بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

ریگ شق بادرود


http://badroodi.persiangig.com/Kavir%2088-10%20%28127%29.JPG

ریگ شق (در گویش محلی ریق شق) منطقه ای بیابانی و پوشیده از ریگزار در شمال شهر بادرود و شمال شرقی اکو کمپ متین آباد در استان اصفهان است. موقعیت جغرافیایی این منطقه N3446 و E5400 است. این منطقه ادامه ریگزار بزرگ بند ریگ است که در قسمت جنوب شرقی این ریگزار به صورت نوار باریکی تا شمال شهرستان بادرود ادامه پیدا کرده است. عرض این نوار باریک در این منطقه در حدود 2 کیلومتر است و تا امامزاده آقا علی عباس ادامه دارد. این منطقه از شمال به دشت استپی مجاور کوه های یخاب معروف به دشت پشت ریگ، از جنوب به بادرود، روستای متین آباد و شابادی طالبی، از شرق به جاده آقا علی عباس به بادرود و از غرب به اجتماعات ماسه ای ادامه بند ریگ محدود می شود. تپه های ماسه ای در این منطقه عمدتا جهتی شمال غربی-جنوب شرقی دارند و به صورت پراکنده در منطقه قابل مشاهده هستند. پوشش گیاهی تپه ها غنی و عمدتا گیاهان ماسه پسند همچون دم گاوی، درختچه های تاغ، گز، نتر، نسی و ... هستند.

 

پوشش جانوری در منطقه شامل جرد، پا مسواکی، روباه شنی، انواع مار و عقرب، چکاوک کاکلی، مگس گیر و ... است. مجاورت این منطقه و منطقه حفاظت شده پارک ملی کویر اهمیت این منطقه را از نظر لزوم حفاظت از گونه های جانوری دو چندان کرده است. شایان ذکر است این منطقه در گذشته ای نچندان دور زیستگاه یوز آسیایی بوده است که به دلایل مختلف از جمله تخریب زیستگاه دیگر در این منطقه مشاهده نشده است. این منطقه بدلیل قرار گرفتن در نزدیکی منطقه نمونه گردشگری متین آباد مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. ارتفاع تپه های ماسه ای در بلندترین حالت در حدود 70 متر است.

 

دسترسی به شرق این منطقه از طریق جاده ارتباطی شهر بادرود به آقا علی عباس به طول 6 کیلومتر و سپس جاده ای  که در کنار رستوران برادران واقع در بازار مجموعه آقا علی عباس شما را به این منطقه میرساند. همچنین از اکو کمپ متین آباد جاده خاکی در جهت شمال شرقی به ریگ شق منتهی میگردد. همچنین ایستگاه قطار بادرود دسترسی از طریق راه آهن را برای علاقمندان سفر با قطار مهیا کرده است

.


استقلال دانشگاه آزاد بادرود گرامی باد

در بیست وسومین نشست شورای گسترش دانشگاه آزاد اسلامی وبنا به گفته ی دکتر علی اصغر جعفری مدیر کل دفتر خدمات آموزشی و دبیر شورای گسترش دانشگاه آزاد اسلامی کشور و با ارسال نامه ای به رئیس منطقه 4 دانشگاه آزاد اسلامی ( اصفهان ) دانشگاه مرکز بادرود به واحد دانشگاهی مستقل تبدیل شد .

در این نامه موضوع تبدیل مرکز آموزشی بادرود به واحد دانشگاهی مستقل در بیست وسومین نشست شورای گسترش دانشگاه ازاد اسلامی مورخه 19شهریور مطرح ومورد موافقت اعضاء قرار گرفت.

تلاش وپیگیری آقای محمد فیروزی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و استاد محمدرضا محققی رئیس پرتلاش وفعال دانشگاه آزاد بادرود در این خصوص قابل تمجید ،و ارزنده است برای استقلال این مرکز علمی بادرود جشن بزرگی به همت دانشگاه برگزار گردد.

 درحالی که اکثر دانشگاههای آزاد در سراسر کشور در جذب دانشجو سیر نزولی را داشته ، دانشگاه آزاد بادرود در سال جدید دانشگاهی، با جذب بیش از 100 دانشجوی جدید ، یکی از فعالترین دانشگاههای ایران شناخته می شود.

دانشگاه آزاد بادرود اکنون با 800 دانشجو در 13 رشته کارشناسی وکاردانی وبا داشتن کادر علمی مجرب به عنوان تنها واحد علمی این دیار مشغول به فعالیت می باشد.

این دانشگاه در سال 1383 وبا همت خیرین منطقه وتلاش هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر بادرود در دور دوم شورا (آقایان حسین احمدی،حسین مخلصی وذبیح اله صولتیان)وبا اخذ مجوز توسط دکتر باغبانیان نماینده وقت مردم در مجلس گشایش یافت.

دانشگاه آزاد بادرود پیش از این بعنوان یکی از مراکز دانشگاهی زیر نظر دانشگاه کاشان فعالیت میکرد

سفر به غار چال نخچیر نراق


http://badroodi.persiangig.com/DSC04279.JPG

غار چال نخجیر به عنوان یکی از زیباترین و شگفت انگیزترین اثار طبیعی در منطقه نراق از توابع شهرستان دلیجان دراستان مرکزی است. غار چال نخجیر در نزدیکی شمال شرقی شهرستان دلیجان از توابع استان مرکزی و در منطقه‌ای به نام چال نخجیر نزدیک نراق در دل کوه تخت واقع شده است.

از بادرود تا نراق حدود 120 کیلومتر فاصله است. برای رفتن به نراق از بادرود به سمت کاشان وسپس جاده نیاسر ومشهد قالی را طی کرده وسر از شهر کوچک نراق در می آوریم. بعد از نراق به سمت دلیجان حدود 8 کیلومتر جاده فرعی بسمت راست را که طی کنیم در عین ناباوری شگرف ترین غار جهان را می توان از نزدیک دید


غار نخجیر دلیجان - محمد گائینی


این غار شکوهمند و باستانی اواخر سال۶۷ در جریان اجرای یک طرح عمرانی و بر اثر انفجار در نزدیکی دهانه کشف شد. غار چال نخجیر مجموعه‌ای زیبا از سنگ‌های مرجانی چند میلیون ساله است که کارشناسان قدمت این غار را حدود 70میلیون سال می‌دانند

این غار طبیعی که به دوره سوم زمین شناسی تعلق دارد، با پنج کیلومتر مسیر خاکی و با سقف‌ها و دیوارهای آهکی، یکی از زیباترین غارهای جهان به شمار می‌رود. عامل اصلی و اولیه بوجود آمدن این غار مرجانی ، گسل معکوسی بوده که در منطقه عمل کرده و پس از گذشت میلیون‌ها سال به این شکل در آمده استدر حال حاضرحدود 1200 متر از غار قابل بازدید می باشد که حدود 450 پله را در مسیر رفت وبرگشت باید طی کنیم.


غار نخجیر دلیجان - محمد گائینی

مسیرهای مشکل در بعضی از نقاط و چکنده و چکیده‌های بلورین بسیار متنوع و زیبا و حتی در نقاطی منحصر به فرد اشاره کرد. غار چال نخجیر از تالارهای مختلفی تشکیل شده که زیباترین تالار آن، چهلستون نام دارد ، از دیگر تالارهای غار می‌توان به سفره عروس، دریاچه، برزخ، باغ وحش، چهلچراغ و تالار زیبایی‌ها اشاره کرد.

این غار به دلیل وجود مناظر بکر طبیعی و جذابیتهای حیرت آور فراوان از اهمیت ویژه‌ای در جذب توریست برخوردار است. در گنجینه شگفتی این غار اسرارآمیز ، سنگ‌های تزئینی با اشکال متنوع مانند عقاب، لاک پشت، گوزن، انسان، کبوتر و تندیس‌های عظیم الجثه بلورین ایجاد شده است که بیشتر آنان از جنس آهک است.

از خصوصیات غارچال نخجیر می‌توان به تالارهای متعدد و حوضچه‌های آب، راهروهای طولانی،اشاره نمود

تهویه طبیعی هوای درونی غار در فصول تابستان و زمستان یکی دیگر از عجایب این غار شگفت انگیز است که در تابستان خنک و در زمستان گرم است و هیچ گاه در این مجموعه بازدیدکنندگان با کمبود اکسیژن روبرو نمی‌شوند.

با توجه به قرار گرفتن غار در دامنه کوه دسترسی به آن بسیار آسان بوده و بازدیدکنندگان به راحتی قادر به بازدید از این محل هستند. تنوع سنگ‌های موجود ، سنگهای کریستال با شکلهای مختلف مثل آبشار ، زیبایی خاصی به غار داده است به طوریکه هر بیننده‌ای را به شگفتی وا می‌دارد. غار چال نخچیر در سال۸۱ در ردیف میراث ملی کشور به ثبت رسیده است


نورپردازی های غار نخجیر دلیجان - محمد گائینی


قرار گرفتن غار در کنار ابنیه تاریخی نراق یک محیط کاملا توریستی را بوجود آورده که با این تنوع می‌توان به رونق صنعت گردشگری در منطقه امیدوار بود.

با داشتن زیبایی‌ها و قابلیت‌های دیدنی فراوان غار ، در صورت راه اندازی و معرفی مناسب می‌تواند به یکی از جاذبه‌های توریستی جهان تبدیل شود.

منبع: بادصبا


بهترین شعار برای جشنواره انار چیست؟؟

معمولأ برای هر برنامه ای شعاری در نظر گرفته می شود که میتواند محتوای آن برنامه بر اساس شعار محور قرار گیرد.

در جشنواره اول شعاری برای جشن اعلام نگردید اما شعارهای جشنواره بعدی را مرور میکنیم ودر خاتمه از همه کاربران گرامی درخواست داریم تابرای انتخاب زیباترین شعار جشنواره هفتم در قالب یک جمله  به دبیرخانه جشنواره کمک کنند . نظرات وپیشنهادات خود را در قسمت نظرات این وبلاگ اعلام تا به اطلاع دوستان دبیرخانه رسانده شود

شعارهای پنج جشنواره پیشین انار بادرود بدینسان بود

دومین جشنواره انار:  بادرود، سرزمینی با یک میلیون درخت انار.

سومین جشنواره انار: جشن سپاس به درگاه خدا بخاطر رویش دوباره درخت انار.

چهارمین جشنواره:  انارصدفی در دل کویر.

پنجمین جشنواره: انار نادری،میوه بهشتی،تحفه بادرود

ششمین جشنواره:  همه انارها خوبند ولی انار نادری بادرود یه چیز دیگه اس.

هفتمین جشنواره انار:  ......................  

26 مهر تا 3آبان هفتمین جشنواره انار بادرود

 

 

 

هفتمین جشنواره انار بادرود باحضور هنرمندان وبا شعار حمایت از تولید کنندگان این میوه بهشتی از 26 مهر تا 3 آبان 1392 در بادرود برگزار می شود

مهندس محسن نوین بخت دبیر هفتمین جشنواره انار با اعلام این خبر افزود با تشکیل کمیته های 7 گانه برگزاری جشنواره انار ،امسال شاهد اجرای جشنواره متفاوتی با جشنواره های پیشین خواهیم بود.

رئیس شورای اسلامی شهر بادرود افزود مراسم بمدت 7 شب در باغات انار، بوستانها وپارکهای شهر ومیادین اصلی بااجرای برنامه موسیقی سنتی و برنامه های هنری با حضور هنرمندان محلی برگزار میگردد.

در این جشنواره از دارندگان بزرگترین باغ انار وتولید کنندگان نمونه تجلیل خواهد شد .اجرای مسابقه عکس ونقاشی انار،بازیهای محلی،برپائی غرفه های مخصوص عرضه مشتقات انار وصنایع دستی از برنامه های جنبی این جشن باشکوه است

هنرمند بادرودی مقام دوم موسیقی کشوررا ازآن خود کرد

 

علی مشربی رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی نطنز از کسب مقام دوم جشنواره موسیقی جوان کشور  توسط  ابراهیم علی حسینی هنرمند جوان بادرودی  خبر داد و گفت  این  نوازنده کمانچه و ویلن با شرکت در هفتمین دوره جشنواره کشوری موسیقی جوان توانست  مقام دوم را از آن خود نماید

مشربی گفت جشنواره  موسیقی جوان از مرداد سال جاری با داوری داوران  مطرح کشور از جمله   آقایان شهرام ناظری ، حسین علیزاده ،مجید کیانیان ، رامبد صدیف ، علی اکبر شکارچی که از مفاخر موسیقی ایران هستند شروع  و در اواخر  شهریور ماه  در تالار وحدت تهران و  با معرفی برترین نوازندگان این جشنواره به کار خود پایان داد.رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان افزود ؛
، آثار زیادی از سراسر کشور به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که هنرمند جوان ابراهیم علی حسینی   از استان اصفهان؛  شهر بادرود  در رتبه دوم این جشنواره کشوری قرار گرفت.وی افزود ابراهیم علی حسینی  فعالیت خود را در رشته ویلن از سال 1380 به صورت علمی و حرفه ای نزد اساتید برجسته ایران شروع و  هم اکنون در نواختن این ساز زیبا  فعالیت  دارد .

 وی در سال 1386  به آموختن سازکمانچه که یکی از سازهای  اصیل ایرانی است مشغول شد و نزد استاد علی اکبر شکارچی در تهران به آموختن ردیف های آوازی و بعد نزد استاد اردشیر کامکار تمامی اصول و قواعد علمی را به صورت حرفه ای آموخت. علی حسینی  علی رغم سن کم سازهای ویلن و کمانچه را با مهارت خاصی و با سوز و حال  وصف ناپذیری می نوازد.
این موفقیت را به دوستداران موسیقی در استان  و مخصوصا شهر بادرود تبریک عرض نموده و برای این هنرمند نابغه موسیقی در روزهای آینده آرزوی موفقیت داریم.

منبع خبر:سایت موسیقی ایران

کمینگاه سردار صولت در آستانه تخریب

http://badroodi.persiangig.com/%D8%B9%DA%A9%D8%B3%DB%B0%DB%B3%DB%B1%DB%B9.jpg

 مجوزهای نسنجیده به معادن ، طبیعت زیبای بادرود را نشانه رفته است.

کویر بادرود ودامنه کوههای لطیف که میلیونها سال بکر ودست نخورده باقی مانده اکنون آماج ماشینهای سنگین معادن قرار گرفته است . چندین معدن در حال حاضر در قسمت شمالی بادرود مشغول فعالیت هستند که هریک به نوعی تیشه بر ریشه سکوت کویر زده اند. اخیرأ در سفری به قلعه کرشاهی متوجه تخریب زیباترین تپه ی طبیعی در کیلومتر 2 این قلعه به بهانه بهره برداری از یک معدن سنگ لاشه بودیم.

کمینگاه سردار صولت بختیاری در مهار طغیان نایبان چنان زخم بر پیکر برداشته که دل هر تاریخ وطبیعت دوست را به درد می آورد. این تپه که با خاکهای اخرائی وزرد رنگ تزئین یافته در اواخر حکومت بی کفایت قاجار محل کمین سردار صولت بختیاری بود که با ده عرابه توپ وکمین در پشت حصار این تپه زیبا واستراتیژیک باعث گردید لشگر طغیانگر نائیب حسین کاشی وبرادرانش را تار ومار کرده وقلعه کرشاهی را به تصرف خود در آورد.

اکنون این محوطه تاریخی،طبیعی دستخوش یک همشهری قرار گرفته وبعنوان معدن سنگ لاشه بخشی از آن تخریب ومابقی آن در آستانه تخریب است . امیدواریم دوست داران طبیعت وتاریخ تا قبل از تخریب کامل این تپه از ادامه فعالیت این معدن بجد جلوگیری کنند


کهنسال ترین مادر بزرگ بادرودی در گذشت

فاطمه غفاریان بعنوان کهنسالترین مادر بزرگ بادرود امروز در سن 97 سالگی جهان را بدرود گفت.

این مادر بزرگ با 7 فرزند ( 5پسر ودو دختر) و 73 نوه ونبیره  تا پایان عمر گرانبار خویش در صحت وسلامت کامل بوده وکمتر به پزشک مراجعه میکرد . روحش شاد

انبار کود برچیده شد

در پی درج خبری در این وبلاگ ومکاتبات مکرر انجمن حافظان محیط زیست آخشیجان بادرود مبنی بر وجود انبار کود مرغی در بلوار حرم بادرود که خاطر همشهریان وزائران گرامی را آزرده می ساخت، بنا به اعلام دکتر اکبری معاونت بهداشتی شبکه بهداشت ودرمان شهرستان وحضور به موقع وکارساز مأموران بهداشت بساط این انبار کود برای همیشه برچیده شد.

مدیریت این وبلاگ ونیز رئیس انجمن حافظان محیط زیست بادرود کمال تشکر خویش را از مسئولین بهداشت شهرستان اعلام میدارند

«پیامدهای دوران سالمندی»


  یادداشتی از دکتر علی باغبانیان:


متخصص روانپزشکی

آموزش در سنین

سالمندی نباید فقط به صحبت کردن محدود شود  

شفقنا سلامت- «افزایش جمعیت سالمندان جهان از یک سو و افزایش سن امید به زندگی از سوی دیگر باعث شده مسوولان برنامه‌ای مدون و جامع برای رویارویی با مساله سالمندان و نیازهای گوناگون آنها از قبیل مادی، رفاهی، درمانی، اجتماعی و عاطفی که در حال حاضر تامین آنها با مشکلاتی مواجه شده، تدارک دیده شود تا در آینده نزدیک مشکلات چند برابر آنچه امروز با آن مواجه‌ایم، افزایش نیابد. در ایران جمعیت سالمندان افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود ظرف کمتر از 4 دهه آینده، جمعیت سالمندان ایران 25 درصد کل جمعیت کشور را تشکیل دهد. یعنی تا سال 2050 میلادی، از هر 4 نفر ایرانی، یک نفر بالای 65 سال سن داشته باشد بنابراین باید در کنار توجه به دیگر نیازهای این گروه به نیازهای فکری و آموزشی آنها به‌خصوص یادگیری هم توجه خاصی شود که خانواده‌ها، مسوولان و رسانه‌ها نقش مهمی در این امر دارند

دکتر باغبانیان، روان‌پزشک و استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه در دوران سالمندی یادگیری تحت‌تاثیر برخی عوامل کاهش پیدا می‌کند، در یادداشتی اختصاصی برای شفقنا سلامت آورده است: بروز برخی مشکلات جسمی مانند کاهش شنوایی و بینایی می‌تواند در کاهش یادگیری نقش داشته باشد. سالمندان مبتلا به این مشکلات، در شنیدن و دیدن مشکل دارند و همین مساله باعث می‌شود دچار اختلال یادگیری شوند.

گاهی هم ابتلا به بیماری‌هایی که جنبه روا‌‌‌ن‌پزشکی دارد مثلا افسردگی و اضطراب هم به دلیل نداشتن توجه و تمرکز می‌تواند باعث کاهش یادگیری ‌شود که با درمان این بیماری‌ها، اوضاع

یادگیری سالمندان بهتر می‌شود.

آمارهای پژوهشی نشان می‌دهد از سنین 20 سالگی به بعد بیش از 200 میلیارد سلول مغز از بین می‌رود بنابراین با بالارفتن سن سلول‌های مغزی بیشتری از بین می‌رود که دیگر قابل ترمیم و تولید نیستند بنابراین طبیعی است با افزایش سن، سرعت یادگیری هم کاهش پیدا کند.

کاهش سرعت یادگیری در سالمندی پدیده فیزیولوژیکی است اما در مقابل آن نظریه، نظریه دیگری وجود دارد که نشان می‌دهد هر چقدر فرد، فعالیت مغزی بیشتری داشته باشد، سرعت یادگیری او با شدت کمتری کاهش پیدا می‌کند، از نظر علمی، هر عضله‌ای که استفاده نشود ضعیف می‌شود.

اغلب سالمندان تصور می‌کنند که با افزایش سن دیگر توانایی یادگرفتن ندارند بنابراین درصدد یادگیری یا استفاده از تکنولوژی‌های جدید نیستند درحالی که این تصور درست نیست و اگر فعالیت‌ مغزی کم شود، خواه ناخواه باعث کوچک شدن مغز و کاهش عملکرد آن خواهیم بود.

نحوه آموزش باید با نشان دادن عکس، فیلم، نمودار و... همراه باشد تا تاثیر بهتری بر روند یادگیری سالمندان داشته باشد. اصولا در این دوران سالمندان بیشترین تاثیر را از نگاه (دیدن) دارند.

آموزش به این گروه سنی باید غیرمستقیم باشد و مثلا اگر سالمندی به دیابت مبتلاست برای یاد دادن نحوه تغذیه صحیح نباید مستقیم به او بگویید چه چیزی بخورد یا نخورد. بهتر است با یک نفر دیگر از اعضای خانواده در این خصوص صحبت کنید و از یکدیگر بپرسید یک فرد دیابتی چه چیزهایی را نباید بخورد. در چنین شرایطی سالمند به درستی نکته‌های آموزشی را فرا می‌گیرد.