بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

فیلم داستانی مولا در منطقه کلید خورد

http://upload.tehran98.com/img1/uqtn9qbbhgk95s483pzw.jpg

بخشهائی از مجموعه 20 قسمتی مولانا که به داستان زندگی مولانا جلال الدین بلخی(مولوی) می پردازد به کارگردانی آرش معیریان در منطقه لاکج، قلعه کوهاب و طرقرود فیلمبرداری می شود.

 عبدالمحمود کبیری مدیر موسسه پرهام فیلم هرروزه هماهنگی حضور بیش از 30 نفر هنروربادرودی را برای اجرای نقش در این مجموعه عهده دار است. بخشهائی از این مجموعه قبلأ در گلپایگان و قونیه ترکیه تصویر برداری شده است.


http://upload.tehran98.com/img1/xxyi6o128fmzv3o80224.jpg


http://upload.tehran98.com/img1/tker4vg0qv88qon958z.jpg


http://upload.tehran98.com/img1/g03wa0iq15elreugzefw.jpg


http://upload.tehran98.com/img1/2lichhf909tmlfnzep.jpg


سفر به دره عشق

http://upload.tehran98.com/img1/zs4f8y58pz01dqcfhw2.jpg

آبشار دره عشق

فصل بهار است ولحظه به لحظه این عمر گران در این زیبا فصول خداوندگار در حال طی شدن هستند . تا بهار است وزیبائی، توصیه میکنم فرصت سفرهای یک روزه را از دست ندهید. دره عشق مقصد سفر این ماه گروه باد صبا بود. از بادرود راهی اصفهان واز آنجا  مسیر مبارکه وسپس بروجن را در پیش گرفتیم. بعد از بروجن به سمت شهر کوچک بلداجی که گز آن بسیار معروف است رفتیم.بعد از توقف کوتاه در بلداجی وخرید سوغات این شهر راه حمزه علی وچغاخور را در پیش گرفتیم .

http://upload.tehran98.com/img1/so853aqzyccnoqbf9ng.jpg

رودخانه کارون



986xl9awmh3sqih5notg.jpg

تالاب چغاخور


1xl6d22u5uqe7ztahpay.jpg

دشت گل زردگون-جاده بلداجی-چغاخور

از اصفهان تا بلداجی حدود 150 کیلومتر است . بعد از تماشای زیبائی های تالاب بین المللی چغاخور که در نوع خود بی نظیر است راهی ناغان شدیم . ناغان در گذشته به علت قرار گرفتن در مسیر جاده اصلی اصفهان – اهواز(ایذه) از رونق خوبی برخوردار بود . به علت انحراف این جاده از سمت لردگان امروزه از رونق ناغان قدیم خبری نیست . کباب ناغان معروف است . به علت یاد شده بیش از 90% دکان های کبابی این شهر نعطیل گردیده اند. از بلداجی تا ناغان حدود 40 کیلومتر مسافت در پیش رو دارید .


http://upload.tehran98.com/img1/9f5h39wuwqzm8uafatl4.jpg

از ناغان جاده ایذه را در پیش گرفتیم . تا به دوراهی دورک رسیدیم. حدود 20 کیلومتر از دوراهی دورک را که پشت سر نهاده واز روستاهای لولاک-پوراز-برنجگان گذشته تا به روستای بزرگتر این دره یعنی دورک شاهپوری رسیدیم . مسیر جاده از زیباترین جاده ها وکوهستانهای کشور محسوب می شود . با تأسف از عملکرد بد میراث فرهنگی ومسئولین استان چهارمحال بختیاری، در طول مسیر حتا یک تابلو راهنمای آبشار دره عشق به چشم نمی خورد. حدود 7 کیلومتر از روستای دورک را که طی کردیم در کنار همان جاده آسفالته سمت راست جاده آبشار بی نظیر وشگرف دره عشق با شکوه تمام درجریان است.

آبشار دره عشق در منطقه مشایخ در مجاورت روستای دره عشق و در فاصله 110 کیلومتری شهرکرد قرار دارد. این آبشار با سرعت زیاد از دل کوه بیرون می جهد و بیش از یکصد متر ارتفاع دارد. در کنار این آبشار رود کارون به آرامی جاری است و در ترکیب با انارستان ها و شالیزارهای روستاهای دره عشق و دورک شاهپوری، فضای شگفت انگیزی را به وجود آورده است


http://upload.tehran98.com/img1/9qcitf2mz333nrja5c6.jpg

.از ویژگیهای آبشار دره عشق نه از قله یا میان کوه، بلکه از دل کوه چون ماهی بیرون میجهد، در زیر آن فضای هموار وسیعی وجود دارد که امکان ایجاد تاسیسات لازم را فراهم میکند، در جنب این فضا رودخانه ارمند سرشاخه اصلی رودخانه کارون به آرامی جاریست و امکانات بهره برداری سیاحتی متعددی را ایجادکرده است.

با توجه به اقلیم مناسب، شرایط آب و هوایی و اکوتوریسم این منطقه، آبشار دره عشق به عنوان یکی از کانونهای گردشگری استان تبدیل شده و سالانه شمار فراوانی از مسافران و گردشگران از آن بازدید میکنند

87v593bckwpvavxrvzb6.jpg.

پوشش جنگلی منطقه ی حفاظت شده هلن، باغات زیبای انار، حاشیه رودخانه ارمند، شالیزارهای برنج، درهنوردی و شرایط مناسب برای قایقرانی در آبهای خروشان از جاذبه های کم نظیر این آبشار طبیعی در شهرستان کیار است.
 منبع: باد صبا

نماینده بادرود،کاندید ریاست جمهوری شد

خبرگزاری فارس: فرزند آیت‌الله کاشانی به وزارت کشور آمد
سید احمد کاشانی نماینده دوره اول ودوم مجلس شورای اسلامی در حوزه بادرود، نطنز وقمصر بعنوان کاندید یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام نمود.
 سید احمد کاشانی که با رأی قاطع مردم حوزه انتخابیه بویژه اهالی منطقه بادرود راهی مجلس شده بود خدمات ارزنده ای را در آن سالها برای این حوزه بانجام رساند.

آغاز برداشت خیار گل به سر بادرود


احمد مختاریان‌پور از آغاز برداشت محصول خیار گل به سر بادرود در سطح ۱۵۰


kiarh

هکتار از مزارع بخش بادرود خبر داد و اظهار داشت: روزانه به طور متوسط از هر هکتار کشت خیار حدود ۸۰ تن محصول با کیفیت برداشت و روانه بازار مصرف می‌شود

مدیر مرکز خدمات جهاد کشاورزی بادرود تصریح کرد: با توجه به آغاز برداشت محصول خیار در این فصل حدود ۲۰۰۰ نفر اشتغال‌زایی نیز ایجاد می‌کندوی گفت: کار عملیات کاشت در اواخر بهمن به روش تونلی و با پوشش پلاستیک انجام شده و و در طی دوماه انجام می گیرد. مختاریان پور تصریح کرد: خیار بادرود به سبب عطر، طعم و ذائقه مخصوص خود در بین مصرف کنندگان از ضریب بالایی برخوردار بوده و به خیار گل به سر مشهور و معروف است.

وی خاطر نشان می شود: بخش کویری بادرود به عنوان یکی از قطب های کشاورزی استان اصفهان بیش از ۱۱۰۰ هکتار از مزراع آن به محصول صیفی جات اختصاص دارد.

جور گل بلبل کشید وزحمتش را باد برد

landscape

در سال 1360 که کتابخانه بادرود ساخته شد مقرر گردیده بود یک سالن به عنوان سالن چند منظوره ومطالعه خانمها نیز ساخته شود .ابعاد پیش بینی شده برای ساخت سالن یاد شده 10+20 یعنی 200 متر مربع بود.حتا آن زمان فنداسیون سالن یاد شده هم ریخته شده بود .کتابخانه در سال 1363 افتتاح شد اما از سالن خبری نشد .پیگیریها به نتیجه نرسیده بود . در سال 1376 که مسئولیت مجموعه فرهنگی بادرود به اینجانب واگذار شد .اولین اقدامم را ساخت سالن یاد شده قرار دادم .

همزمان شوراها در آن سال شکل گرفته بود ودکتر باغبانیان هم در آن سال به عنوان نماینده انتخاب شده بود.نامه ای به نماینده وشهرداری وشورا نوشتم واز آنان خواهش کردم تا اجازه ساخت سالنی که فنداسیونش 17 سال قبل ریخته شده راآغاز کنم .پیگیریها تا سال 1379 ادامه داشت .اردیبهشت آن سال جلسه ای با حضور شهرداروقت آقای حائری ورئیس شورای وقت آقای مهندس کیانوش وبخشدار وقت آقای هاشمی ورئیس وقت ارشاد آقای مجتهد زاده واینجانب در دفتر بخشدارگذاشتیم .صورتجلسه نوشتیم وکار ساخت سالن عملأ شروع شد.از محل اعتبارات 5 میلیون تومانی ارشاد اسلامی با وساطت دکتر باغبانیان نیمی از آن به بادرود اختصاص یافت وکار طراحی نقشه وآزمایش خاک با این مبلغ آغاز شد .

با همکاری ارزشمند مهندس حائری ومهندس کیانوش متراژ زمین را به 800 متر افزایش دادیم وکار احداث سالن چند منظوره بادرود که بعدها به تالار فرهنگ وهنر بادرود تغیر نام داد با اعتبارات استانی اداره کل ارشاد آغاز شد واکنون این بنا با متراژ 1400 متر زیر بنا در دو طبقه شامل تالار اجرای برنامه با ظرفیت 240 نفر –سالن انتظار –سه دفتر سایت اداری –بوفه – فروشگاه –اتاق گریم و دو باب سوئیت در حال اتمام است . طرح سنتی نماها وافزایش سالن از 200 متر به 1100 مترزیر بنا با پیشنهاد واصرار اینجانب به مرحله اجرائی رسید .در طول ساخت با توجه به تجربیات وبازدیدم از سالنهائی که در شهرهای مختلف دیده بودم ، طرحهای مورد نظررا به مهندسین مشاور پیشنهاد میدادم و در طول دوره شورا دهها نامه برای پیگیری به انجام رساندن این مجموعه انجام دادم.

 واما در دل بنده حقیر:

 سالن گرچه با تأخیر –آنهم علت اصلیش عدم تخصیص اعتبار به موقع بود- باحضور وزیر ارشاد افتتاح شد اما ای کاش:

- بنده کمترین بر فرض محال وظیفه ام بوده ونباید کمترین تشکری ازم میشد اما واقعأ آیا جا نداشت از کسانی که در گذشته برای تکمیل سالن از هیچ کوششی دریغ نکردند حداقل نام برده میشد.امثال دکتر باغبانیان(نماینده وقت مجلس)- اکبر حائری، مجید صفاری، مسعود آرانی(شهرداران وقت)- رحمت کیانوش-حسین آقا احمدی(روسای شورای شهر)-قدرت اله هاشمی – علی نساجی- حسین کرمانی نژاد-عسگریان(بخشداران وقت) – عباس جهانبانی – مصطفی موذنی(روسای ارشاد وقت)؟؟.

-         در این نشست از کسانی به عنوان تلاش برای تکمیل این سالن نام برده شد وتجلیل به عمل آمد که با تأسف تا روز افتتاحیه نه تنها پایشان به این سالن باز نشده بود ، شاید حتا اسمی از این تالار هم به گوششان نخورده بود، پس آی پشت میز نشینان به گوش باشید، که دیری نپاید که از شما هم نامی در هیچ محفلی برده نخواهد شد.

-         متأسفانه بنا به علل نامعلومی با دهن کجی به مصوبه شورای شهر(نامگذاری کلیه ی اماکن عمومی شهر بر عهده شورای شهر است). نام زیبا وایرانی «تالارفرهنگ وهنر»به نام عربی «مجموعه فرهنگی، هنری بادرود»تغییر یافت که این موضوع هم خود جای سئوال وپیگیری دارد.واین درحالی است که حتا کاشیهای سر درب تالار نصب شده اند

 گرچه گله ها بسیار است اما در همین مجال بسنده میکنیم وقضاوت را بر دوش مردم فهیم این دیار می سپاریم.

-         گشایش این تالار نیمه تمام چه دلائلی در پی داشت ،خدا میداند، جدای از برخی از امکانات داخل سالن نظیر پرده، صوت، گرمایش و... جهت اطلاع هنوزازمکانات اداری،حتا نیروی پرسنلی این مجموعه خبری نیست وحیاط سازی وساخت سوئیت ودیوار طرفین تالار خبری نیست

شبکه آموزش-بادرود


منبع: باد آباد

با حضور وزیر ارشاد تالار فرهنگ وهنر بادرود گشایش یافت



دکتر سید محمد حسینی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی در ایین افتتاح مجتمع فرهنگی وهنری بادرود گفت یکی از افتخارات اهالی فرهنگ وهنر این است که در راس نظام شخصیتی  هم چون مقام معظم رهبری حضور دارد که کاملا بر مسائل فرهنگی جامعه تسلط دارد  .
وی گفت مسوولان فرهنگی کشور همواره از رهنمود ها و بیانات بسیار دقیق  وکارشناسی شده معظم له  استفاده می کنند .
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  فلسفه حضور اعضای هئیت دولت را در شهرستانهای استان اصفهان , پیگیری مصوبات سه دور از سفر های استانی رئیس  جمهور دانست و افزود اهتمام جدی دولت دهم بر این امر است تا این پروژه ها  به مرحله نهایی برسند .
دکتر حسینی در ادامه گفت در ارتباط با برگزاری همایش ها , بزرگداشت شخصیت ها  وانجام کارهای فرهنگی تاکنون دردولت دهم بیش از 230 سفر به شهرهای کشور از سوی وزارت ارشاد صورت گرفته است
ایشان تصریح کرد درسال 1391 به دلیل شرایط خاص اقتصادی , دشمن تمام توان خود را به کار گرفته بود تا ضربه سختی بر پیکره  انقلاب وارد آورد ولی هدایت و رهنمود های مقام معظم رهبری  و تلاش بی وقفه دولتمردان و مدیران سطوح مختلف  کشور  سبب شد تا این دشواری ها را پشت سر گذاشته شود  .
امام جمعه بادرود نیز  در این مراسم بر خواسته مردم منطقه نسبت به ارتقای بخش به شهرستان  وساخت مصلی نماز جمعه تاکید نمود
در ادامه مراسم افتتاح مجتمع فرهنگی  و هنری بادرود , جعفری فرماندار شهرستان نطنز از وجود شخصیت های فرهیخته فرهنگی و هنری شهرستان  نطنز  وبخش بادرود به نیکی  یاد کرد و گفت تعزیه به عنوان  یک هنر آئینی  در سطح شهرستان بسیار فعال است  و برگزاری مراسم روایت نینوا و هنرهای نمایشی  نشان دهنده عمق و غنای فرهنگ مردم این دیار دارد .
فرماندار نطنز در رابطه با مجتمع فرهنگی و هنری بادرود گفت  این مجتمع  در زمینی به مساحت 1000 متر و با زیر بنای 1500 متر در سه طبقه شامل سالن سینما , کارگاه آموزشی  و هنری , اتاق کنفرانس  و دو واحد سوئیت ساخته شده است  که  از سال 81 عملیات احداث آن توسط پیمانکاران  آغاز گردید و بعد از  11 سال  وبا اعتباری بالغ بر 11 میلیارد و  260 میلیون ریال ساخته وبه بهره برداری رسید .
 ایشان گفت برای تکمیل واحد سمعی وبصری و صوتی و تصویری مجتمع مبلغ 250 میلیون تومان از محل بودجه وزارت فرهنگ وارشاد به  این امر اختصاص یافت .
 محمد فیروزی نماینده مجلس هم به مشکلات و کمبودهای جاری منطقه اشاره کرد و گفت انتظار داریم وزیر فرهنگ و ارشاد  اسلامی نسبت به بارگاه مقدس امامزادگان آقا علی عباس و شاهزاده محمد (ع) که سالانه پذیرای بیش از دو میلیون زائر ومسافر  است به عنوان یک قطب فرهنگی  نگاه کند و هرساله بودجه فرهنگی به این مکان مقدس تخصیص دهد .
 ازنکات حاشیه این مراسم 
- حضور دختران و پسران نونهال بادرودی با لباس محلی  بود که خوشحالی  و رضایت وزیر را به دنبال داشت .
- اهدای فرش دستی بافته شده  از سوی مشربی رئیس اداره ارشاد نطنز   و تصویر منقش به بارگاه مبکوتی امامزادگان آقا علی عباس و شاهزاده محمد (ع)  به وزیر  فرهنگ و ارشاد اسلامی

- اهداء لوح تقدیر  با امضای وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی به مدیرانی که در پروسه  ساخت و تکمیل  مجتمع مذکور فعالیت داشتند از جمله فرماندار , امام جمعه , شهردار و  موذنی رئیس قبلی اداره ارشاد نطنز , پیمانکار مربوطه
- موافقت وزیر و مدیر کل ارشاد با راه اندازی نمایندگی ارشاد در بادرود
- اجرای گروه سرود نونهالان مرکز غیر دولتی افرینش بادرود  وهمراهی مربی آنان

- عدم حضور آقای مصطفی موذنی رئیس قبلی اداره فرهنگ وارشاد اسلامی موجب تعجب برخی از حاضران شده بود .
- حضور جهان بخش سلطانی از بازیگران سینما وتئاتر  در مراسم افتتاحیه
- حضور برخی از نامزدهای انتخابات شورای شهر بادرود در مراسم  نیز دیدنی بود
-
حضور  حجت الاسلام قطبی مدیر کل ارشاد استان  در این مراسم
- تاخیر 1/5 ساعته  وزیر و سایر  مسوولان موجب خسته شدن حاضران شده بود
- اجرای سرود محلی با حضور دختران و پسران نونهال از گروه موسسه پرهام فیلم
بادرود رسانه

تأسیس فرمانداری بادرود مهمترین آرزوی مردم این بخش


حجت الاسلام قاسمی امام جمعه بادرود در جمع روسای ادارات بخش که در محل بخشداری بادرودتشکیل شد ,  گفت یکی از اصلی ترین  و مهمترین خواسته مردم کویری بخش بادرود , ارتقای بخش  به شهرستان در هئیت دولت می باشد . 

همچنین در این جلسه صابری بخشدار بادرود بر اولویت بندی خواسته ها و  مسائل منطقه در زمینه عمرانی و فرهنگی و اجتماعی تاکید کرد .

احداث  باند دوم محور بادرود - کاشان - دو خطه شدن راه آهن بادرود - کاشان - قم , احداث دانشگاه پیام نور بادرود , احداث جاده بادرود - گرمسار - ساخت راه آهن بادرود - گرمسار , آبرسانی از زاینده رود به شهرهای بادرود و نطنز  ؛ از جمله مصوبات دور اول و سوم ریاست جمهوری به شهرستان نطنز بود که تاکنون عملیاتی نشده  ومسوولان منطقه خواستار عتایت ویژه رئیس جمهور به این خواسته ها گردیدند .

با سرود ای ایران بیشتر آشنا شویم

در شهریور 1323زمانی که نیروهای انگلیسی و دیگر متفقین تهران را اشغال کرده بودند،

حسین گل گلاب تصنیف سرای معروف، از یکی از خیابان های معروف شهر می گذرد.
او مشاهده می کند که بین یک سرباز انگلیسی و یک افسر ایرانی بگو مگو می شود و سرباز انگلیسی، کشیده محکمی در گوش افسر ایرانی می نوازد.

گل گلاب پس از دیدنِ این صحنه، با چشمان اشک آلود به استودیوی روح الله خالقی (موسیقی دان)

می رود و شروع به گریه می کند.

غلامحسین بنان می پرسد ماجرا چیست؟ او ماجرا را تعریف می کند و می گوید:
کار ما به اینجا رسیده که سرباز اجنبی توی گوش نظامی ایرانی بزند ! سپس کاغذ و قلم را بر می دارد و با همان حال، می سراید:

ای ایران ای مرز پرگهر

ای خاکت سرچشمه ی هنر

دور از تو اندیشه بدان

پاینده مانی و جاودان

ای دشمن! ار تو سنگ خاره ای من آهنم

جان من فدای خاک پاک میهنم...

همانجا، خالقی موسیقی آن را می نویسد و بنان نیز آن را می خواند و ظرف یک هفته، تصنیف "ای ایران" در یک ارکستر بزرگ اجرا می شود.

سرود «ای ایران» دقیقا در 27 مهر ماه سال 1323 در تالار دبستان نظامی [دانشکدۀ افسری فعلی] و در حضور جمعی از چهره‌های فعال در موسیقی ایران متولد شد. شعر این سرود را «حسین گل گلاب» استاد دانشگاه تهران سروده بود، و از ویژگی‌های آن، اول این است که تک‌تک واژه‌های به کار رفته در سروده، فارسی است و در هیچیک از ابیات آن کلمه‌ای معرب یا غیر فارسی وجود ندارد. سراسر هر سه بند سرود، سرشار از واژه‌هاى خوش‌تراش فارسى است. زبان پاکیزه‌اى که هیچ واژه بیگانه در آن راه پیدا نکرده است، و با این همه هیچ واژه‌اى نیز در آن مهجور و ناشناخته نیست و دریافت متن را دشوار نمى‌سازد.

دومین ویژگی سرود «ای ایران» در بافت و ساختار شعر آن است، به‌گونه‌ای که تمامی گروه‌های سنی، از کودک تا بزرگ‌سال می‌توانند آن را اجرا کنند. همین ویژگی سبب شده تا این سرود در تمامی مراکز آموزشی و حتی کودکستان‌ها قابلیت اجرا داشته باشد.

و بالاخره سومین ویژگی‌ای که برای این سرود قائل شده‌اند، فراگیری این سرود به لحاظ امکانات اجرایی است که به هر گروه یا فرد، امکان می‌دهد تا بدون ساز و آلات و ادوات موسیقی نیز بتوان آن را اجرا کنند.

آهنگ این سرود که در آواز دشتی خلق شده، از ساخته‌های ماندگار «روح‌الله خالقی» است. ملودی اصلی و پایه‌ای کار، از برخی نغمه‌های موسیقی بختیاری که از فضایی حماسی برخوردار است، گرفته شده.

این سرود در اجرای نخست خود به‌صورت کر خوانده شد. اما ساختار محکم شعر و موسیقی آن سبب شد تا در دهه‌های بعد خوانندگان مطرحی همانند «غلامحسین بنان» و نیز «اسفندیار قره‌باغی» آن را به‌صورت تک‌خوانی هم اجرا کنند.


ای ایران ای مرز پر گهر

ای خاکت سرچشمه هنر

دور از تو اندیشه بدان

پاینده مانی و جاودان

ای … دشمن ارتو سنگ خاره ای من آهنم

جان من فدای خاک پاک میهنم

مهر تو چون شد پیشه ام

دور از تو نیست اندیشه ام

در راه تو ، کی ارزشی دارد این جان ما

پاینده باد خاک ایران ما

سنگ کوهت دُر و گوهر است

خاک دشتت بهتر از زر است

مهرت از دل کی برون کنم

برگو بی مهر تو چون کنم

تا … گردش جهان و دور آسمان بپاست

نور ایزدی همیشه رهنمای ماست

مهر تو چون شد پیشه ام

دور از تو نیست ، اندیشه ام

در راه تو ، کی ارزشی دارد این جان ما

پاینده باد خاک ایران ما

ایران ای خرم بهشت من

روشن از تو سرنوشت من

گر آتش بارد به پیکرم

جز مهرت بر دل نپرورم

از … آب و خاک و مهر تو سرشته شد دلم

مهرت ار برون رود چه می شود دلم

مهر تو چون ، شد پیشه ام

دور از تو نیست ، اندیشه ام

در راه تو ، کی ارزشی دارد این جان ما

پاینده باد خاک ایران ما

برای شنیدن سرود ای ایران با صدای زنده یاد بنان، در آهنگ پیشواز موبایل خویش کد 30178 را وارد نمائید