بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

آغاز سال میترائی

 

وبلاگ «بادرود-سرزمین مهر ومیترا»شب یلدا مصادف با آغاز یکهزارو ششصدونهمین سال میترائی را شادباش می گوید

 

 

شب چله دربادرود

                       شب یلدا(شو چله)در بادرود

محفل آریائیتان طلائی،دلهایتان دریائی،شادیهایتان یلدائی،پیشاپیش فرخنده باد این شبهای اهورائی 

 

 

برگرفته از نوشته های  ذبیح اله صولتیان

در گویش بادرودی به شب یلدا «شَوِ چِلَه» می گویند.ازرسومات این سرزمین در بلند ترین شب سال بدین گونه است ،دیدار کلیه ی اعضای خانواده از بزرگ فامیل به گونه ای که پس از صرف شام تمام بستگان دسته دسته به خانه پیرترین مرد یا زن فامیل می روند ودر حالیکه پدر یا مادربزرگ بر بالاترین جای کرسی تکیه زده وبترتیب سن مابقی دور تادور کرسی حلقه می زنند.از رسومات شب یلدا می توان به نوع غذاها وتنقلات این شب که بااصطلاح محلی «شَوچٍره»می گویند اشاره کرد.

-پخت وتناول 7 میوه که در زیر خاک بعمل آمده باشد مثل شلغم ،چغندر،ترب سیاه،پیاز،هویج.سیب زمینی معمولأ در خانواده ها معمول است وعقیده براین دارند که همانگونه که این میوه ها ومحصولات در زیر خاک سرد مقاومند پس خوردن آنها استحکام بین فامیل وبستگان را بیشتر می کند .در شب چله بزرگ، وجود هندوانه وانار بر سر سفره شب یلدا از ضروریات است.انار که محصول شاخص بادرود است بصورت خاصی تزئین یافته وبعنوان سرآمد میوه های شب یلدا بر مرکز کرسی قرار می گیرد. بادرودیها به سرخ گونه ی رنگ انار وهندوانه اعتقاد عجیبی دارند وبر این رسم پایبندند که رنگ سرخ گرمی کانون خانواده رادر پی دارد .در این شب بزرگ سال تمام بستگان بایستی در زیر کرسی بدور پدربزرگ جمع شده وتا دیر وقت به قصه های  پیرترین عضو خانواده گوش فرا دهند.  

 

-خانم  خانه در تنور محل پخت نان ،در نزدیک ترین خانه محله به پخت آشهای مخصوص ومحلی در دیزیهای گلی می پردازد که این غذای مخصوص در صبح روز اول دی در مجمع مسی قرار گرفته برروی کرسی ریخته شده وافراد خانواده به خوردن آن مشغول می شوند .معمولأ در شب یلدا بیشتر پخت نوعی آش ارزن ،جو ویا نوعی آش با ماش وکدوی محلی مرسوم است.

-خوردن انجیر خشک،برگ زردآلو ،پسته وبادام وگردو،انواع تخمه نیز جزء تناولات شب یلداست.

در این شب همکاری اعضای خانواده برای پخت غذای مخصوص این دیار بنام «قلییه»(قورمه) که با گوشت بره تهیه ودر ظروف مخصوص سفالی نگهداری می شود،از رسوم قابل تأمل است .در برخی از خانواده ها مردان خانه به خواندن دوبیتی های محلی همراه با نوای دل انگیز نی ویا ساز محلی نیز می پردازند

تلاش برای حذف نام بادرود

بادرود بی بادرود 

برخیها به هر دلیل ممکن شده می خواهند نامی از بادرود در صفحه روزگار نماند .نمی دانیم علت حساسیتشان به این نام چیست ؟ضمن تجلیل از شخص جناب آقای دکتر ضابطی طرقی که بارها در سخنانشان تأکید کرده اند که برای من بادرود ونطنز وقمصر وطرقرودو... یکی است وتفاوتی بین این مناطق وجود ندارد وباید در تقسیم اعتبارات وگسترش امکانات جوانب عدالت را مراعات نمود ولی انتقاد شدید به دفتر این نماینده ی محترم وارد است که خدمت جناب دکتر بزرگوار عرض می کنیم .جناب دکتر ضابطی به مسئول دفتر محترمتان بفرمائید در تقسیمات کشوری جمهوری اسلامی ایران تا این لحظه نقطه ای بنام بخش امامزاده آقاعلی عباس وجود ندارد واگر با نام بادرود مخالفید لااقل از خودتان بجای وزارت کشوریها نام جدید نتراشید. ارزنده است پیشه ی نمایندگان سابق را در پیش گیرید واز بردن نام مقدس بادرود اکراه نداشته باشید که شما به تنهائی نمی توانید این نام رااز بین ببرید . پس لطفأ صداقت را برسیاست ترجیح دهید ودردرج عناوین شهرها امانت را رعایت سازید .

پل غدیر را چه کسی تکمیل می کند؟

پروژه های تعطیل 

حدود 8 ماهی است که از ادامه ساخت برخی از پروژه های بخش بادرود چندان خبری نیست وبه یکباره انگار تمام پیمانکاران دست از کار کشیدند وبرای عمران وآبادانی این دیار دیگر دستی بکار نمی آید .

نمونه این موارد ساخت مجموعه پلهای میدان غدیر بادرود است . مقرر گردیده بود برروی جاده ترانزیت در ورودی شهر بادرود 4 باب پل 15 متری ساخته شوند ولی پس از تکمیل دو باب از این پلها در سال گذشته از ادامه ساخت دوپل دیگر خبری نیست .افراد باصطلاح دلسوز این دیار کجایند تا با تیغ برانشان؟ از مسئولین مربوطه بخواهند تا برای ساخت وتکمیل این مجموعه اقدام نمایند ؟

نگاهی به حکم دادگاه بادرود

نگاهی به حکم دادگاه بادرود

در پی تجمع وتحسن  مردم بادرود در تاریخ 25 اسفند سال گذشته در اعتراض به نحوه برگزاری انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه نطنز وبادرود وقمصر دادگاه عمومی بخش بادرود 16 نفر را به جرم اخلال در نظم عمومی هریک به سه میلیون ریال جزای نقدی محکوم نمود. این درحال است که بسیاری از دستگیرشدگان ومحکومین که جوانان زیر 25 سال تشکیل می دهد صرفأ عابران ورهگذرانی بوده اند که جهت امورات روزمره در حال تردد با موتور سیکلت خود در مسیر بلوار شهید مطهری (روبروی بخشداری بادرود) بودند که توسط نیروهای انتظامی دستگیر وپس از 9 ماه محکوم به پرداخت جزای نقدی گشته اندشده اند . در صورت قطعی شدن اجرای حکم دادگاه بادرود برای برخی از بی گناهان این حادثه وبا توجه به اینکه تعدادی از آنها دانشجو هستند درآینده جهت استخدامشان در دوائر دولتی مشکل ایجاد خواهد کرد

بازهم قطار حادثه آفرید

براثر برخورد قطار مسافربری با گله گوسفند از 187 رأس گوسفند آقای چراغعلی چراغی تنها تعداد 3 رأس آن زنده مانده ومابقی تلف شدند .

‌ای‍ن‌ ح‍‍ادث‍ه‌ در رو‌ی‌ ری‍ل‌ ر‌اه‌ ‌آ‌ه‍ن ج‍ن‍ب‌ پ‍ل‌ خ‍ل‍ی‍ج‌ ف‍‍ارس‌ ب‍ل‍و‌ار ‌اس‍ت‍‍اد م‍ط‍ه‍ر‌ی‌ ش‍‍ه‍ر ب‍‍ادرود رخ داد.
‌ زم‍‍ان‌ وق‍و‌ع‌ ‌ای‍ن‌ ح‍‍ادث‍ه‌ س‍‍ا‌ع‍ت‌ 17 ‌ع‍ص‍ر روز س‍ه‌ ش‍ن‍ب‍ه‌ بوده که در ‌ای‍ن‌ ح‍‍ادث‍ه‌ ‌از ت‍م‍‍ام‌ گ‍ل‍ه‌گ‍وس‍ف‍ن‍د‌ان‌ ت‍ن‍‍ه‍‍ا س‍ه‌ ر‌اس‌ ‌آن‌ زن‍ده‌ م‍‍ان‍دن‍دق‍ط‍ار م‍س‍‍اف‍رب‍ر‌ی‌ ک‍ه‌ ب‍‍ا ‌ای‍ن‌ گ‍ل‍ه‌ گ‍وس‍ف‍ن‍د ب‍رخ‍وردک‍رد، ‌از ت‍‍ه‍ر‌ان‌ ب‍ه‌ س‍م‍ت‌ ‌اص‍ف‍‍ه‍‍ان‌ در ح‍رک‍ت‌ بود.

یادآوری می گردد ‌ه‍ر س‍‍ال‌ ب‍ه‌ دل‍ی‍ل‌ ‌ع‍ب‍ور ق‍ط‍ار ‌از د‌اخ‍ل‌ ح‍ری‍م‌ ش‍‍ه‍ر ب‍‍ادرود، م‍ردم‌ ‌ای‍ن‌ ش‍‍ه‍ر ش‍‍ا‌ه‍د ب‍روز ح‍و‌ادث‌ ت‍ل‍خ‌ ب‍رخ‍وردک‍ش‍‍اورز‌ان‌ و ی‍‍ا ‌اح‍ش‍‍ام‌ ب‍‍ا ق‍ط‍ار ‌ه‍س‍ت‍ن‍د

حکایت بن های کمیته امداد

در خدمت به محرومان عدالت چه شد؟

ظاهرأ به خاطر خشکسالی اخیر که گریبانگیر جمعیت کثیری از اهالی نطنز وبادرود گردیده است به همت کمیته امداد امام خمینی مقرر گردیده بود تعداد 2000 کالابرگ بعنوان کمک به آسیب دیدگان ناشی از سرمازدگی بین خانوادهای نیازمند شهرستا ن توزیع گردد.ارزش هر سبد کالا بالغ بر 15 هزار تومان بوده است در این بین جالب است بدانید که شهرستان نطنز دارای 42 هزار نفر جمعیت است که از این تعداد 16 هزار نفر جمعیت فقط ساکن شهر بادرود می باشند ودر توزیع عدالت مسئولین کمیته امداد شهرستان همین بس که از تعداد 2000 کالابرگ موجود تنها 30 عدد از آنها بین مردم شهربادرود توزیع ومابقی بین بقیه ی شهرها وروستاهای شهرستان توزیع گردیده اند این نکته راهم به نکاتی بیافزائیم که عدم حضور یک نماینده محلی ودلسوز در بین مردم مظلوم منطقه بادرود چنین پیامدهایی حتی در توزیع کالابرگهای نه چندان باارزش یک اداره امدادی  بایستی شاهد باشیم . امیدواریم مسئولین محترم که ادعای دلسوزی بر منطقه وکمک به ایتام ومحرومین را سر لوحه ی شعار خود می دانند در این مورد هم به گوش باشند.

سهم ناچیز خسارت خشکسالی ویخ زدگی

درخت انار فقط 180 تومان  

 

سهم بادرود از خسارت یخ زدگی وخشکسالی سال گذشته تنها 180 میلیون تومان بود. در حالیکه اکثر شهرهای اطراف از وسعت کشاورزی رسمی نه اسمی کمتری نسبت به شهرستان نطنز(بادرود) برخوردارند  سهم عظیمی از بابت خسارت یخ زدگی وخشکسالی دریافت کرده اند شهرستان نطنز تنها 251 میلیون تومان از این بابت را توانست جذب نماید واز این مبلغ 180 میلیون آن سهم بادرودی شد که بالغ بر 85%کشاورزی شهرستان رادرخود جای داده است. سطح  تحت پوشش انهال انار بادرود بالغ بر 1700 هکتار است که سالانه نزدیک به 30 هزار تن انار از باغستانهای این بخش برداشت می گردید وطبق آمار اعلام شده بادرود دارای یک میلیون درخت انار است که بدین ترتیب سهم هر درخت انار تنها 180 تومان ناقابل است وبس . این درحالی است که اگر متوسط فروش انار بادروددر سالجاری را کیلوئی یکهزارتومان در نظر بگیریم تنها در پائیز امسال بادرود با کسری 30 میلیارد تومانی عدم درآمد کشاورزان مظلوم این دیار مواجه بوده است .حال حساب کنید 30 میلیارد تومان کجا ویکصد وهشتاد میلیون تومان کجا؟

مخالفت با خصوصی سازی داروخانه بادرود

نامه اعتراض آمیز شورای شهر

شورای اسلامی شهر بادرود طی نامه شدید الحنی اعتراض خود را نسبت به خصوصی سازی تنها داروخانه دولتی شهر بادرود به رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلام نمود . در این نامه ضمن اعتراض شدید ویادآور شدن پیامد ناگوار خصوصی سازی داروخانه دولتی بادرود به مسئولین دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلام نموده وبا بیان اینکه با واگذاری این داروخانه شاهد تنش مردمی خواهیم بود خواهان عدم واگذاری این داروخانه به بخش خصوصی گردیده است . یادآوری می گردد مدیر شبکه بهداشت نطنز در یک اقدام عجولانه خواهان واگذاری تنها داروخانه دولتی بادرود به بخش خصوصی است این درحالی است که داروهای این داروخانه بالغ بر 60 درصد ارزان تر از داروخانه های خصوصی موجود در شهر به شهروندان عرضه می گردد . رونوشت این نامه گرچه به مقامات محلی واستانی ارجاع گردیده ولی ظاهرأ مدیر شبکه بدون توجه به اعتراضات مردمی کماکان مسر است که این داروخانه به بخش خصوصی واگذار گردد در حالی که داروخانه شهر نطنز کماکان بصورت دولتی اداره می شود

ساخت سایت جشنواره انار دربادرود

سایت جشنواره انار بادرود با اعتبار 560 میلیون ریال توسط اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان نطنز در حال احداث است.
سرپرست اداره میراث فرهنگی  وناظر پروژه‌های مرمتی شهرستان نطنز با بیان این مطلب گفت
در حال حاضر 50 درصد عملیات اجرایی احداث سایت جشنواره انار بادرود توسط پیمانکار به اتمام رسیده است.
مهندس یزدان‌مهر افزود:در واقع سایت جشنواره انار بادرود محلی برای برگزاری جشنواره‌های مختلف در سطح شهر بادرود است که به عنوان سینمای روباز نیز می‌توان از آن استفاده کرد.
وی تصریح کرد:این سایت در فضای بازی تعبیه شده است و حالت سکوی نمایش است که گنجایش 1500 تا 2 هزار نفر را دارد و مانند پلکانی است که مردم برای تماشای جشنواره‌های مختلف در آن مکان می‌نشینند .
ناظر پروژه‌های مرمتی شهرستان نطنز ادامه داد: این سایت در پارک تخت پادشاه بادرود در حال احداث است