمنستان کنونی و شمال ایرانِ کنونی)، پَرتُوَه‌ئیان در پارتیه (شمالشرق ایران کنونی)، تپوریان در تپوریه یا تپورستان (گیلان و مازندران کنونی)، آریازَنتا در اسپدانه در مرکزِ ایرانِ کنونی، سکاهای تیزخود در الانیه یا اران (آذربایجان مستقل کنونی)، آترپاتیگان در آذربایجان ایرانِ کنونی، مادایَه در ماد (غرب ایرانِ کنونی)، کُردوخ در کردستانِ (چهارپاره‌شده‌ی) کنونی، پارسَی در پارس و کرمانِ کنونی، انشان در لرستان و شمال خوزستان کنونی. قبایلی که در تاریخ با نامهای مانناها، لولوبیان‌ها، گوتیان‌ها، و کاسی‌ها شناسانده شده‌اند و در مناطق غربی ایران ساکن بوده‌اند تیره‌هائی از شاخه‌های قوم ایرانی بوده‌اند که زمانی برای خودشان اتحادیه‌های قبایلی و امیرنشین داشته‌اند، و سپس در پادشاهی ماد ادغام شده‌اند.

مادها در ایران نزدیک 150 سال (708- 550 ق.م) هخامنشی‌ها کمی بیش از دویست سال (550-330 ق.م) اسکندر و سلوکی‌ها در حدود صد سال (330 -250 ق.م) اشکانیان قریب پانصد سال (250 ق.م – 226 م) و ساسانیان قریب چهار صد و سی سال (226-651 م) فرمانروایی داشتند.مادها
مادها قومی ایرانی بودند از تبار آریایی که در بخش غربی فلات ایران ساکن شدند. سرزمین مادها دربرگیرنده بخش غربی فلات ایران بود. سرزمین آذربایجان در شمال غربی فلات ایران را با نام ماد کوچک و بقیهٔ ناحیه زاگرس را با نام ماد بزرگ می‌شناختند. پایتخت ماد هگمتانه است آنها توانستند در اوایل قرن هفتم قبل از میلاد اولین دولت ایرانی راتاسیس کنند پس از حملات شدید و خونین آشوریان به مناطق مادنشین، گروهی از بزرگان ماد گرد رهبری به نام دیاکو جمع شدند.
از پادشاهان بزرگ این دودمان هووخشتره بود که با دولت بابل متحد شد و سرانجام امپراتوری آشور را منقرض کرد و پایه‌های نخستین شاهنشاهی آریایی‌تباران در ایران را بنیاد نهاد.
دولت ماد در ۵۵۰ پیش از میلاد به دست کوروش منقرض شد و سلطنت ایران به پارسی‌ها منتقل گشت. در زمان داریوش بزرگ، امپراتوری هخامنشی به منتهای بزرگی خود رسید: از هند تا دریای آدریاتیک و از دریای عمان تا کوه‌های قفقاز

هخامنشیانهخامنشیان نخست پادشاهان بومی پارس و سپس انشان بودند ولی با شکستی که کوروش بزرگ بزرگ بر ایشتوویگو واپسین پادشاه ماد وارد ساخت و سپس فتح لیدیه و بابل پادشاهی هخامنشیان تبدیل به شاهنشاهی بزرگی شد. از این رو کوروش بزرگ را بنیادگذار شاهنشاهی هخامنشی می‌دانند.
در ۵۲۹ پ.م کوروش بزرگ پایه گذار دولت هخامنشی در جنگ‌های شمال شرقی ایران با سکاها، کشته شد. لشکرکشی کمبوجیه جانشین او به مصر آخرین رمق کشاورزان و مردم مغلوب را کشید و زمینه را برای شورشی همگانی فراهم کرد. داریوش بزرگ در کتیبهً بیستون می‌‌گوید: " بعد از رفتن او (کمبوجیه) به مصر مردم از او برگشتند..."

شورش‌ها بزرگ شد و حتی پارس زادگاه شاهان هخامنشی را نیز در برگرفت. داریوش در کتیبه بیستون شمه‌ای از این قیام‌ها را در بند دوم چنین نقل می‌کند: " زمانی که من در بابل بودم این ایالات از من برگشتند: پارس، خوزستان، ماد، آشور، مصر، پارت خراسان (مرو، گوش) افغانستان (مکائیه)." داریوش از 9 مهر ماه 522 تا 19 اسفند 520 ق.م به سرکوبی این جنبش‌ها مشغول بود.
جنگ‌های ایران و یونان در زمان داریوش آغاز شد. دولت هخامنشی سر انجام در 330 ق. م به دست اسکندر مقدونی منقرض گشت و ایران به دست سپاهیان اوافتاد.
اسکندر سلسله هخامنشیان را نابود کرد، دارا را کشت ولی در حرکت خود به شرق همه جا به مقاومت‌های سخت برخورد، از جمله سغد و باکتریا یکی از سرداران جنگی او بنام سپتامان 327- 329 ق. م در راس جنبش همگانی مردم بیش از دو سال علیه مهاجم خارجی مبارزه دلاورانه کرد. در این ناحیه مکرر مردم علیه ساتراپهای اسکندر قیام کردند. گرچه سرانجام نیروهای مجهز و ورزیده اسکندر این جنبش‌ها را سرکوب کردند ولی از این تاریخ اسکندر ناچار روش خشونت آمیز خود را به نرمش و خوشخویی بدل کرد.
سلوکیانپس از مرگ اسکندر (323 ق. م) فتوحاتش بین سردارانش تقسیم شد و بیشتر متصرفات آسیائی او که ایران هسته آن بود به سلوکوس اول رسید. به این ترتیب ایران تحت حکومت سلوکیان (330 - 150 ق.م.) در آمد. پس از مدتی پارت‌ها نفوذ خود را گسترش دادند و سرانجام توانستند سلوکیان را نابود و امپراتوری اشکانی را ایجاد کنند.
اشکانیاناشکانیان (250 ق. م 224 م) که از تیره ایرانی پرنی و شاخه‌ای از طوایف وابسته به اتحادیه داهه از عشایر سکاهای حدود باختر بودند، از ایالت پارت که مشتمل بر خراسان فعلی بود برخاستند. نام سرزمین پارت در کتیبه‌های داریوش پرثوه آمده است که به زبان پارتی پهلوه می‌شود. چون پارتیان از اهل ایالت پهله بودند، از این جهت در نسبت به آن سرزمین ایشان را پهلوی نیز می‌‌توان خواند. ایالت پارتیها از مغرب به دامغان و سواحل جنوب شرقی دریای خزر و از شمال به ترکستان و از مشرق به رود تجن و از جنوب به کویر نمک و سیستان محدود می‌‌شد. قبایل پارتی در آغاز با قوم داهه که در مشرق دریای خزر می‌‌زیستند در یک جا سکونت داشتند و سپس از آنان جدا شده در ناحیه خراسان مسکن گزیدند.
این امپراتوری در دوره اقتدارش از رود فرات تا هندوکش و از کوه‌های قفقاز تا خلیج فارس توسعه یافت. در عهد اشکانی جنگ‌های ایران و روم آغاز شد. سلسله اشکانی در اثر اختلافات داخلی و جنگ‌های خارجی به تدریج ضعیف شد تا سر انجام به دست اردشیر اول ساسانی منقرض گردید.
ساسانیان
ساسانیان خاندان شاهنشاهی ایرانی در سالهای ۲۲۴ تا ۶۵۱ میلادی بودند. شاهنشاهان ساسانی که اصلیتشان از استان پارس بود بر بخش بزرگی از غرب قارهٔ آسیا چیرگی یافتند. پایتخت ساسانیان شهر تیسفون در نزدیکی بغداد در عراق امروزی بود.
سلسله اشکانی به دست اردشیر اول ساسانی منقرض گردید. وی سلسله ساسانیان را بنا نهاد که تا 652 میلادی در ایران ادامه یافت. دولت ساسانی حکومتی ملی و متکی به دین و تمدن ایرانی بود و قدرت بسیار زیادی کسب کرد. در این دوره نیزجنگ‌های ایران و روم ادامه یافت.

معرفی آثار منتخب بخش تعزیه جشنواره سراسری تئاتر رضوی

تعزیه آقاعلی عباس برگزیده جشنواره تئاتر رضوی

شش عنوان تعزیه برای اجرا در ششمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی که آبان ماه سال جاری در تهران و استان خراسان شمالی برگزار می‌شود،‌ معرفی شدند.
به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از روابط عمومی جشنواره سراسی تئاتر رضوی، این شش اثر از میان 65 اثر شرکت کننده در بخش تعزیه جشنواره انتخاب شدند.
بر اساس این خبر، هیئتی مرکب از آقایان محمدحسین ناصربخت، سیدعظیم موسوی و داود فتحعلی‌بیگی پس از ارزیابی و بررسی 65 اثر تعزیه که از استان‌های قم، تهران، کرمان، لرستان، مرکزی، خراسان رضوی، اصفهان، مازندران، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، سمنان و بوشهر برای دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود، شش عنوان اثر برای حضور در مرحله نهایی جشنواره انتخاب کردند
روابط عمومی جشنواره سراسری تئاتر رضوی، عناوین آثار تعزیه جشنواره را به این ترتیب معرفی کرد:شهادت شاه چراغ" به کارگردانی علاءالدین قاسمی از تهران
"اسماعیل طلایی" به کارگردانی محمدعلی سیفی و مهدی دریایی از اراک
"شاهزاده ابراهیم" به کارگردانی مظفر قربان‌‌نژاد و حمیدرضا عباسقلی از تهران
"زوار ترکمن" به کارگردانی رضا حیدری و یوسف شاه‌حسینی از تفرش
"
مجلس آقا علی عباس" به کارگردانی حمیدرضا صابری از تفرش
"سیدجلال‌الدین اشرف" به کارگردانی احمد عزیزی از تهران
لازم به ذکر است که 65 اثر به بخش تعزیه جشنواره سراسری تئاتر رضوی ارسال شده بود که در مقابل با دوره گذشته که 46 اثر رسیده بود از رشد مناسبی برخوردار بوده است.
گفتنی است جشنواره تئاتر رضوی با هدف پاسداشت و گسترش فرهنگ رضوی به همت مرکز هنرهای نمایشی، معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، استانداری خراسان شمالی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی آبان ماه سال جاری در تهران و خراسان شمالی برگزار می‌شود.