بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

قسمت دوم مصاحبه با نشریه ارمغان

 متن کامل مصاحبه ذبیح الله صولتیان با نشریه ارمغان نطنز 

در شماره قبل نشریه ارمغان قسمتی از مصاحبه ای را  که با ذبیح ا... صولتیان رئیس شورای شهر بادرود انجام شده بود به چاپ رساندیم. چاپ قسمت اول این مصاحبه با حاشیه های فراوانی همراه بود. اما گروه بسیاری از مردم از طرح شفاف سوالات از ایشان استقبال کرده بودند.  صولتیان رئیس شورای شهر بادرود هم در نامه ای از نشریه به خاطر چاپ کامل مصاحبه تشکر نمود. در این شماره ادامه این مصاحبه که بخش پایانی ان می باشد را در معرض دید شما خوانندگان عزیز قرار داده ایم.

 

 

 

-       آقای صولتیان رابطۀ شما با بخشدار یعنی آقای نساج  چطور است؟

·        صولتیان: خوبه، به هرحال به خاطر حیطۀ بحث کاری مجبوریم با ایشون خوب باشیم.

-   مثل اینکه یه انتقاداتی نسبت به ایشون داشتید. یکی از انتقاداتتون بحث بخش امامزاده بود که می گفتید چرا « بادرود » نمی شه. قبول دارید که بخشی از این بحث کشوری است؟

·   صولتیان : من به بخشی از کارهای ایشون انتقاد دارم و بخشی از کارهای ایشون را واقعاً قابل تقدیر می دانم. اصلاً بحث ما اینه که چرا نام بخش، به نام « امامزاده» است نه « امامزاده آقاعلی عباس» . اون روز هم من به متولیان امر ایراد داشتم که چرا به این صورت ثبت شده. از سال 1379 که بخشداری تاسیس شده تا حالا که سه تا بخشدار عوض شده همیشه به نام « بادرود» بوده. حتی حکم روسای ادارات را به نام رئیس ادارۀ فلان بادرود می زدند. نامه هایی هم که می آمد می نوشتند مثلاً با تاسیس ادارۀ فلان بخش بادرود موافقت می شود. همۀ اینها داره روال طبیعی اش را طی می کنه.ده سال از افتتاح بخشداری می گذره و همۀ تابلوها و سربرگها به نام « بادرود» است. یک مرتبه در یه دوران شش، هفت ماهه، بخشدار میاد و به یه نامه ای از مدیر کل سیاسی استناد می کنه و به همۀ ادارات می گوید نام « بادرود» را بردارید و بگذارید « امامزاده» . ما انتقادمون به این موضوع بود. گفتند قانون مصوب هیات دولت است. به هرحال هیات دولت یه حواشی هم گذاشته برای این قضایا، برای وقتی که مردم خواهان این موضوع هستند. ما می گوییم شما به سمت و سوی مردم بروید. وقتی ما 15 هزار نفر جمعیت تو شهر بادرود داریم که می خواهند « بادرود» باشه دلیل نمی شه که بخشی از مناطق بخواهند نباشه. به هرحال تناسب جمعیتی هم باید حفظ بشه. ایراد من به بخشدار این بود که حالا که 10 سال است به این سبک اداره می شه بگذارید ادامه پیدا کنه تا راهکار قانونی اش هم طی بشه و این قضیه بطور قانونی حل بشود.

-   شما گفتید در نامۀ مدیر کل برای بخشداری اینطور گفته شده. یعنی شما می گویید آقای بخشدار این نامه را کنار بگذاره و بهش عمل نکنه؟!!

·   صولتیان : قبلاً هم این نامه را فرستاده بودند می توانست عمل نکنه. من پیگیر شدم حتی تو استانداری های قبلی ، دولتهای قبلی، حتی دولت فعلی، همه نامه های مختلفی روی این قضیه اومد اما آنها چون تشخیص دادند فعلاً به مصالح منطقه نیست که به این قضیه دامن زده بشه، راحت جواب می دادند فعلاً به صلاح نیست. آنهایی که می گویند قانون اینجور گفته اگر قانون اینجور گفته این را هم گفته که تو بخش باید یه دهستان دیگه تشکیل بشه. پس باید دنبال اون مراحل قانونی اش هم می رفتند که نرفتند.

-        قبول دارید که نامه قانونی بوده؟ یعنی آقای بخشدار یه نامۀ قانونی را طی یه اقدام قانونی به ادارات ارجاع داده.

·        صولتیان: می توانست این کار را هم نکنه و مصالح منطقه را ببینه.

-   در هر صورت کار ایشون غیر قانونی نبوده. از طرفی می گویید که آقای نساج بعضی جاها خیلی سفت و سخت ایستادند آیا همین مشکل را نمی توانستید خیلی راحت تر با بخشدار حل کنید؟

·   صولتیان: ماهم نگفتیم که کارشان غیر قانونی بوده. قبل از اینکه این نامه توزیع بشود من خبردار شدم و به ایشون اطلاع دادم که وضعیت اینگونه است و به صلاح نیست و ایشون گفتند ما به وظایف قانونی خودمان آشناییم. عین جمله ای که گفتند و کار به اینجا رسید.

-        مشکل شما با فنی حرفه ای چی بود؟

·   صولتیان: زمانی که فنی حرفه ای تاسیس شد قرار شد شورای اول اجاره دو سالش را بدهد و اواخر دوران شورای اول بود که فنی حرفه ای در بادرود تاسیس شد. در آغاز کار شورای دوم آمدند و به ما پیشنهاد دادند. که آقایون آمدند، دیدند و پسندیدند. بحث بر سر این بود که این را یکی دو سال اجاره کنند و بعد به مرکزفنی حرفه ای ثابت یا چیزی در حد ثابت تبدیل بشه. آن زمان هم همین بحثهایی که رئیس فنی حرفه ای فعلی داره مطرح می کنه که مکان، با مقامات محلی است ولی تجهیزاتش تا یک میلیارد هم بشه با ما، مطرح بود. این فنی حرفه ای آن زمانی که در کوی قیام فعال بود نزدیک به 8 یا 9 رشته فعال داشت و استقبال خوبی هم می شد. کم کم آمدند این رشته ها را تقلیل دادند و نهایتاً تبدیل شد به یه مرکز خواهران. ما آمدیم و با همکاری و پیگیری خانۀ بسیار قشنگی را پیدا کردیم که بزرگ و جادار هم بود که بلکه این مرکز گسترش پیدا بکنه. همیشه هم همکاری داشتیم نه تنها در مورد فنی حرفه ای بلکه دربارۀ همۀ ادارات. بحث مان این بود که به جای این قضایا دنبال یه مرکز و مکانی بگردید. گفتند به ما زمین بدهید. ما در شورا مصوب کردیم و سه هزار متر زمین تحویل آقایون دادیم که بروند و بسازند. متاسفانه نساختند. نهایتاً آمدند روی پروژه قفل کردند که حتماً باید امکانات از محل باشه و تجهیزاتش با ما. گلۀ من از ریاست محترم فنی حرفه ای- آقای آسوده- این بود که فعلاً بگذارید این فنی حرفه ای نیم بند هم که هست مشغول باشه، حتی اگر بحث اجاره اش مطرح است ما حاضریم از منابع محلی تامین کنیم. درمانگاه سابق را به عنوان مکان پیدا کردیم که تقریباً نیمه آماده بود.

-        و ظاهراً خود شما گفته بودید این مکان به درد نمی خوره؟

·        صولتیان: بله، بعد که رفتیم گفتند مکان باید نقاشی بشه و بهداشت بحثش این بود که باید تخریب بشه.

-        و بعد قرار شد یه ساختمانی را معرفی کنید که نکردید؟!

·   صولتیان: ما دنبال ساختمان جهاد کشاورزی بودیم. پیگیری هم کردیم اما متاسفانه جهاد زیر بار نرفت و در همین بین که ما پیگیر بودیم مزایدۀ فروش گذاشتند که ساختمان جهادسازندگی سابق را بفروشند. جای مناسبی بود. یه زمانی تشکیل کلاسهای دانشگاه آزاد در آنجا بود. نهایتاً آمدند و در عین ناباوری مرکز را تعطیل کردند که یه آب سردی بود بر روی آن علاقه مندانی که با عشق تمام داشتند کار می کردند. این را هم قبول کنید که نزدیک 60، 70 درصد هنرجویان فنی حرفه ای نطنز بادرودی هستند. ما بحثمون این بود چرا باید این جمعیت رنج سفر را بخره و یه مسافت 30 کیلومتری را طی بکنه.

-        کاملاً درسته، اما این پروژه در مسیر شما متوقف ماند. شما قرار بود یه ساختمانی را معرفی کنید؟

·   صولتیان: ما گفتیم حاضریم حتی اجارۀ مکان را هم بدهیم که آقایون بیان شروع کنند. در نهایت صحبت، قرار شد بخشدار زمین را پیگیری کنه، که الحمدا... پنج هزار متر زمین تو شهرک آزادگان تحویل فنی حرفه ای شده، در مورد ساختمانش هم با دو نفر خیّر صحبت کردیم که الان خیّرین کاملاً آماده هستند و اکنون بنده سه هفته است که پیگیرم و آقایون حاضر نیستند یه جوری نقشه را به دست بنده برسانند. ظاهراً فنی حرفه ای یه نقشۀ تیپ دارد که باید به ما تحویل بدهند.

-        پس شما می گویید اگر رئیس فنی حرفه ای نقشه را به شما بدهد مشکلی ندارید؟

·   صولتیان: بله و ما قول می دهیم که کلنگ کار زده بشه و قول می دهیم که ظرف هشت ماه آینده این مرکز به بهره برداری برسه.

-        آقای صولتیان! شما سیاسی هستید یا نیستید؟

·        صولتیان: سعی می کنم که نباشم.

- البته بودید .

·   صولتیان: خوب هرکسی یه طرحها و ایده هایی دارد. در هر صورت شما نمی دانید من به چه کسی رای دادم. من به همۀ ستادها سر می زدم. به ستاد آقای احمدی نژاد، آقای رضایی و آقای کروبی هم سر می زدم.

-   اما همه می گفتند تو این بازی سیاسی آقای صولتیان با موسوی است. من با اینجای قضیه کاری ندارم بالاخره هرکسی حق دارد به یه نفر رای بدهد. اما بعد از انتخابات و اون جریانات بعد از اون ، یک دفعه یه نامۀ خیلی معروفی را در وب لاگ مهر و میترا می گذارید که یه فرد ناشناسی از شما تعریف می کنه که « آقای صولتیان خوب بود شما وارد سیاست نمی شدید» یا « وارد سیاست نشوید ما امیدمان به شماست و ...» خیلی ها گفتند این نامه را خود آقای صولتیان سفارش داده که بنویسند. نظرتون چیه؟

·   صولتیان: این نامه نه تنها تو مهر و میترا که  تو خیلی از وب لاگها منتشر شده بود وبه آدرس ایمیل شده بود. من خیلی سعی کردم که نویسنده اش را پیدا کنم .

-        یعنی واقعاً نویسنده اش را نمی شناسید؟ چون اون گفته بود که شما را می شناسه!

·   صولتیان: شاید اون من را بشناسه ولی من اون نویسنده را نمی شناسم. هنوز هم نتوانستم پیدایش کنم یعنی به سه چهار نفر شک دارم.

-   می دانید چرا می گویند این نامه را خود آقای صولتیان نوشته؟ چون اولاً هیچ کس نتوانسته نویسنده اش را پیدا کنه و بعد هم این نظر را می دهند که چون آقای صولتیان در انتخابات گفته با میرحسین موسوی است و بعد اون اتفاقات افتاد و با جوی که الان بوجود آمده، می خواهد خودش را مبرّا کند. قبول دارید که خوب بود این نامه نشون داده نمی شد؟

·   صولتیان: این مطلب به ایمیل بنده ایمیل شده بود و بعد از چند روز من در وب لاگ کویر بادرود هم آن را دیدم حالا دوستان لطف داشتند و ...

-        نه، من قضاوت نمی کنم که حرفهایش اشتباه است. من می گویم بهتر نبود چنین نامه ای رسانه ای نمی شد؟

·        صولتیان: حالا فکر نکنید وب لاگها خیلی طرفدار دارند و همه آنها را می خوانند.

- من اعتقاد دارم رسانه مختص خواص است و این خواص می توانند بر جامعه تاثیر بگذارند. یعنی اگر رسانه ای بتواند بر خواص تاثیر بگذارد اون خواص، خود به خود فضای جامعه  را هدایت می کنند. این وب لاگها هم آنطور که می گویند بی تاثیر نیست . سوال بعدی دربارۀ جشنوارۀ انار است که خیلی جشنوارۀ موفقی بود هم از نظر طرح و هم خود جشنواره. و این انتقادهایی هم که می کردند که این جشنواره سیاسی برگزار شده از دایره انصاف خارج بود. کار خوب را باید قابل تقدیر دانست اما برای اینکه ذهن مردم روشن بشود بفرمایید آیا واقعاً جشنوارۀ انار سیاسی بود؟

 

·   صولتیان: امسال سومین جشنواره انار بود. ما در شورای دوم، یکی از رسالتهای مهم شورا بحث فرهنگی بود. ما در این دو دوره شورا که من در خدمت دوستان بودم نزدیک به صدهزار بستۀ فرهنگی بواسطۀ شورا حالا در قالب نقشۀ گردشگری، کتاب، CD  ، تقویم و .. توزیع شد. جشنوارۀ انار هم یکی از آرزوهای دیرینۀ بنده بود. حتی قبل از شورا همیشه دنبال این بودم که به شکلی پتانسیل های منطقه را به نمایش بگذاریم. سال 87 ما به خاطر خشکسالی جشنوارۀ انار نداشتیم. سال 88 یه بررسی کردیم. کارشناسان کشاورزی در دفتر شورا جمع شدند و با حضور بخشدار و دوستان و مسئولین مرتبط بحث شد که آیا امسال جشنواره بگیریم یا نه که نهایتاً تصمیم بر این شد جشنواره ای تحت عنوان جشن رویش انار بگیریم و یکی از عوامل دیگه ای که باز باعث شد ما امسال جشنوارۀ انار بگیریم این بود که در نقشۀ گردشگری سازمان گردشگری کشور عنوان جشنوارۀ انار بادرود ثبت شده بود و این ما را ترغیب کرد که این جشنواره را به هر شکلی هست امسال برگزار کنیم. اصلاً این جشنواره سیاسی نبود. اینکه می گویند سیاسی بوده نمی دانم چه معنایی می تواند داشته باشد؟!

-        یعنی مثلاً از آدم های اصول گرا در کمیته ها استفاده نشده بود و غیره

·   صولتیان : ما کمیته هایی که داشتیم، یکی کمیتۀ اداری بود که مسئولین مرتبط اداری در آن بودند که در هر روز نشست داشتیم. و در کنار آن کارگروههای انفرادی را هم تشکیل دادیم. اتفاقاً اکثراً از بچه های اصولگرا بودند و خیلی هاشون هم متوسط بودند چه چپ وچه راست و امسال کار بین مردم تقسیم شد. خوبی اش این بود که سعی کردیم بحث دولتی وارد این قضایا نشود و مردمی باشد که الحمدالله با موفقیت و باشکوه تر از جشنواره های گذشته برگزار شد.

-        شما از فرماندار دعوت نکرده بودید؟

·   صولتیان: ما از همۀ مسئولین دعوت کردیم. هم از آقای دکتر ضابطی که با مکافاتی توانستیم باهاشون تماس بگیریم دعوت کردیم و هم از آقای فرماندار ، وقت مصاحبۀ حضوری هم براشون گذاشتیم که تو جشنواره بحث صحبت را هم داشتند که هر دو بزرگوار تشریف نیاوردند.

-        متوجه نشدید چرا فرماندار نیامدند؟

·        صولتیان: بعد که پرس و جو کردم گفتند قرار بوده ایستگاهی را در زواره افتتاح کنند.

-       یعنی شما می فرمایید  به این دلیل  به جشنواره ای با اهمیت این جشنواره نیامدند! فکر نمی کنید این موضوع توجیه این نیامدن نیست.

·        صولتیان: من نمی دانم به چه علتی فرماندار حضور نداشتند این را باید از خود فرماندار پرسید.

-        کلاً رابطۀ شما با فرماندار چطور است؟ عملکردشان را چگونه ارزیابی می کنید؟

·        صولتیان: رابطه مان خوب است. انسان بسیار شریف و دلسوزی هستند و اگر یه حمایت و عزم همه جانبه از ایشون در شهرستان بشه یه آدم موفق و خوبی خواهند بود. عملکردشان هم نسبتاً خوب بوده . می شود گفت فرماندار موفقی بوده.

-   آیادر این بحثهای منطقه ای بین نطنز و بادرود خوب عمل کردند؟ منظورم در این مسائل ناسیونالیستی بین نطنز و بادرود است. آیا اینطور بودند که چون نطنزی است به نطنز بیشتر بها بدهند تا بادرود؟

·        صولتیان: آنقدر مسائل حاشیه ای وجود داره که نمی تواند به فکر مسائل منطقه ای ناسیونالیستی باشد.

-        یعنی واقعاً خوب بودند؟

·        صولتیان: بله، تو همان بحث تقسیمات یک درصد هسته ای نشون دادند که متوازن عمل می کنند.

-        نماینده چی؟

·   صولتیان: اگر ببینیمش انسان شریف و خوبیه، یکی از انتقادات جدی که به ایشون وارده اینه که واقعاً تو منطقه تشریف ندارند. من به صراحت می گویم اگر 45 هزار نفر تو شهرستان جمعیت داریم 15 هزار نفرش فقط در شهر بادرود زندگی می کنند یعنی یک سوم جمعیت. بنابراین باید با یه دید ویژه بهش نگریسته بشود.

-        اصلاً رئیس شورای شهر بادرود باید به راحتی با نمایندۀ شهرستان ارتباط داشته باشد.

·   صولتیان: هنوز این اتفاق نیفتاده. ضمن اینکه ما حدود 30، 40 تا نامه نوشتیم که تنها یک نامه بصورت جواب از ایشون به شورا رسیده.

-        تا به حال هیچ کاری برای مجموعۀ شهر بادرود نکردند؟ کاری که نمود داشته باشه؟

·   صولتیان: نمی شه گفت هیچ اقدامی نکردند. شاید کارهایی که داره انجام می شود در حاشیه استارت کارهای ایشون بوده. ما همان توقعی را که از دکتر باغبانیان داشتیم از دکتر ضابطی هم داریم. اگر ما به دکتر باغبانیان یه نامه می فرستادیم، خودش می شد دبیرخانه، خودش می شد پستچی ، خودش می شد مسئول پیگیری، خودش می شد مسئول تعیین وقت و نامه را به نتیجه می رساند. یکی از محاسن خوب ایشون این بود که واقعاً پیگیر بودند و سماجت به خرج می دادند. ما همین توقع را از جناب آقای ضابطی هم داریم ولی تا حالا به جایی نرسیدیم و این توقع در حقیقت برآورده نشده.

-   اخیراً برای رئیس شورای بادرود و مخصوصاً شهردار مطالبی در وب لاگها نوشته می شود و بعضاً جوابهایی هم از این طرف داده می شود. اولاً تا چه حد اعتقاد دارید این فضایی که ایجادشده فضای خوبیه؟

·   صولتیان: ما همه جا تاکید کردیم که محور را فقط پیشرفت بادرود بگذارید نه اینکه مسائل حاشیه ای را مطرح کنیم. یه عده ای طبیعتاً یه مشکلی با شهرداری دارند، یه گرۀ قانونی دارند که عقده هاشون را تو وب لاگها و فرستادن نامه های بی نام و نشان خالی می کنند که امر پسندیده ای نیست.

-        چیزی که ما دیدیم خیلی فراتر از یه اختلاف مثلاً با شهرداری است.اون جوابیه ای که به این مطالب در مهر و میترا نوشتید طوری بود که انگار یا یه جریان سیاسی مقابل شما دارد این کار را می کند یا یه جریانی است که برای انتخابات شورا از الان شکل گرفته. یعنی دوتا جریان مختلف روبروی هم در بادرود را نشان می داد. نه اینکه نشون بده این اختلاف خیلی کوچک است. فکر نمی کنید که اصلاً این کار به پیشرفت منطقۀ بادرود دارد لطمه می زند؟

·   صولتیان: 90 درصد مطالب اون وب لاگهایی که می گویید کذب است و حالت تخیلات دارد. انتقاد یه وجهه دارد و توهین یه وجهۀ دیگر، اگر انتقاد بشه چه رسانه ای و چه حضوری خوبه.

-        از طرف شما هم این کار صورت می گیره. این مطلب « منقلیان و ...»  که در وبلاگ مهر و میترا نوشتید یه نوع توهین است.

·        صولتیان: آیا توهین است؟ به چه شخصی؟ من نام نبردم.

-   درسته، ولی فرکانسهای خاصی داشت و طوری نوشته بودید که می شد فهمید منظور چه کسانی است. اصلا قبول کنیم که حرفهای آنها دروغ، اما قبول دارید که این نوع جواب دادن هم جواب دادن خوبی نیست که « منقل نشینان و  بافور بدستان ...» .می خواهم بگویم اینگونه نوشتن در واقع قدم گذاشتن تو همان راهی است که  شما می گویید اونها دارند می روند. بالاخره باید تفاوتی بین شما و کسانی که این توهین ها را می کنند وجود داشته باشد. بالاخره شما رئیس شورای شهر هستید و انتقاد از شما طبیعی است اما شما نباید به شیوۀ آنها پاسخ بدهید. شاید یه مدت سکوت شما مقابل این وب لاگها خیلی از قضایا را حل کند. قبول دارید؟

·   صولتیان: ایدۀ خوبیه، ولی هر کنشی یه واکنشی هم داره. اگر شما به بنده انتقاد دارید و روت نمی شود خوب یه نامه ای به بنده بنویسید یا حضوری مطلبت رابیان کن نه اینکه .... در اون مطلب 28 صفر نوشته بودند آقای صولتیان شب شهادت امام حسن (ع) خوانندۀ طاغوتی – ایرج- را دعوت کرده در یه مجلسی و فلان... در حالیکه اصل و بنیان قضایا از ریشه دروغ است. شب 28 صفر من تا آخر وقت در خدمت دوستان در آقا علی عباس بودیم.

-        شما ایرج را دراون مراسم ندیدید؟

·   صولتیان: چرا من ایرج را قبل از ظهر 28 صفر یک لحظه دیدمش. ایشون روز 28 صفر در آقاعلی عباس بودند و قبل از ظهر از منطقه بیرون رفتند.

-       به هر حال ایرج، افتخاری برای مجموعۀ شهرستان است.

·   صولتیان: حالا اگر من تایید کنم دوباره اینها شروع می کنند. ولی درواقع وقتی روزنامه های سراسری نصف صفحۀ خود را تبلیغ می زنند که ارکستر ایرج در فلان تالار سراسری برگزار می شود و چندین هزار بلیت به فروش میرود، من تعجب می کنم که وقتی تو منطقه میاد می شه یه چهرۀ خوانندۀ طاغوتی. بله به قول شما ایشون باعث افتخار منطقه است و حتی فرزندشان که در زمینه موسیقی از برترین ها هستند.

-        پس اون شب چنین مراسمی نبوده و کذب محض است؟

·        صولتیان: بله، کاملاً کذب محض است. ما رسماً به دادگستری شکایت هم کردیم که متاسفانه هنوز جوابی به ما ندادند.

-        شما کسی را معرفی کردید؟

·        صولتیان: نه، ما به هیچ کس مظنون نیستیم فقط عنوان مطلب را ذکر کردیم.

-   ولی در جوابیه تان طوری نوشته بودید که انگار می دانید نویسندۀ این مطالب کیست. در آخرین مطلبتون طوری نوشته بودید که گویی کاملاً می شناسیدشان. گفته بودید:« باغ فلان جا می روند و چی کار می کنند و ...» . اینها یعنی می شناسیدشان.

·        صولتیان: مشکوک هستیم ولی خوب من نمی توانم بازش کنم و اسم ببرم.

- بحث دیگه ای را هم که مطرح کردند عدم شرکت شما تو راهپیمایی 22 بهمن بود.

·        صولتیان: درحالیکه بنده تو راهپیمایی حضور داشتم و پا به پای مجسمۀ بوش داشتیم حرکت می کردیم.

-        یا مثلاً نوشته بودند برادر شما تو حمام نوغه ی بادرود توسط شهردار استخدام شده. اینطور بوده یا نبوده؟

·   صولتیان: نه اینطور نبوده. اگر یک درصد این مطالب هم راست بود شاید اینقدر ناراحت نمی شدم ولی وقتی آدم می بینه مطلب از ریشه و از بنیان کذب است خیلی ... . . مثلاً همین مطلبی که الان فرمودید؛ پسر برادربنده تو سازمان میراث فرهنگی به عنوان نیروی حفاظتی و بصورت شرکتی حدود 4، 5 سال کار می کنه. در ایام عید طبیعتاً 10،15 روز به عنوان مامور فرستادنش اینجا که این را چسبوندند به اینکه برادر 47 سالۀ صولتیان چه و چه ...

-   در مورد مناقصۀ شهرداری که می گویند از آقای نوین بخت گرفته شده و به آقای عبدا... زمانی داده شده، آیا واقعاً اینجور بوده؟

·   صولتیان: این طبیعی است که اگر من بیام خانه ای را متری 100 هزار تومان بسازم و شما متری 50 هزار تومان بسازید آن را به شما می دهند. کارفرما دستش تو این کار باز است.

-        همه چیز مناقصۀ اول قانونی بود؟ابطال مناقصۀ اول قانونی بود؟

·   صولتیان: اطلاع دقیقی ندارم، اما 7، 8 نفر شرکت کرده بودند که برندۀ مناقصه ضمانت نامه اش همراه پاکت مناقصه نبود به این خاطر، مناقصه ابطال شد و ابطال شدن مناقصه کاملاً روند قانونی داشت. بعد هم نگاه کنید بیش از دو هزار متر ساختمان داره ساخته می شه ایشون آمده متری 70 تومان تقریباً ارزان تر از پیمانکار اولی زده که نزدیک به 140 میلیون تومان به نفع شهرداری می شه که این رقم برای شهرداریی مثل بادرود و نطنز اعتبار کمی نیست.

-   سوال بعدی در مورد امامزاده آقاعلی عباس است. چند وقت پیش به یکی از مسئولین می گفتم که شما چند سال است دارید روی این یک درصد انرژی هسته ای مانور می دهید آخرش شد یک میلیارد و نیم برای کل منطقه، اما خود امامزاده آقا علی عباس سالانه چیزی حدود یک میلیارد تومان درآمد داشته یعنی اگر همین مبلغ را یه مقدار مدیریت می کردند و مجتمع می ساختند به راحتی خود آقاعلی عباس می توانست همین مجتمع را بزنه. تا حالا در این مورد اقدامی انجام دادید؟

·   صولتیان: انتقادات شدیدی هم وجود داره ولی چون زمینش وقفی است طبق شرایط خاصی که داره نمی تونه به جمعیت واگذار کنه. و حاشیۀ دورش زمین ادارۀ منابع طبیعی می شه. که من تعجب می کنم از ادارۀ منابع طبیعی و بارها هم عرض کردم که از اینجا تا ورامین که حدود 120، 130 کیلومتر بیابان خداست حاضر نیستند یک متر زمین به سرمایه گذار بدهند به بهانۀ اینکه طاق زار است! اگر هم فرض کنید خود آقاعلی عباس بتونه این کار را بکنه نمی تونه. چون الان 60 تا پرسنل داره که درآمد و هزینه هایی دارند و بهرحال نگهداری وضعیت آستانه هم هست. اعتبارات دولتی هم خیلی کم بهش تزریق می شه. آنچه که از خدمات عمرانی هم انجام می شه از خود نذورات است. می دانید که درصدی هم به سازمان اوقاف مرکزی واریز می شه.

-        که امسال این درصد کمتر شده.

·   صولتیان: بله قبلاً 23 درصد بود امسال 13 درصد شده. درهر صورت مبلغ کمی برای مجموعه ای مثل آقاعلی عباس نیست. ما خیلی از سرمایه گذاران را آوردیم ولی متاسفانه مشکل زمین اینجا حل نشد.

-        این زمینی که برای یک درصد انرژی هسته ای گرفتید از کجا گرفتید؟

·   صولتیان: در شورای اول زحمت کشیدند و این زمین را گرفتند که اگر اشتباه نکنم 30 هزار متر زمین است که بخشی اش دارالرحمه می شه و بخشی اش زائرسرا.

-        همین زمین را نمی شه به خود آقاعلی عباس واگذار کنید که با پول خود زیارت این کار انجام بشه.

·   صولتیان: خود مجموعۀ آقاعلی عباس نمی گذاشت. من با رئیس ادارۀ اوقاف هم که صحبت می کردم تاکیدشون براینه که به سمت بعدهای فرهنگی بروید. یعنی اصلاً تو فاز اسکان نرید. مثال می زنند که آیا مشهد خودش زائرسرا داره؟ مردم خودشان آنجا در زمینۀ اسکان سرمایه گذاری می کنند. دیدگاه و سیاست اوقاف نسبت به آقاعلی عباس این جوریه که مردم باید سرمایه گذاری کنند.

-   همانطور که اماکن زیارتی در مشهد و قم برای شهر خودشون یه سری محاسن را به بار می آورند باید از وجود امامزاده آقاعلی عباس برای مجموعۀ شهرستان بهره برداری بشه

·        صولتیان: که متاسفانه نشده

-        الان سه سال است، با این سه میلیارد تومن پول آقاعلی عباس چه کاری شده که خیلی نمود داشته باشه؟

·        صولتیان: اجازه بدید اینها را خود اوقاف پاسخ بدهند.

-        شما به مجموعۀ هزینه کرد آقاعلی عباس اصلاً انتقاد ندارید؟

·   صولتیان: نسبت به هزینه کردش نه، ولی انتقادم اینه که چرا زائرسرایی که سال 54 ساخته شده باید هنوز از همان زائرسرا استفاده بشه؟ یکی از بحثهایی که ماداشتیم و بارها هم تاکید کردیم این بود که بیایید به ادارات مثلاً به شهرداری یا شورای شهر زمین بدهید، ما آماده ایم که دو تا واحد بسازیم که یه واحدش در خدمت آستانه باشه که به زوارش اجاره بدهد و یه واحدش در خدمت خود مجموعۀ شهرداری یا شورا باشه که اگر مهمانی رسید بتونه بطور شایسته ازش پذیرایی بشه، که متاسفانه این کار را تا کنون نکردند.

-   شما اعلام کردید که 600 هزار مسافر نوروزی در ایام عید از بادرود دیدن کردند. چگونه به این رقم 600 هزار نفر رسیدید؟

·   صولتیان: یه چادر هلال احمر در ورودی شهر زده بودند که در تایم های مختلف میزان ورود ماشینها را ثبت می کردند. این آمار را ظرف روزهای تعطیل و غیر تعطیل، چند روز بطور متوالی گرفتیم و به یه آمار جمعی رسیدیم. که قطعاً فکر می کنم بیشتر از اینها بوده.

-        آخه 600 هزار نفر رقم خیلی بالایی است!

·   صولتیان: امکانش هست، شما زائرهایی که وارد آقاعلی عباس می شوند را بینید، ما چیزی حدود 300، 400 هزار زائر امسال فقط طی دو روز 28 و 29 صفر داشتیم.

-        یعنی اگر یه خانواده ای از بادرود به آقاعلی عباس رفته، آن را هم شمردید؟

·   صولتیان: نه، ما آمار ورودیهای شهر را گرفتیم، اگر تو ایام عید می بودید، می دیدید که حتی موقع سال تحویل چه حجم زیادی از زائر و مسافر داشتیم و شاید به این نتیجه می رسیدید که بیش از اینها آمدند و این اغراق نیست.

-   شما در خیلی از دیدگاهها و اظهارنظرهایتان، حتی در همین مصاحبه خیلی روی جمعیت بادرود تکیه می کنید که مثلاً تنها شهرستانی است که جمعیت بخش، از مرکز شهرستان بیشتر است یا اینقدر جمعیت دارد و غیره. خوب وقتی شما انتقاد می کنید از دیگران و می گویید بعضی صحبتها اختلاف افکندن است، مثلاً صحبت استاد دهقانیان در اون کتاب را نوعی اختلاف افکندن و حساسیت ایجاد کردن می دانید، این صحبت های شما هم نوعی اختلاف افکندن است. آخه این صحبتها یعنی چه؟ مگه بادرود غیر از نطنز است؟

·   صولتیان: یکی از آرزوهای دیرینه و حال و آیندۀ بنده اینه که اینجا به مرکز شهرستان تبدیل بشه و به شدت پیگیر هستیم. یعنی فکر می کنم به نفع مجموعۀ شهرستان نطنز هم باشه که اینجا شهرستانی در کنار اون شهرستان باشه. همانطور که زمانی که خالدآباد شهر می شد ما حمایت کردیم. یکی از آرزوهای بنده این است و امیدوارم یه روزی تحقق پیدا کند. دلیل هم دارم و با استدلال می گویم. اگر مراکز شهرستانی مثل خور و بیابانک داریم که 6 هزارو 500 نفر جمعیت داره یا چادگان که 7 هزارو دویست نفر جمعیت داره یا اردستان را داریم با 14 هزار و 600 نفر جمعیت و غیره، خود نطنز 12 هزار نفر جمعیت مراکز شهریش داره. بادرود با این جمعیت و توان و استعداد، قابلیت تبدیل شدن به مرکز شهرستان را داره.

- مطلبی که هست اینه که شما در گفته ها و نوشته هاتون اعتقاد دارید که مثلاً اگر این بحث حذف قمصر اتفاق بیفته شاید بادرود نفع بیشتری تو بحث انتخابات داشته باشه اما در نطنز) هم مردم مخالف جدا شدن قمصر هستند . یعنی مدیر مسئول ارمغان وقتی می نویسد که چرا باید قمصر جدا بشه چون عوارض بعد از اون را می بینه. چرا؟ چون دید ما باید از این حالت ناسیونالیستی صرف خارج بشه. شهرستان شدن بادرود بسیار بسیار خوبه و ما ازش دفاع می کنیم اما تا زمانی که این اتفاق نیفتاده نباید ما خودمان را از همدیگر منفک و مجزا بدانیم.

·        صولتیان: ما هم، خودمان را منفک و مجزا ندانستیم.

-   چرا دیگه، وقتی روی یه مطالبی تکیه می کنید که مثلاً وقتی بادرود برود نطنز کوچک می شود و چه و چه ... این تکیه کردن روی چنین مسائلی همان حساسیت ایجاد کردن و اختلاف افکندنی است که خودتان هم معترضید چنانکه در مورد استاد دهقانیان در همین رابطه معترض بودید.

·        صولتیان: نه، این یه روال قانونی و اداری است که باید طی شود.

-        درسته ولی نه اینکه شما مدام بگویی نطنز کمتر از بادرود جمعیت داره و الی ...

·   صولتیان: ما می خواهیم توان مندیها و پتانسیل های خودمان را برسانیم، از ده تا موردی که اشاره می کنیم یک موردش هم اینه. یعنی یکی از پتانسیل هایی که امکان شهرستان شدن ما را دارد این حجم جمعیت است.

-   پس آقای دهقانیان هم چون می خواهد پتانسیل های نطنز را نشان بدهد می گوید ما مرکز شهرستانی هستیم، بنابراین می نویسد بادرود نطنز.

·        صولتیان: پس چرا درمورد طار اینگونه نمی نویسد؟ اگر قراره بنویسند باید همه را بنویسند.

-   بسیار خوب ما اون پیشنهادی را که گفتید به فرمانداری می گوییم که پیش قدم بشوند و از شما هم می خواهیم به نشریه ارمغان مطلب بدهید و با هم همکاری داشته باشیم و این صحبتها را هم فراموش کنیم و همه در قالب یه تن و یک جسم و یک روح باشیم.

·   صولتیان: طبیعتاً ما چه بخواهیم و چه نخواهیم در قالب یه جسم و یه روح و یه تن هستیم و تا زمانی که این دعای من و شما – که اینجا شهرستان بشود- برآورده شود تا آن موقع با هم هستیم.

-        شما در دور بعدی شورا شرکت می کنید؟

·   صولتیان: خسته شده ام، می خواهم با اجازۀ مردم در گوشه ای بنشینم و به کارهای فرهنگی ام برسم. تا امروز تصمیمم اینه، اگر بقیه از راه به درم نکنند.

-   واقعاً شرکت نمی کنید یا تعارف می کنید؟ چون همۀ کاندیداهایی که یه روز می گفتند شرکت نمی کنیم بعداً شرکت می کنند و می گویند مردم از ما خواستند که شرکت کنیم.

·        صولتیان: تصمیمم بر اینه که دوباره بروم تو فاز فرهنگی خودمان.

-        کلاً نظرتان راجع به ارمغان چیه؟

·        صولتیان: همین که یه باب جدیدی را باز کردید قابل تقدیر است. یک نشریه انتقادی است.

-        اگر ممکن است در مقابل هریک از این کلمات بصورت کوتاه و تک جمله ای پاسخ دهید:

-        نطنز....

·        گنجینه ای از پتانسیل های گردشگری منحصر بفرد ایران.

بادرود....

·        شهری به وسعت تاریخ

-        دکتر باغبانیان....

·        پیگیر و خستگی ناپذیر

-        شهردار بادرود.....

·        پرتلاش، جسور و پیگیر

-        ذبیح ا... صولتیان....

·        یک خادم کوچک مردم بادرود

-        آرزوی شما....

·        تصویب فرمانداری بادرود

-        انتخابات....

·        اگر انتخابات به بازار دروغ تبدیل نشه، صحنۀ جالبی است.

-        ارمغان....

·        نشریه ای وزین که باب جدیدی را در زمینۀ مطبوعات در شهرستان باز کرده و قابل تقدیر است.

در مورد صحبتی که دربارۀ نطنز کردم این را بگویم که من خودم واقعاً علاقۀ خاصی به نطنز دارم و اگر یه زمانی به من بگویند شهر دومت را انتخاب کن حاضرم بیام و در نطنز بنشینم. اینکه من می گویم با نطنز مشکلی نداریم حقیقت است، واقعاً نیروهای نطنزی که خارج از نطنز هستند تو هر زمینه ای دست ما را گرفتند. همین چند وقت پیش وزارت کشور بودم تو آسانسور که داشتیم پایین می آمدیم یه آقایی از روی لهجۀ من کنجکاو شد و پرسید بچۀ کجا هستی؟ گفتم بادرود و ایشون گفت من هم بچۀ ولوجرد نطنز هستم. شاید پست و منصبی نداشت ولی واقعاً به درد خورد همینکه کارش را رها کرد و دنبال ما راه افتاد و تا ظهر خودش را وقف ما کرد و برای ما وقت گذاشت قابل تقدیر بود.

- آقای صولتیان از اینکه وقت خودتون رو در اختیار ما قرار دادید سپاسگزاریم.

چهارمین جشنواره انار بادرود

آیا امسال جشنواره انار برگزار می شود؟ 

درحال که ایده اجرای جشنواره انار توسط شورای اسلامی شهر بادرود در دوره دوم شکل گرفت واز آبان 1385 بادرود شاهد برگزاری بزرگترین جشن ملی خود بود .عده ای بر این باورند که با استعفاء دبیر جشنواره از شورای شهر امسال جشنواره انار برگزار نمی گردد . این جشنواره در حالی شکل گرفت که کمترین پیامدآن ثبت جهانی انار بادرود در لیست 8 رقم انار صادراتی ایران، اختتصاص اعتبار هنگفت به زیر ساخت گردشگری پارک تخت پادشاه ، تبلیغات گسترده رسانه ای در خصوص انار بادرود به نحوی که شبکه های داخلی وجهانی به کرات از اجرای جشنواره انار بادرود برنامه پخش کردند ،اشتهار گسترده انار بادرود در بین محصولات کشاورزی ایران ،صادرات میلیونها اصله نهال انار نادری بادرود به استانهای انار خیز کشور ودهها پیامد فرهنگی واقتصادی را در پی داشت . اینک آبانی دیگر در راه است وهمه از خود می پرسند آیا بادرود امسال شاهد اجرای جشنواره چهارم انار خواهد بود ؟ 

نقطه نظرات کاربران محترم می تواند در خصوص اجراء یا عدم اجرای این جشن راهگشا باشد . منتظر نظرات شما همشهریان عزیز هستیم. 

چرا استخر شنا به بهره برداری نرسید؟

 استخر شنای بادرود 

 

این استخر در اواخر سال گذشته باحضور معاون وزیر کار وامور اجتماعی افتتاح گردید . غافل از اینکه معاون وزیر شاید نمی دانست همین که پای مبارکش رااز بادرود بیرون نهاد آب ظاهری استخر تخلیه وباگذشت 5 ماه از افتتاح آن وشروع فصل گرما وهزار امید وآرزو ی جوانان برای شنا در استخری که  10 سال طول کشیده تا به بهره برداری برسد هنوز هم به بهره برداری نرسیده است.  

عدم بهره برداری پیشکش آیا کسی هست بداند علت اینکه پروژه ای که  آماده نیست برای چه مراسم افتتاح برایش گذاشتند؟  

 

پرستشگاه آدینه

 

 

معبد یا پرستشگاه آدینه بنای متعلق بدوران ساسانیان در محله باغ بادرود در حال بازسازی توسط معمار کهنکار ایران حاج بهرام معماری

باغ موزه خیرآباد

 

این باغ بزرگترین باغ انار بادرود هست که درآن حدود ۱۵ هزار نهال انار وجود دارد . این باغ زیبا که به مثابه پارکی بزرگ در حاشیه شهر است وتأثیر بسیار زیادی در تغیر آب وهوای منطقه خیرآباد ایجاد نموده علاوه بر درخت انار دارای بیش از 30 هزار درخت از نوع پسته، زردآلو،به و... است . این باغ مصفا به همت دکتر محققی احیاء گردیده است که به او دست مریزادی جانانه عرض میکنیم

ترکیب جدید شورای شهر

ترکیب جدید هیئت رئیسه شورای شهر بادرود

درپی استعفای ذبیح الله صولتیان از شورای اسلامی شهر بادرود انتخابات هیئت رئیسه شورای شهر انجام و مجید کیانوش بعنوان رئیس شورا-حسین خاکیان نائب رئیس وحسین مخلصی بعنوان خزانه دار شورای شهر بادرود انتخاب گردیدند . دوره فعالیت شورای اسلامی شهرها وروستاها با تصویب مجلس شورای اسلامی تا زمان انتخابات دور یازدهم رئیس جمهوری تمدید گردیده است.

برای کلیه اعضای شورای شهر بادرود جهت خدمت به این آب وخاک آرزوی توفیق را خواستاریم.

کشته شدن دو تن از همشهریان درجاده بادرود-کاشان


جاده بادرود کاشان همچنان قربانی میگیرد

واژگونی یک دستگاه سواری در جاده مرگ ( بادرود - کاشان ) امروز چهارشنبه جان مادر و فرزند بادرودی را گرفت .
بنا به خبرنگار وب سایت رسمی شهر بادرود این سواری از شهر بادرود به مقصد کاشان با 4 سرنشین خانوادگی درحرکت بود که در حوزه استحفاظی کاشان کیلومتر 15 کاشان -بادرود  واژگون شد.
دو نفر از سرنشینان حادثه که مادر و فرزند پسر خانواده بودند براثرشدت جراحات در صحنه جان باختند و پدر خانواده بنام حسن جوادی و دختر خردسالش بر اثر شدت جراحات به اورژانس کاشان اعزام شدند.
این در حالی است که در آبان سال گذشته مهندس عشایری مدیر کل  راه و ترابری استان اصفهان ، در سفر غیر منتظره استاندار استان اصفهان به شهر بادرود ،به علت تصادفهای فراوان جاده ترانزیت تهران -بندر عباس ،  ایشان را همراهی نمودند و قرار شد حدفاصل جاده بادرود-کاشان به صورت دوبانده ادامه پیدا کند تا  تصادفی اتفاق نیفتد. 
درآنجا اعلام شد این پروژه از ابتدای سال 1389 آغاز خواهد شد
به نظر می رسد عوامل مختلفی در بروز تصادفات و واژگونی زیاد در این محور وجود دارد یکی از این موارد پر تردد بودن و کم عرض بودن محور مورد نظر می باشد،لذا از استاندار محترم و مدیر کل محترم راه و ترابری استان و شهرستان نطنز و همچنین فرماندهی محترم پلیس راه استان اصفهان و شهرستان نطنز خواستاریم بعنوان جزئی از این اجتماع نیز در ارتباط با بروز حوادث و خطرات فراوان در این جاده خود را مسئول بدانند و با ابراز همدردی با خانواده‌های جان باختگان در این جاده مرگ ، امورات را پیگیری کنند تا مردم این منطقه و مناطق اطراف این جاده پر خطر به خواسته به حق خود برسند .
عدم راهیابی نماینده بادرودی به مجلس به علت خیانت برخی از وطن فروشان باعث گردید به یکباره ادامه عملیات دوبانده شدن بادرود -کاشان از حرکت باز ماند واکنون نزدیک به دوسال ونیم است که این پروژه ادامه پیدا نکرده وتاکنون صدها کشته وزخمی برجای نهاده است.

گرمای 53 درجه بادرود

بادرود گرمترین روزهای خود را سپری می کند

این روزها که گرما سراسر کشور را در بر گرفته واین امر حتی باعث تعطیلی دوروزه ادارات وارگانها در برخی از استانهای کشور شده بادرود را نیز گرمتر از هرسال جلوه می نماید.

در حالی که ایستگاه نیم بند هواشناسی بادرود مرز گرمای این چند روز اخیر را 47 درجه عنوان کرده اما طی یک دما سنجی محلی مرز گرمای بادرود تا 53 درجه را نشان می داد . گرما باعث خلوتی کامل خیابانها ومعابر شهر وبروز خسارات جبران نا پذیر بر پیکره کشاورزی بادرود از قبیل پائین رفتن میزان آب دهی چاهها وبروز آفت به باغات اشجار این شهر گردیده است .