بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

نگاهی به آسیابهای بادرود

آسیابهای سرآسیاب  بادرود 

 

گذر رودخانه منشعب از قنات تاریخی گراوستان که با مازاد آبهای دره ابیانه وچیمه رود به هم پیوندخورده ومسیر 18 کیلومتری منطقه «پا پل »را تا روستای سرآسیاب ودشتهای بادرود مشروب می سازد باعث بروز پدیده های شگرفی در این نواحی شده است .از جمله سکونت بشر درطول تاریخ 7000 ساله به نوعی در مسیر این آبراه حیاتی شکل گرفته است . منطقه باستانی «سوچن» با قدمت 7200 سال در حاشیه این رودخانه شکل گرفته وبعدها در دوران هخامنشیان با شکل گیری محوطه «ششخون» در محل فعلی تلاقی خروجی اتوبان به بادرود نیز دلیلی بر ادعای سکونت بشر در حواشی این رودخانه است .محوطه «ترگل» هم که در زمان صفویه بعنوان بارانداز اشتران مورد استفاده قرار میگرفته دلیلی بر ادعای ما بر سکونت پذیری منطقه سرآسیاب است .اما نقش آسیابها در کنار شیب ملایم این رودخانه نیز مهم و ارزنده است از سرآسیاب بالا که محل احداث آسیاب سردار بوده تا دشت «سومغا» آثار چهار آسیاب مخروبه وجود دارد که هریک نقش سازنده ای را در رونق کشاورزی وداد وستد در منطقه احیاء می نموده است .  

 آثار آسیاب خرابه پائین در نزدیکیهای «چاپارخانه» بادرود هنوز هم در مسیر رودخانه جوی باد وجود دارد . کمی بالاتر از رستوران سرچشمه وبازهم در مسیر جوی آب آثار آسیابی وجود دارد که به «آسیاب میون» مشهور است. چند صد متر بالاتر هم آثار« آسیاب بالا» که به منطقه «سرورجی» معروف است،وجود داشته که متأسفانه تخریب گردیده است . آسیاب سردار هم که گفته اند توسط سردار نائب حسین کاشی ساخته شده در حال حاضر از لحاظ معماری سالمترین آثار تاریخی منطقه سرآسیاب هست که پابرجا مانده وتاکنون برای حفظ ومرمت آن اقدامی عملی صورت نپذیرفته . 

 

آثار معماری موجود این بنا نشان ازآن دارد که قدمتش به مراتب بیش از دوران قاجار است وبدین ترتیب که نائبیان هیچگاه در مناطق اطراف آبادانی وعمارتی بنا نکرده اند پس ادعای انتساب بنا به نائب حسین کاشی امری است بی مورد . حال باتوجه به سازه ی بکار رفته دربنا که مربوط بدروران صفویه می باشد انتظار می رود اداره میراث برای ثبت وبازسازی این بنا همت کند تا باتوجه به وجه تسمیه سرآسیاب که بعلت وجود آسیابهای متعدد نامگذاری گردیده برای حفظ این بنا کوشش لازم بعمل آید.

مراسم ترحیم بادرود نیاز به بازنگری دارد

نگرشی بر مراسم ترحیم بادرود

چندی پیش توفیقی دست داد تا در مراسم ختم یکی از بستگان دوستمان در مناطق غربی کشور شرکت کنیم .طول مدت مراسم ختم آن جوان از دست رفته یک ساعت بود . در ابتدای مکان مجلس که مسجدی در وسط شهر بود فقط بستگان درجه یک که جمعشان به کمتر ا ز 20 نفر می رسید دم درب ایستاده بودند.در طول مراسم هم نه از مداحان چاپلوس خبری بود ونه از سخنران.نه دیگر از انداختن سفره های رنگین خبری است ونه از نام بردن قطار قطار اسامی مسئولین و.... ،نه از لشگر کشی صاحبین عزاهای دیگر.نوار قرآن با صوت زیبا در طول مراسم پخش می شد.تسلیت دهندگان هم که از جاهای مختلف آمده بودند نشسته وپس از قرأت فاتحه وقرآن تسلیتی میگفتند ومجلس را با تعزیت گوئی به صاحبن عزا ترک میگویند .بعد از مراسم مسجد فقط بستگان نزدیک به سر تربت درگذشته می روند وبدین ترتیب مراسم تا روز 7 تعطیل ومراسم شب هفت هم مثل مراسم ختم به همین سادگی برگزار می شود

واما در بادرود ما ذکر چند نکته برای همشهریان خالی از لطف نیست که ای کاش همشهریان این نکات را مد نظر قرار دهندوبه اصلاح آن همت گمارند.

1-  به نظر شما آیا ارزش پیرمرد ویا پیر زن قد خمیده ای که با خلوص نیت در سرما وگرما با پای پیاده به مراسم ترحیم میرود وتا آخر مراسم بدون کوچکترین چشم داشتی برای میت یا صاحبان عزا در مراسم شرکت میکند بالاتر است یا فلان مسئول دست دومی اداره ای که با امکانات کامل دولتی وصرفأ برای خود نمائی واظهار ظاهر بینی گاهی مسافتها راه را می پیماید تا بلکه نامش در مراسم عزائی برده شود بالاتر ووالاتر است؟این چه رسمی است که ساعتها از وقت مردم صرف نام بردن مسئولی می شود که به یمن سیاسی کاریهای جامعه ،امروز مسئول است وفردا نیست؟

2-  در هیچ جای ایران چنین رسمی نیست که با تلفن همه بستگان درجه یک ودو وسه را به منزلی فرا خوانند تا لشگر پیاده راه انداخته وتا 40 روز به همه مراسم ختم درگذشتگان بروند . آیا با اینکار میخواهیم طوایف وبستگانمان را به رخ همدیگر بکشیم ویا دلمان خوش است که نامی از صاحبان عزادارا برده شود؟

3-  با تأسف در مراسم شهر ما غالبأ از مداحان وچاپلوسانی از کاشان واطراف دعوت بعمل می آید . این چاپلوسان بی سواد که در مراسم حدود نیم ساعت با اصوات نه چندان خوشایندشان در تمام دستگاههای موسیقی میخوانند حدود 150 هزار تومان دست مزد میگیرند .یعنی دقیقه ای 5000 تومان .حال برخیها را باید بعد وقبل از مراسم ساخت وسوخت بماند.ولی غرور برخی از آنان تا بدان حد است که اعلام میکنند قرآن در مراسم ختم نخوانید تا من عربده جوئی کنم .واگر کسی از بین مراسم به علتی مجلس را ترک کرد به عبایشان بر میخورد واعتراض میکنند وبه مردمی که بی ریاوصادقانه در مراسم شرکت کرده اند آشکارها توهین میکنند.

4-  در کجای دنیا چنین مرسوم است که تا دوسال تمام بستگان هر جمعه طبق ساعت معینی بر سر تربت درگذشتگان بروند .مگر خیرات ومبرات ساعات مشخصی دارد ؟چه خوب است هرکس هر وقت دلش گرفت برای فاتحه خوانی بر سر مزار بستگانش برود . این تعیین ساعتها وامر ونهی کردنها چه معنای دارد؟

روزهای برفی بادرود

بادرود مجدد وآرزوی روزهائی پرنشاط وشادمان برای تک تک هموطنان عزیز . از اینکه چند صباحی بعلت مسافرت توفیق شرفیابی به کاربران محترم را نداشتم پوزش طلبیده ودر اولین مطلب جدید عکسهائی که از روزهای برفی بادرود در 25 دیماه سالجاری ثبت وضبط شده را تقدیم شما عزیزان می کنم 

 

 

  زیارتگاه مقدس بادرود

 

میدان بادگیر  

 

تندیس انار در میدان غدیر 

 

 

تابلو خروجی شهر  

 

بلوار بسیج

بارش اولین برف زمستانه دربادرود

اولین بارش نزولات آسمانی زمستان 1389 بادرود ،20 میلیمتر بارندگی را به ارمغان آورد . این بارش نزولات که از روز جمعه 17 دی تا روز یکشنبه 19 دی ادامه بصورت پراکنده داشت . در شامگاه روز یکشنبه به بارش برف منجر شد وبدین ترتیب بادرود شاهد بارش اولین برف زمستانه نیز بود . گرچه این میزان بارش نسبت به سالهای قبل خیلی کم است اما این اندک بارش هم موجب خشنودی کشاورزان ودامداران منطقه گردید.

تشکیل شورای روابط خارجی دراستان

با تشکیل شورای روابط خارجی استان اصفهان؛  

حسن نوریان 

 تفاهم نامه های امضاء شده با هیئت های خارجی در استان اجرایی می گردد
خبرگزاری ایمنا: رئیس نمایندگی وزرات امور خارجه در استان اصفهان گفت: با تشکیل شورای روابط خارجی استان اصفهان، تفاهم نامه های امضاء شده با هیئت های خارجی در استان اجرایی و صرفا در گوشه ای بایگانی نمی شوند.    
به گزارش ایمنا، حسن نوریان بادرودی خواستار تسریع بخشیدن به تشکیل شورای روابط خارجی استان شد و اظهار داشت: طرح تشکیل شورای روابط خارجی استان اصفهان، آبان ماه سال جاری همزمان با امضاء شدن تفاهم نامه ای بین استاندار اصفهان و معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای تشکیل شورای برنامه ریزی که به انجام برنامه های فرهنگی استان اصفهان در خارج از کشور می پرداخت، مطرح شد.

وی به ظرفیت ها و پتانسیل های استان اصفهان اشاره کرد و بیان داشت: با توجه به شرایط ویژه استان اصفهان، این شورا می تواند علاوه بر مسائل فرهنگی، مسائل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، سایر مسائل و حوزه های استان را پوشش دهد.

نوریان  بادرودی اعلام کرد: طرح تشکیل شورای روابط خارجی استان اصفهان پس از موافقت استاندار مبنی بر تشکیل آن، با مشورت همکاران وزارت امور خارجه آماده و برای انجام امور نهایی به معاونت سیاسی امنیتی استاندار ارسال گردیده است.

رئیس نمایندگی وزرات امور خارجه در استان اصفهان، انسجام بخشی به فعالیت های برون مرزی استان در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در بخش های دولتی، خصوصی و تعاونی، پرهیز از موازنه کاری توسط برخی از دستگاه ها و ساماندهی سفرهای هیئات خارجی برای صرفه های اقتصادی و کاربردی شدن این سفرها را از اهداف مهم تشکیل شورای روابط خارجی استان اعلام کرد.

حسن نوریان بادرودی رعایت مصالح نظام در اظهار نظرها و مذاکرات با مقام های خارجی وارد شده به استان را امری ضروری دانست و گفت: تشکیل شورای روابط خارجی استان اصفهان می تواند به این امر کمک کند.

وی رعایت تشریفات با توجه به استانداردهای بین المللی را مهم عنوان کرد و اذعان داشت: مذاکره کردن در سطح بین المللی، برگزاری کنفرانس خبری، تنظیم یادداشت تفاهم نامه و مکاتبات و اسناد نیازمند یادگیری شیوه خاصی است که باید با برگزاری کلاس های آموزشی در این زمینه ساماندهی گردد.

نوریان به یکی دیگر از نتایج تشکیل این شورا اشاره کرد و گفت: از آن جایی که شهر اصفهان، شهر توریستی و هر هفته میزبان هیئت های خارجی بسیاری می باشد، این شورا می تواند محل خوبی برای بررسی نتایج این سفرها باشد.

رئیس نمایندگی وزرات امور خارجه در استان اصفهان تاکید کرد: شورای روابط خارجی باید هیئت های خارجی وارد شده به اصفهان را جدای بازدید از آثار تاریخی اصفهان، برای استفاده از ظرفیت های شان به اتاق بازرگانی و حوزه های جذب سرمایه گذاری استان معرفی نماید.

حسن نوریان تشکیل بانک اطلاعاتی از تفاهم نامه ها و قراردادها و اسنادی که بین هیئت های و دستگاه های استانی امضا می گردد را یکی از وظایف شورای روابط خارجی استان ها بیان داشت و گفت: بندهای اجرایی این تفاهم نامه ها باید در سطح استان عملی شوند و این گونه نباشد که صرفا در گوشه ای بایگانی گردند.

نوریان بادرودی هم چنین از تشکیل بانک اطلاعاتی از اصفهانی های مقیم خارج از کشور خبر داد و تصریح کرد: برای استفاده از توانمندی ها و ظرفیت های این افراد در حوزه های مختلف استان که شرایط توسعه را فراهم می نماید، تشکیل و استفاده از این بانک اطلاعاتی ضروری است.

همایش کویر نوردی دربادرود

هیات کوهنوردی بخش بادرود با همکاری انجمن حافظان محیط زیست بادرود و گروه کوهنوردی صبا در روز پنج شنبه و جمعه مورخه 10/10 الی 11/10/89 میزبان 250 نفر از فعالان محیط زیست و کوهنوردان چهار استان تهران ، اصفهان ، البرز و مرکزی بود که نحوه اجرای برنامه به شرح ذیل می باشد :
 1. تیم ها در روز پنج شنبه ساعت چهار بعدازظهر در امامزاده آقاعلی عباس اسکان یافتند و بعد از اذان و نماز جماعت و دعای کمیل در صحن حرم به مرثیه سرایی به مناسبت شهادت حضرت زین العابدین پرداختند .
 2. در ساعت 8 شب مراسم افتتاحیه با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و سخنرانی مسئول هیان کوهنوردی استان اصفهان (   غلافگر ) و مسئول انجمن حافظان محیط زیست و هیات کوهنوردی بخش بادرود ( شکاری) در مورد نحوه اجرای همایش ، مسیر یابی و .... مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد که  عباس صولتیان به عنوان سرقدم و راهنما ، مجری برنامه باشد و در خاتمه جلسه با پذیرایی ( لبو و شلغم ) به پایان رسید .
 
3. در روز جمعه ساعت 6 و نیم صبح برنامه کویر نوردی از میدان امامزاده به سمت قلعه افصحیه و سپس منطقه هفتاد پشتو شروع و بعد از 3 ساعت کویر نوردی به استراحت پرداخته و در حین استراحت ذبیح الله صولتیان (عضو انجمن حافظان محیط زیست بادرود ) در مورد منطقه کویری بادرود از نظر زیست محیطی و ورزشی و همچنین به عنوان زیستگاه گربه سانان بیایان مرکزی بخصوص کاراکال و نحوه حمایت از این گونه کمیاب و در حال انقراض صحبت کرده و بعد از استراحت 30 دقیقه ای تیم ها با تغییر مسیر به سمت امامزاده حرکت کرده و راس ساعت 12 ظهر مسیر 20 کیلومتری را با موفقیت به پایان رساندند و تیم ها بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر و صرف نهار راس ساعت 15 عصر امامزاده را به طرف شهرهای مربوطه ترک کردند .

 4. در حین اجرای برنامه تعدادی از مسئولین من جمله شهردار و اعضای شورای شهر بادرود ، دست اندرکاران اداره اوقاف بخش بادرود ، مسئول اداره جهاد کشاورزی نطنز و ادارات تربیت بدنی نطنز و بادرود و ... حضور فعال و چشمگیر داشتند که جا دارد از تمامی آنها تشکر و قدردانی به عمل می آید و در پایان برنامه تعدادی مقاله و بروشور تهیه شده از سوی کانون دوستداران محیط زیست دانشگاه شهید رجایی تهران بین تمامی شرکت کنندگان در موضوع سال تنوع زیستی و حمایت از گربه سانان منطقه بادرود پخش گردید. لازم به ذکر است که تیم ها و گروههای شرکت کننده در همایش عبارتند از : الف . گروه کوهنوردی صبا بادرود ب . تیم های سحاب ، لطیف ، منیر و آقاعلی عباس بادرود ج . تیم های تحت پوشش هیات کوهنوردی استان اصفهان . د . کانون دوستداران محیط زیست دانشگاه شهید رجایی تهران ه . گروه کوهنوردی آناهید و فعالان محیط زیست استان مرکزی . گروه کوهنوردی البرز کرج



نگذاریم ویترینهای موزه خالی بمانند

 

 

 

 

 

 

از دوسال پیش طرح احداث موزه جامع مردمشناسی بادرود در گرمابه تاریخی نوقه در دستور کار اداره میراث فرهنگی ، شهرداری وشورای شهر بادرود قرار گرفت. 

با تلاش انجام گرفته ظاهرأ هنوز هم تعداد زیادی از ویترینهای این موزه خالی از اشیاء قدیمی است .کاش شهروندان گرامی در این راه هم همت کنند تا بادرود تاریخی ما هم صاحب یک موزه جامع وکاملی گردد 

سفر به کرشاهی

مطلبی از وب سایت طبیعت زیبای ایران: http://www.kuhsar.persianblog.i

همه سر به سر، تن به کشتن دهیم

از آن به، که میهن به دشمن دهیم


 

هروجب از خاک این سرزمین، یادگار رشادتهای دلاورانی است که برای حفظ شرف و آزادی این دیار مقدس،خاک پاک ایران را از خون خود رنگین کرده اند.

یادگار سربازان و سردارانی که از همه هستی خود گذشتند تا خاک ایران زمین، زیر چکمه بیگانگان و متجاوزان لگدمال نشود و امروز من و تو، اسیر و درمانده و بی هویت نباشیم و به تاریخ خود افتخار کنیم.

شاید تا زمانیکه خود را در زندان بزرگی که محدوده آن فاصله بین منزل و محل کار است، حبس کرده ایم از وسعت کشوری که در جای جای آن جنگها رخ داده و سرها از تن جدا شده ، بیخبر باشیم.

شاید تا زمانیکه زندگی ما در فیش حقوقی آخر برج خلاصه میشود، و برای لقمه نانی حاضر به زیر پا گذاشتن هر چیز و کسی هستیم،جانفشانی مردان و زنان گمنامی که در گذشته های دور و نزدیک ، به هیچ چیز تعلق خاطر نداشتند و آزادانه زیستند و آزادانه مردند و از همه چیز خود گذشتند، عجیب باشد.

شاید برای ما که نسبت به ستمی که به هم وطن و برادرمان میشود، بی تفاوت شده ایم و حتی این بی تفاوتی را نشانه شخصیت و تمدن امروزی میدانیم!!! عجیب است که آزادمردانی بوده اند که میهن را خانه خود میدانستند و همه ایرانیان را خانواده خود.

شاید برای ما که حاضر نیستیم ذره ای از منافع خود بگذریم،عجیب باشد که کسانی در این خاک قدم بر میداشتند که برای هدف و آرمان خود، حتی جان خود و عزیزانشان را قربانی کرده اند.

برای کسی که به سکوت در برابر همه چیز عادت کرده ، سخت است شنیدن فریاد حق طلبی که لرزه بر تن حاکمان و ستمگران می انداخت.

شاید سرگذشت آنان را قصه پنداریم ولی اگر قدم از چهار دیواری خانه بیرون بگذاریم، نشانه فداکاریهای قهرمانان گمنام این سرزمین را درهمه جا، حتی در دل کوهها و دشتها خواهیم یافت.

 

یکی از این نشانه ها ،قلعه ایست در دل کویر که در زیر آفتاب سوزان ، انتظار همدم و مونسی را میکشد که سفره دل باز کند و وظیفه  ما را یادآور شود .

 قلعه کرشاهی در کویری به نام پشت ریگ (بند ریگ) و حاشیه غربی کوههای یخ آب قرار گرفته و از نزدیکترین آبادی ٢٣ کیلومتر فاصله دارد .

شالوده بنای این قلعه به قبل از اسلام باز میگردد و در دوره های مختلف از جمله در زمان حمله مغول بازسازی شده تا جلوییشروی دشمن  که از راه کویر قصد حمله به نواحی مرکزی ایران را داشت ، گرفته شود .

از آن زمان به بعد بارها مورد استفاده حاکمان و راهزنان  وشورشیان قرار گرفته ، وآخرین بار توسط حسین کاشی ، از شورشیان اواخر دوره قاجار بازسلزی میشود که هنوز هم آثار گلوله های توپ نیروهای دولتی بر دیوارهای قلعه نمایان است.

مساحت قلعه بهمراه محوطه آن هشت هزار متر مربع و تماما" از خشت ساخته شده و بعد از ارگ بم ،بزرگترین بنای خشتی ایران محسوب میشود .

 

(بعد از ویرانی ارگ بم در زلزله دیماه ٨٢ ،هم اکنون قلعه کرشاهی بزرگترین بنای خشتی ایران به شمار می رود).

این قلعه درزمان حمله مغولها بعنوان پایگاهی برای مبارزه، بخوبی توانست درجنگی نابرابر چند روز مقابل یورش وحشیانه دشمن مقاومت کند.

سربازانی که در زمان حمله با مغولان می جنگیدند بعد از رشادتهای فراوان و وارد کردن تلفات سنگین به دشمن ،وقتی لشکر عظیم مغول را می بینند که مانند مور و ملخ از هر سو می تازند ،ترجیح می دهند از داخل قلعه به مبارزه و مقاومت ادامه دهند .

مغولان قلعه را محاصره می کنند ولی از همان ابتدا مشخص بود که این بنای مستحکم ، بیدی نیست که با این بادها بلرزد و به راحتی تسلیم شود

 

ساختاریچیده قلعه ،تسخیر آن را دشوار کرده و در طراحی آن ،اصول دفاعی بخوبی پیش بینی شده بود .

دور تا دور قلعه دو دیوار محکم کشیده شده ، و برج های دیده بانی که تیراندازان در آن مستقر بودند کمی متمایل به بیرون ساخته شده بود تا به تمام محوطه اطراف اشراف و تسلط داشته باشند.

 ضمن اینکه بین دیوار دوم و دیوار اصلی قلعه ،خندق و کانالی به دهانه 5 متر کنده شده و اگر دشمن از دیوار اول و دوم میگذشت ،در آن خندق زمینگیر می شد و فرصتی برای تیراندازان قلعه بوجود می آمد تا آنان را از پا در آورند .(قلعه ٣ دیوار داشته که دیوار اصلی قلعه بلندتر از بقیه می باشد، باقیمانده دیوار اول در ضلع شرقی پابرجاست).

بنابراین قلعه محاصره میشود با این تصور که وقتی آب و آذوقه ساکنان آن تمام شود ،تسلیم خواهند شد.اما غافل از اینکه معماران و سازندگان این شاهکار نظامی ،حتی برای محاصره شدن هم پیش بینی کرده اند و درکویرخشک و بی آب و در چنین دشت وسیعی ،قلعه را در جایی ساخته اند که سطح زمین با سفره های آب زیر زمینی ،کمترین فاصله را دارد .بطوریکه با کندن کمتر از پنج متر به آب میرسیدند.

حوضی که اکنون نیز در وسط حیاط قلعه به چشم میخورد ١.۵ متر عمق دارد و تا چند سال پیش ،همیشه پر از آب بوده است .(برکه و آبگیری که در محوطه غربی وجود دارد، هنوز هم کاملا پرآب است و تشنگی مسافران کویر را برطرف میکند).

بنابراین انتخاب مکان ساخت قلعه ،در حالیکه میتوانست در هر جای دیگری از کویر ساخته شود ،به نوبه خود ،نشانگر درایت و دانش معماران آن است .

در آن زمان ،در قلعه های ایرانی برای مقاومت در برابر محاصره ،خرما و خشکبار ومخصوصا عسل را در کوزه و خمره های بزرگ نگهداری می کردند و با استفاده مقدار کمی از آن ،انرزی مورد نیاز بدن خود را به خوبی تامین می کردند و بدین ترتیب برای چندین سال آذوقه داشتند . (عسل طبیعی فاسد نمیشود ،در اهرام مصر مقداری عسل از ٣۵٠٠ سال پیش یافت شد که کاملا" سالم و قابل استفاده بوده ) .

هنگام محاصره ،سربازان از تونل های مخفی که از داخل به خارج قلعه کنده شده بود ،شبانه به دشمن شبیخون می زدند و تعدادی از آنان را می کشتند .

اما سرانجام سپاه عظیم مغول با تحمل کشته ها و تلفات و استفاده از سنگ اندازها ،توانست به داخل قلعه نفوذ کند .تمامی سربازان بعد از نبردی جانانه در راه دفاع از آزادی میهن ،شهید شدند تا خاک پاک ایران زمین ، هر بهار ،به یاد هزاران هزار شهیدی که در طول تاریخ ،در جای جای این مرز پرگهر آرامیده اند ،لاله زار شود .

به استناد تاریخ جهانگشای جوینی ،مغولان در سال ۶٢١ ه.ق اهالی کاشان را قتل عام کردند .

سلام بر روان پاک تمام شهیدان . . .

با صبا، در چمن لاله ، سحر میگفتم

   که شهیدان که اند ، این همه خونین کفنان 

گفت حافظ من و تو محرم این راز نه ایم

            از می لعل حکایت کن و شیرین دهنان

 (برای رفتن به قلعه کرشاهی،چنانچه مثل ما قصد کویرنوردی دارید باید از کاشان به بادرود (٧٠ کیلومتری جنوب کاشان) و بعد به امامزاده آقا علی عباس برید و ٢٣کیلومتر به سمت شمال شرق، نزدیک کوههای یخ آب حرکت کنید که یک روز پیاده روی در پیش دارید.حتما GPS و نقشه و قطب نما و چادر وکیسه خواب همراه داشته باشیدو به اندازه یک روز آب و 3روز غذا با خودتون ببرید،مسیر و زمان رفت و برگشت رو به دوستان و کلانتری اطلاع بدید.بهترین زمان برای این برنامه آذر ماه تا پایان زمستونه.اگه فایل GPS این مسیر رو خواستید خبرم کنید تا براتون بفرستم).

یادمون باشه طبیعت و آثار باستانی، افتخار ما و هویت نسل های آینده هستند پس در حفظ این گنجینه های ارزشمند تلاش کنیم و جلوی ریختن زباله و یا صدمه زدن به اونها رو بگیریم...

چهل غروب غمبار گذشت

 

 

چهل روز پیش به ناگاه خبر غیر منتظره درگذشت یکی از عزیزترین شهروندانمان در شهر پیچید واینک به پاس یک عمر تلاش صادقانه زنده یاد عباسعلی مهرزاد در مراسم یادبودچهلمین روز فراق این عزیز از دست رفته به سوگ نشسته وتربت پاکش را با سرشک دیدگان شستشو خواهیم داد 

جمعه 10 /10/89 - حسینیه اعظم بادرود -ساعت 1ونیم الی 3ونیم بعداز ظهر