بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

تخت شکسته بیمارستان وخیر ین نطنزی

باهزینه یک میلیارد تومانی یک خیر نطنزی

بخش دیالیز بیمارستان این شهر افتتاح شد

چندی پیش برای عمل جراحی کوچکی بالاجباربه بیمارستان نطنز رفتم پس از تشکیل پرونده و... به اطاق عملی برده شدم که به همه چیز شبیه بود بجز اطاق عمل .برروی تختی که پایه اش شکسته بود دراز کشیدم درحالیکه هر لحظه احتمال می رفت تخت از پایه دیگر بیافتد .ملحفه ای سبز رنگ نشسته ای که برروی تخت عمل کشیده شده بودبا گلبوته های خون بظاهر آدمی بطرز ناهمگونی تزئین شده بود وبه علامت اعتراض گفتم این بیمارستان ملحفه نو ندارد .خانم پرستار خنده ای ملیحی تحویلم داد بعد از عمل مختصر ومفید ویک ساعت لم دادن روی تخت شکسته وملحفه ی خون آلود اطاق عمل را بحمدالله با پای خویش ترک کردم

دربیرون محوطه سرسبز بیمارستان پلاکاردهایی با خط نچندان خوش از دو برادر مهندسی که با هزینه خویش ساختمان زیبای دیالیزی که هر بیمارش بدن شک یک ماه تا 5سال بعد جهان رابدرود میگوید نصب شده بود

گفتندخیرین بزرگوار در ساختمان دو طبقه اطاق مجلل با پردههای زیبای غیر خون آلود برای رئیس بیمارستان ساخته اند.وسالن کنفرانسی که در آن قطعأنحوه چگونه شستن پردههای خون آلود وچگونگی قرار گرفتن تخت شکسته اطاق عمل راتشریح خواهند کرد که با صندلیهای مبلی زیبائی تزئین شده است

جاده بادرود گرمسارافتتاح شد!!!

عملیات اجرایی پروژه های جاده گرمسار به فیروزکوه و "بادرود" کاشان سال آینده آغاز می شود

گرمسار- خبرنگار قدس: نماینده مردم شهرستان گرمسار اعلام کرد: عملیات اجرایی پروژه های جاده فیروزکوه و بادرود کاشان به گرمسار سال آینده آغاز می شود.

عبدالرضا ترابی گفت: مطالعات جاده های شهرستان گرمسار به "بادرود" کاشان و راه آهن این مسیر و جاده گرمسار به فیروزکوه آغاز شده است، که در سال 85 عملیات اجرایی این طرحها با اعتباری بیش از 5 هزار میلیارد ریال در قالب پروژه های ملی اجرا خواهند شد. وی با اشاره به جاده گرمسار- قم نیز گفت: آماده سازی قطعاتی که در محدوده استان سمنان بوده انجام شده و قسمتهای دیگر این پروژه که در استان قم قرار دارد از سوی این استان تکمیل می شود. نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرد: این پروژه در سال 85 با تأمین اعتبارات به پایان برسد.
وی نبود نظارت دقیق و کمبود اعتبارات را از دلایل بهره برداری نشدن و به سرانجام نرسیدن برخی پروژه ها در این شهرستان اعلام کرد
.

تحلیل:

همانگونه که در خبر فوق اعلام گردیده قرار بود از 3سال قبل این پروژه به پایان برسد که بنا به پیگیریهای انجام گرفته علی الظاهر تا این لحظه کوچکترین اقدام اجرائی درخصوص آغاز این عملیات به انجام نرسیده است .

وخود بخوان حدیث مفصل از این مجمل ....

گرما به شدت می بارد

بادرود گرمترین روزهای خود راسپری می کند.براثریک منبع آگاه اوج گرما در این شهر حاشیه کویری در این ایام تامرز۵۳ درجه سانتیگراد رسیده است . این گرماکه بنا به نقلی در ۵۰ سال گذشته بی نظیر بوده است باعث گرمازدگی برخی از شهروندان شده است .گرمای بی سابقه بادرود کارهای عمومی از ساعت ۱۰ صبح تا ۷بعدازظهر رامختل نموده است

بادرود محروم تر از دیروز

بادرود بازهم محروم ماند 

براساس ابلاغیه جدید هیئت دولت اسامی شهر ها وبخشهای محروم کشور اخیرإاعلام گردید .بر اساس این بخشنامه در استان اصفهان تمام بخشهای کویری نظیر خور وبیابانک -انارک - زواره - کویرات ونیز برخی از بخشهای غربی استان نظیر بوئین ومیاندشت -چادگان -سمیرم و.... جزءبخشهای محروم ایران تلقی گردیدند .این درحالی است که بخش بادرود که از سال 1373 الی 1385 جزء مناطق محروم محسوب میگردید معلوم نبود بنا به چه عللی از لیست مناطق محروم کشور حذف گردید .اینک جای سئوال از دولتمردان محترم این است که چرا یک بام ودو هوا؟ تفاوت بادرود با زواره وکویرات (ابوزیدآباد)که این دو منطقه دقیقأ در غرب وشرق بادرود واتصال به بادرود را دارند جزء محرومینند وبادرود از این عنایت دولت محروم مانده است؟ 

یخ زدگی فاجعه آمیز سال گذشته وخشکسالیهای پی درپی ،فروکش نمودن آب چاههای کشاورزی،بروز گرمای تا مرز 50 درجه حاشیه کویری،پائین آمدن میزان درآمد مردم بعلت نابود شدن تمام باغات انارشهر ودهها مشکل دیگر که گریبان مردم مظلوم بادرود از سال 1385 تا بحال گردیده این انتظار را می طلبید که بادرود هم جزء مناطق محروم تلقی گردد که بروز این مشکلات هم تااین لحظه بادرود را درک ننموده است.  

برهمه مسئولان شهرستان واستان لازم است که براین تحقق بجای مردم بادرود تلاش مضاعف خویش رابکار گمارند. 

گویش بادرودی رادریابیم

نگذاریم گویش بادرودی به فراموشی سپرده شود

بنا به نوشته اغلب مورخین وزبان شناسان گویش (بادی) بادرودی یکی از بکرترین گویشهای اصیل  ایرانی است که ریشه در فارسی اشکانی- پهلوی دارد . این گویش که تقریبأ درحوزه مرکزی ایران کمابیش حفظ گردیده بزبان تاتی مشهور است .استانهای مرکزی ایران نظیر اصفهان –قم –یزد وسمنان  بویژه شهرستانها وروستاهای حاشیه کویر این استانها با گویش تاتی البته با اندکی تغییر و تلخیص با این گویش اصیل ایرانی تکلم میکنند .

ریشه بسیاری از افعال واسامی خاص این گویش بویژه دربادرود با لغات زرتشتی تشابه خاصی دارد .

گویش بادرودی که همانطور که اشاره شد ریشه در فارسی اشکانی-پهلوی دارد نسبت به گویشهای دیگر بعلت حساسیت منطقه ای وریشه در تمدن کهن ایرانی داشتن بادرود ،بیش از سایر گویشهای اطراف حفظ شده وازگزند دستخوش فرهنگی اطراف محفوظ مانده است .

اکنون متأسفانه طی یک دهه گذشته طی یک رویه بسیار غلط وبی حساب برخی از شهروندان نا آگاه به مسائل فرهنگی ووغریب باریشه داربودن واصالت این شهر مملو از فرهنگ اصیل ،با کودکان خویش با گویش فارسی صحبت می کنند .این روش که معلوم نبود بانی وباعث نابخرد آن چه کسی بود باعث گردید که اکنون بیش از 50% دانش آموزان مقطع ابتدائی مدارس شهر بادرود بجای تکلم با گویش بادی به فارسی با یکدگر به صحبت وگفتگو بپردازند .به نحوی که در یک کلاس 33 نفره پنجم ابتدائی یکی از مدارس بادرود 11 نفر از آنان فارسی صحبت میکننداین آمار در کلاس اول به مراتب تأسف بار تر است به نحوی که در همین مدرسه از یک کلاس 25 نفره تنها 5 نفر از آنان با گویش بادرودی صحبت میکنند  .از همه مهم تر اینکه فارسی تازه متولد شده دربادرود دارای یک لهجه بسیار تمسخرآمیزی است که با یک کلام صحبت می توان تشخیص داد که این نوجوان بزور وادار به فارسی گفتن شده است .آیا این ظلم به تاریخ واصالت این دیار نیست که از روی چشم هم چشمی وبدون توجه به اینکه فرهنگ اصیلمان را با چه بهائی داریم بدست خویش از بین می بریم ،به نسخ این کهن فولکلور وآداب زیبائی خویش پرداخته ایم؟

پس ای آگاهان ومدعیان فرهنگ به هوش باشید که با تمدن وفرهنگ بودن ،فارسی حرف زدن نیست بلکه حفظ آداب نیک گذشتگانمان است .

در این راستا امیدواریم اداره آموزش وپرورش بادرود که متولی اصلی فرهنگ این دیار است به معلمین فرهنگدوست واصیل بادرودی تأکید شود که حد اقل به احترام پاسداشت پیشینیان وحفظ اصالت ونجابت فرهنگی این سرزمین با دانش آموزان در سر کلاس درس با گویش بادرودی صحبت کنند تا این آداب ملی-منطقه ای ما برای همیشه بماند.

بامید روزی که دریابیم سنتهای این سرزمین یادگار بیش از 7000 سال تمدن پیشینیانی است که درحفظ آن کوشیده اند پس مبادا روزی که ما از قافله تاریخ دیارمان عقب بیافتیم.

پرورش شترمرغ در بخش بادرود

پرورش شتر مرغ 

از سال 1383 کار پرورش شترمرغ در مزرعه کریم آبادخالدآباد،درنزدیکی بادرود آغاز گردید. پرورش این گونه پرندگان آفریقایی به همت مهندس محمدرضا شریفی در این مزرعه زیبا با 22 قطعه از جوجه شترمرغ شروع شد ..

شترمرغ سالی بین 30 -40 تخم میگذارد که در این مزرعه به علت نبود ماشین جوجه کشی تخم ها در بسته بندی مخصوص به تهران ارسال میشوند. شترمرغ از سال سوم شروع به تخم گذاری کرده وحداکثر تا 25 سالگی تخم میگذارد .یک شترمرغ به طور طبیعی بالغ بر 40 سال عمر میکند .اکنون مزرعه کریم آباد دارای 12 قطعه شترمرغ بالغ است  که عدم تأسیسات وامکانات باعث کاهش جمعیت این گونه پرنده در این مزرعه گردیده است  .

آقای مدیر بشتابید...

گناه این درختان چیست؟ 

 

به نقلی مرکز بهداشتی درمانی مرکزی بادرود درسال 1329 درمرکز شهر بادرود ساخته شده است در همان سال توجه به فضای سبز که یکی از بهترین هدیه الهی به کویریان است نیز برای این مرکز پیش بینی وبه همت افرادی که شاید بسیاری از آنان اکنون دراین جهان نیستند درختان کاج زیبائی غرس گردیدند.. از سال گذشته وبه بهانه تخریب وبازسازی ،این ساختمان 59 ساله تخلیه گردید وپس از این مدت طولانی کار ساخت وساز ساختمان جدید در پشت مرکز قدیمی اخیرأ آغاز گردید .

جای سئوال از مسئول محترم شبکه بهداشت ودرمان در اینجاست که آقای مدیر ضمن تشکر از همه زحماتت ولی به ما بگو جرم این درختان تنومند وزیبائی که 60 سال بر سر تمام مراجعین به این مرکز سایه افکنده اند چیست که اینگونه مورد بی مهری قرار گرفته وبعلت نیود متولی  متإسفانه یکی پس از دیگری درحال خشک شدن هستند؟ .آقای دکتر: هزاران ساختمان وبنای مجلل ارزش یک شاخه از درختانی راندارند که 60 سال سرایدار وباغبان آن مرکز به پایش عرق جبین ریخته تا نشو ونما یابند .قبل از اینکه این فضای زیبا به خشکستان مبدل شود به فریاد بی صدای این تنومندان سایه انداز مسافران خسته کویر بشتابید که فردا خیلی دیر است .

رئیس جدید جهادکشاورزی نطنز

انتصاب جدید

طی حکمی از سوی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان وطی مراسمی در اداره جهادکشاورزی شهرستان نطنز وبا حضور مسئولین محلی از سه سال خدمات مهندس معینی نژاد رئیس پیشین این اداره تقدیر وآقای مهندس عبدالرضا مهدی بادی بعنوان رئیس جدید این اداره مشغول بخدمت گردید .

مهندس مهدی بادی پیش از این معاون این اداره بود ودارای مدرک لیسانس کشاورزی است

برداشت 20هزارتن طالبی دربادرود

برداشت طالبی دربادرود 

 

کار برداشت طالبی از 800 هکتار از مزارع بادرود آغاز شد .برداشت طالبی که از نیمه دوم خرداد تا پایان  تیرماه هرسال ادامه دارد در سال به 20 هزارتن میرسد .در بخش بادرود از هرهکتار25 تن طالبی شیرین برداشت می شود  که از نوع طالبی،شابادی،گرمک واندکی خربزه می باشد .

محصول طالبی بی نظیر بادرود که در بازارهای داخلی سراسر کشور بنام طالبی آقاعلی عباس (بعلت حمل این محصول با ماشین های آرم یا آقاعلی عباس بدین نام اشتهار یافته است ) مشهوراست و از طعم وشیرینی بی نظیری برخوردار است .

انتصاب دو بادرودی دیگر

دوانتصاب جدید

طی حکمی از سوی دکتر نواب رئیس جمعیت هلال احمر استان اصفهان آقای دکتر علی کفاشی بادرودی به سمت رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان آران وبیدگل منصوب شد.

همچنین با حکم مدیر عامل برق استان اصفهان آقای مهندس علی کریم زاده بادرودی به سمت رئیس اداره برق شهرستان خوانسار منصوب گردید

مدیریت وبلاگ مهر بادرود انتصاب این دو برادر عزیز همشهری را در مسئولیت جدید به آنان تبریک وتوفیقشان راخواستار است .