بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

آغاز سم پاشی باغات پسته بادرود

 گزارش تصویری: باغ پسته

 

مسوول جهاد کشاورزی بخش بادرود در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اظهارداشت:عملیات محلول پاشی جهت تغذیه 300 هکتار درختان پسته در حاشیه کویر منطقه بادرود با استفاده از کودهای ریز مغزی به منظور افزایش کیفیت مغز محصول وسم پاشی علیه آفت پسیل پسته و سن سبز با استفاده از سموم مناسب برای افزایش عملکرد به اتمام رسید.
احمد مختاریان پورتصریح کرد:با توجه به بافت مناسب خاک ومدیریت تغییر الگوی کشت به گیاهان کم توقع به آب به منظور استفاده بهینه ازآب حدود 300 هکتار از اراضی کشاورزی منطقه بادرود به کشت پسته اختصاص یافته است و کشاورزان هر ساله برای احداث باغ جدید پسته تمایل بیشتری می دهند.
شایان ذکر است:مهمترین ارقام پسته کشت شده در منطقه کویری بادرود عبارتند از فندقی،اوحدی،احمد آقایی،کله قوچی و اکبری که از طعم،مزه وعملکرد مطلوب برخوردار است وجنبه صادراتی دارد.

حجه الاسلام دهشیری امام جمعه اردستان شد

 

شیخ حسن دهشیری متفکر واندیشمند بادرودی وامام جمعه ای که یک دهه بر سکان نماز جمعه بادرود متواضعانه وصادقانه خطبه خواند ، این هفته در تریبون نماز جمعه اردستان به ایراد خطبه می پردازد.

حجه الاسلام دهشیری که صاحب چندین اثر تألیفی در زمینه های دینی وتاریخی است درست در تابستان 1380 بعنوان دومین امام جمعه بادرود انتخاب گردید . انتصاب این مرد فرهیخته که آرزوی دیرینه مردم برای برخورداری از مسئولین توانمند محلی بود نقطه ی عطفی را در استمرار مسائل دینی ومذهبی ومشارکتهای اجتماعی مردم آغاز نمود وبحمدالله استقبال مردم از نمازهای جمعه وجماعت این خطیب گرانقدر نشان از احترام میراثی مردم منطقه به این خاندان بود.اینک پس از یک دهه فعالیت ارزنده، وی به سمت امام جمعه شهر اردستان منصوب تا در سنگر دیگری به مسائل ارشادی خویش بپردازد . برای او که جزء یکی از چهره های ماندگار در تاریخ این سرزمین کهن است آرزوی توفیق را خواستاریم وبه نمایندگی از جامعه مجازی ومطبوعاتی منطقه از یک دهه تلاش ماندگار وی سپاسگزاریم

بهار بادرود ومیوه های این شهر

در کجای ایران سرزمینی بدین متنوعی وجود دارد که تنها در یک فصل بهار بیش از 45 نوع میوه در باغات آن به عمل آید .بادرود را می توان بهشت میوه ایران نامید. باهم تصاویر یک باغ بادرود وتنها 10 نوع میوه آن را ببینیم 

 

سیب ترش 

انگور بادرود 

الو قرمز 

الو زرد 

سیب شیرین  

انجیر سبز 

زردآلو

 

توت سفید 

قیصی

 

علت انتقال اداره اوقاف چه بود؟؟؟

 

Image Hosted by Free picture hosting at www.iranxm.com

 

درست 5 سال قبل یعنی در تاریخ 13 خرداد 1385 پس از پیگیریهای چندین ساله وزحمات مسئولین وقت بویژه نماینده وقت مردم در مجلس واعضای شورای اسلامی شهر ومسئولین وقت اداره اوقاف شهرستان ، اداره اوقاف وامور خیریه بخش بادرود بعنوان یک اداره مستقل با دستور رئیس سازمان اوقاف وامورخیریه کشور رسمأ افتتاح گردید. بحث حضور میلیونی زائران به آستان مقدس آقاعلی عباس ورسیدگی به وضعیت موقوفات بخش بهانه ای شد تا تلاش مسئولین به ثمر برسد وتأسیس این اداره که بعد از بخشداری بعنوان مهمترین آرزوی مردم این بخش کویری بود تحقق یابد .اینک باتأسف با خبر شدیم درست در روزی که دوروز تعطیلات رسمی را در پیش داریم تا مبادا پیگیریهای مردم از مسئولین استانی وکشوری در ایام غیر اداری بروز دهد ، دفتر این اداره در شهر تعطیل وبه مکانی دیگر انتقال می یابد. وفق قانون وجود هر اداره تنها بایستی در مرکز شهر مستقر باشد وبس پس انتقال این اداره با چه توجیهی می توانست صورت پذیرد؟ آیا اوقاف وامور خیریه ماشاء الله با آن همه درآمد آستان مقدس از پرداخت اجاره 140 هزار تومانی ساختمان استجاری اداره ناتوان بود؟آیا فکر میکنند این اداره فقط متولی امامزاده است وبس ورسیدگی به مسائل اوقافی شهروظیفه این ارگان نیست که به امامزاده انتقال می یابد؟ آیا با انتقال این اداره به خارج از مرکز شهر کم کم زمزمه انحلال آن در اذهان به گوش نمی رسد؟آیا گناه این مردم چیست که برای کمترین کار اداری بایستی مسیر 16 کیلومتری رفت وبرگشت شهر تا آستان مقدس را طی کنند؟

وچراهائی دیگر که امیدواریم فرماندار محترم شهرستان بعنوان بالاترین عضو اداری این شهرستان پاسخ مردم عزیز را بدهند.

جلسه نخبگان بادرود

نشست فرهیختگان و نخبگان بادرود با حضور جمعی از اساتید و پزشکان و مهندسین بادرودی در محل شهرداری برگزار گردید

در این مراسم دهشیری امام جمعه بادرود در سخنانی اظهار داشت تخریب و نامه نگاری های کذب از سوی برخی از افراد باعث شده است تا مسوولان استان نسبت به چنین رویه غلط اظهار تاسف نمایند. ایشان وجود نیروهای انسانی شایسته و پر توان و لایق منطقه بادرود را نعمتی بس بزرگ دانست.امام جمعه بادرود با انتقاد از افرادی که به جای پیگیری مسائل بیهوده وحاشیه ای اشاره نمود که کاش این افراد به این بیندیشید که چرا مصوبه دولت در خصوص پیام نور تاکنون اجرایی نشده است ؟ چرا بادرود باید دارای تنها مرکز علمی دانشگاه آزاد باشد در حالی که شهرهای مجاور از نعمت مراکز علمی متعددی بهره مند هستند ؟ چرا تاکنون مساله انتقال آب زاینده رود به شهر بادرود اجرایی نشده است ؟ چرا اغلب مدیران ادارات دولتی شهر را نیروهای غیر بومی اداره می کنند؟ چرا تاکنون قطب صنعتی بادرود از حضور سرمایه گزار بی بهره مانده است ؟ چرا از پتانسیل امامزادگان آقا علی عباس و شاهزاده محمد (ع) در جذب مسافران و گردشگران و زائران عزیز  به نحو شایسته ای استفاده نشده است ؟ چرا نیروهای بومی تمایلی برای سرمایه گزاری در زمینه های مختلف در منطقه انجام نمی دهند ؟چرا تاکنون مسوولان برای احقاق حقوق مردم منطقه گرمسیری بادرود که بعضا در تابستان به 45و یا 50 درجه میرسد  ؛ پیگیری های لازم را انجام نداده اند ؟ و .........

در ادامه  جلسه چند تن از اساتید و پزشکان حاضر به ارائه پیشنهادات خود در موضوعات مختلف پرداختند  و دکتر صفائیان قول همکاری مالی در زمینه پیگیری راه اندازی دانشگاه پیام نور بادرودرا داد

جشن ملی مقابله با بیابان زائی در بادرود

 روز ملی مبارزه با بیابان زائی در 27 خردادبا حضور سفرای خارجی ومقامات ارشد کشوری در متین آباد بادرود برگزار می شود. 

 

 

استان زیبا و پهناور اصفهان نیز از استانهای بیابانی کشور به شمار می رود که  سطحی معادل 3 میلیون و 200 هزار هکتار را بیابان به خود اختصاص داده است .

نائین،خور،آران وبیدگل،بادرود،اردستان وبرخوار بخشهائی از شهرستانهای بیابانی استان محسوب می شوند

بیابان زایی و گسترش بیابانها سومین چالش جهانی است . یعنی پس ا ز تغییر اقلیم وکمبود آب شیرین  ، بیابان زایی رتبه سوم را به خود اختصاص داده است . شاید برای خوانندگان محترم جالب باشد بدانند چرا چنین روزی بعنوان روز جهانی مقابله با بیابان زایی نامیده شده است . در این خصوص باید گفت :بدنبال خشکسالی ها و قحطی های شدید و گسترده در دهه های 1960و 1970 آفریقا موضوع بیابان زایی به عنوان یک معضل جهانی مطرح گردید . بعد از گذشت 30سال کارو تلاش در سال 1992 کنفرانس محیط زیست وتوسعه در ریود وژانیرو تشکیل و بحث بیابان زایی در کشورهای جهان سوم و توسعه نیافته به طور جدی پیگیری گردید .

در ادامه فعالیتهای مذکور بالاخره متن کنوانسیون مقابله با بیابان زایی در 17 ژوئن 1994 ( 27 خرداد 1373 ) به تصویب رسید و در آن تاریخ به بعد این روز از سوی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی مقابله با بیابان زایی نام گرفت .

در اکتبر همان سال طی مراسمی رسمی درپاریس وزیر وقت جهاد سازندگی به نمایندگی از سوی جمهوری اسلامی ایران سومین فردی بود که کنوانسیون را امضاء نمود. ایران با 2/1 در صد خشکی های جهان 4/2 درصد پدیده های بیابانی فاقد پوشش و08/3 در صد مناطق بیابانی جهان را درخود جای داده است .

در سال 1349 فعالیت مقابله با بیابان زایی در بادرود آغاز و تا کنون بالغ بر 300 هزار هکتار جنگل های دست کاشت در شهرستانهای بیابانی ایجاد شده است.

اگر هر یک از آحاد جوامع ساکن در مناطق خشک جهان ، خود را متعهد به کاشت و نگهداری تنها یک درخت درمناطق تخریب یافته نمایند ، در پایان سال دو میلیارد درخت خواهیم داشت .

بیایید با این اقدام ، گامی عملی در جهت احیای جنگل ها و در نتیجه حفظ کارکردهای اکو سیستم مناطق خشک و نیمه خشک برای انسانها و نسل های آینده برداریم .

لازم بذکر است مراسم ملی 27خرداد ( 17 ژوئن ) با حضور سفرای خارجی و مسئولین کشوری و استانی در منطقه نمونه گردشگری متین آباد واقع در بادرود برگزار خواهد شد .

گرمابه نوغه منتظر دستان یاریگر شماست

 

 

در هر شهر ودیاری معمولأ یک مکان تاریخی را اختصاص به موزه ای می دهند تا گنجینه های فرهنگی ونمادهای علمی وتاریخی آن دیار وپیشنیه زندگی مردمان آن شهر را برای میهمانان وکسانی که بدان دیار سفر میکنند واگویه سازند ودر یک مکان ومجموعه خلاصه ای از هویت آن شهر را در مدت زمان معین به مردم دیگر معرفی کنند .

در سال 1378 که گرمابه 400 ساله نوقه پس از سالها زیر خاک خفتن باز دیده بر رخ شهروندان گشود تا بخشی از هویت تاریخی شهر را به تصویر بکشد زمزمه هائی از نوع کاربری آن مطرح بود تا اینکه پس از گذشت یک دهه بلاتکلیفی با پیشنهاد شورای شهر وقت مقرر شد این مکان زیبا وتاریخی به موزه مردمشناسی مبدل شود . اکنون که دو سال است گرمابه به ویترین تزئین یافته وآماده ارائه بخشی از فرهنگ اصیل بادرودی به ایرانیان است . با تأسف همشهریان در این راه تا این لحظه پیش قدم نشده اند.   

 

بدینوسیله از همه شهروندان تقاضا می شود اشیاء قدیمی وبیشتر ظروف واثاثیه منازل قدیمی ، عکسهائی از تاریخ وفرهنگ قدیم بادرود ، لباسها وقباله نامچه های قدیمی ،وآنچه را که می توان در معرض دید عموم قرار داد تا هویت این تاریخ کهن را به تصویر بکشد در اختیار دوستان قرار دهند تا مبادا مانکن های زیبائی که برای این موزه در نظر گرفته شده بدون تزئینات بماند.

مجموعه ارشاد اسلامی ویا دفتر شورای شهر آماده فشردن دستان پر مهر شما برای افتتاح موزه ای درخور بادرود می باشد .

وعده سر خرمن

جمعه 30 اردیبهشت در بادرود مسابقه مهمی بین قویترین مردان کویر در پارک تخت پادشاه برگزار گردید.در این مسابقه به ترتیب افرادی از بادرود –کاشان ونطنز عناوین اول تا سوم مسابقه را کسب نمودند . همانگونه که در رسانه ها ووبهای محلی دیدید جوائز سه نفر اول را آقای «ن» «ش» بادرود متقبل شده بود ودر دید انظار صدها تماشاگر ورزشدوست که به افتخار قهرمانان و آقای ش پرتلاشی که هدایای ارزنده ای را تقدیم ورزشکاران می نمود همه کف وهورا کشیدند اما بعد از نزدیک به یک ماه ادامه ماجرا رابشنوید.

طبق تفاهم بعمل آمده آقای ش ورئیس هیئت ورزشهای بدنسازی بادرود چون اداره ش یک نهاد حقوقی است ونمی تواند چک وعده دار بکشد رئیس هیئت چکهای به مبلغ 200 هزارتومان برای نفر اول -150 هزارتومان برای نفر دوم و100 هزارتومان برای نفر سوم میکشد وبه دست آقای ش میدهد تا وی در انظار همه تماشاگران وورزشکاران به نفرات برگزیده تقدیم نمایدو  ش متقبل میشود فردای آن روز وجوه را به حساب هیئت واریز نماید. اکنون که 25 روز از اجرای این مسابقه وکشیدن چکها می گذرد این چکها وجوهی ندارند ودر واقع آقای ش به تعهد خویش عمل نکرده وچکهای جوائز هرروزه به بانکها می روند وبرمیگردند.

خودمونیم اینو میگن حمایت همه جانبه از ورزش منطقه وجوانان پهلوان مسلک

آسفالت لاکپشتی

  

درست دو سال قبل یعنی در تابستان 1388 اولین فاز روکش آسفالت خیابان امام خمینی(ره) بادرود آغاز شد.همان سال خیلی ها امیدوار بودند که این خیابان پس از 15 سال آسفالت ندیدن به یکباره روکشی یکدست وصاف وبی چاله چوله را بخود ببیند. اما نکته شنیدنی اینکه پس از گذشت 2 سال این خیابان 2 کیلومتری تازه مرحله چهارم آسفالتش با کمال افتخار!!! پایان یافت.

فاز اول آسفالت از میدان امام تا اداره آبفا در تابستان 88 –فاز دو از اداره آبفا تا بانک ملی در تابستان 1389-فاز سوم همزمان با دهه اول محرم سال 1389از بانک ملی تا سه راه ابوالفضل واینک فاز چهارم این پروژه ملی با کمال مسرت وشادباش از سه راه ابوالفضل تا مسجد توکل اتمام یافت.ومردم گرانقدر و زحمتکش بادرود منتظر فاز پنجم وشاید هم ششم وهفتم این پروژه باشند.

داشتم باخودم چرتکه می انداختم که اگر 2 کیلومتر خیابون اونهم فقط روکش آسفالتش دو سال طول بکشه وهنوز تموم نشه اگه پروژه ای مثل اتوبان کاشان –اصفهان که دویست کیاومتر طول داره ودو برابر عرض خیابون اصلی ما اگه بدست پرتوان شهرداری این شهر می خواست روکش آسفالت بشه حد اقل به زمانی معادل 40 سال نیاز بود.

استخر شنا و3 مشکل پیش پا افتاده

   

 

مهر بادرود: استخر شنای بادرود که کمتر از یک سال از افتتاحش میگذرد هر سانس شاهد حضور خیل گسترده ورزشدوستان عزیز از بادرود ومناطق اطراف از اردستان ونطنز تا ابوزیدآباد است .

این استخر زیبا که انصافأ نظیر آن را در سطح استان کم داریم از زمان بدو افتتاح با مشکلاتی پیش پا افتاده روبروست که امیدواریم مسئولین محترم مربوطه جهت رفع این مشکل تدبیری اندیشند.

-بااینکه یک سال است رسمأ این استخر افتتاح شده اما هنوز بانوان از حضور در این استخر به بهانه نبود نجات غریق خانم محرومند که اگر یکی با پای پیاده استان را در طول این یکسال طی میکرد می توانست حداقل بانوئی را بیابد که بعنوان نجات غریق در این مکان به ایفای خدمت بپردازد.

-جکوزی استخر به بهانه نبود اعتبار تکمیل از بدو تأسیس تاکنون مورد بهره برداری قرار نگرفته که امیداست از بخش اندکی ازباقی مانده های اعتبارات استانی کمی هم برای راه اندازی جکوزی موردتصویب قرار گیرد.

- حدود دو ماه است سونای خشک استخر خراب شده ومورد استفاده قرار نمی گیرد که انشاءالله این مهم هم تعمیر ومجدد مورد استفاده مراجعین گرام قرار گیرد. 

  

جکوزی استخر که هنوز آب بخود ندیده 

 

سونای خشک قبل ازخراب شدن