بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

پیام تسلیت

جناب آقای دکترعلی باغبانیان

با تألم وتأسف فراوان در گذشت عموی گرامیتان زنده یاد علی باغبانیان را به شما وخانواده داغدار این عزیز سفر کرده تعزیت وتسلیت گفته ومارا درغم خویش شریک بدانید

تارنگارمهر بادرود

توقف ساخت کارخانه سیمان به دستور فرماندار

رییس شورای اسلامی شهر بادرود با اشاره به توقف ساخت کارخانه سیمان بادرود، گفت: به بهانه اشتغال تعدادی محدود اجازه تحمیل هزینه های زیست محیطی و بهداشتی به شهروندان را نخواهیم داد.



عبداالله صابری در گفتگو خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اصفهان، در خصوص علت تعطیلی کارخانه سیمان این شهر اظهار کرد: ساخت این کارخانه در دو ماه گذشته به دلیل آثار منفی زیست محیطی بر روی پتانسیل‌های کشاورزی، دامداری، مراتع، منابع طبیعی، سلامت شهروندان و… با پیگیری شورای شهر بادرود متوقف شده است.

وی با بیان اینکه این توقف ساخت با دستور فرمانداری شهرستان نظنز انجام شده است، افزود: این کارخانه در فاصله ۱۳ کیلومتری شهر بادرود قرار دارد و به بهانه ایجاد اشتغال برای ۲۰ تا ۳۰ نفر اجازه تحمیل هزینه‌های بهداشتی به شهر وندان را نخواهیم داد.

رییس شورای اسلامی شهر بادرود گفت: در سال‌های قبل در شهر بادرود پزشکان بنگلادشی مردم را معالجه می‌کردند در حالیکه امروزه حدود ۱۲۰ متخصص این شهر در شهرهای مختلف استان به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند که این امر نشانگر ظرفیت بالای علمی مردم این شهر است.

صابری ادامه داد: تاسیس دانشگاه پیام نور در بادرود به دلیل وجود این دانشگاه در شهرستان‌های مجاور مانند نطنز، کاشان و ..اجرایی نخواهد شد، اما دانشگاه علمی و کاربردی با رشته‌های تحصیلی متناسب با ظرفیت‌های منطقه تاسیس خواهد شد.

وی منطقه بادرود را قطب کشاورزی شهرستان نطنز عنوان کرد و گفت: بادرود در کنار جاده ترانزیت تهران جنوب و نیز راه آهن قرار داشته و علاوه بر ظرفیت‌های معادن فلزی و سنگ تزیینی از نعمت تسطیح اراضی برای کاهش هزینه‌های ساخت و ساز کارخانه داران برخوردار است.
 
رییس شورای اسلامی شهر بادرود افزود: کویر منطقه بادرود به دلیل آسمان زیبا قابلیت رصد ستارگان را دارد که در سال‌های اخیر برای توسعه گردشگری کمپ توریست متین آباد راه اندازی شده است که مورد توجه گردشگران داخل و خارج قرار گرفته است.
 

صابری گفت: تولید آجر به دلیل خروج کارگران افاغنه و نیز بالا رفتن قیمت مازوت (نفت کوره) دچار رکود شده است.
 
وی با بیان اینکه بیشتر تولید آجر در این منطقه سنتی است، افزود: تولید آجر صنعتی که آلودگی زیست محیطی ندارد در اطراف امامزاده آقا علی عباس انجام می‌شود، اما کارخانجات آلاینده سنتی آجرپزی که در اطراف روستای عباس آباد به‌کار مشغولند از اطراف این روستا منتقل خواهند شد.
 
رییس شورای اسلامی شهر بادرود خاطر نشان کرد: در حال بررسی و مطالعات جانمایی و تعیین زمین برای خروج این کارخانه‌ها هستیم.

عزاداری محرم بادرود در قدیم وجدید


محرم در بادرود قدیم ازنوادر شیوه های عزاداری بی ریای واحساسی کشور شمرده می شد.دسته های عزاداران «برنی»و«حسینی »با شور تمام وخالصانه در اول محرم عزاداری را شروع می کردند .تمام عزاداری بادرود خلاصه می شد در این دو دسته در مدرسه بالا«حسینیه اعظم»ومدرسه پائین«حسینیه مرکزشهر».برنی ها سنگ شیر می زدند .سنگ شیر دو قطعه کوچک چوبی زیبائی بود که با نوحه های 8 و16 ترکی بصورت سه ضرب وبسیار منظم به هم می زدند وبدور مشغل«مشعله»که آتش دان بزرگی بود می چرخیدندو«حسین حسین» می گفتند.حسینی ها هم به سینی زنی به ریا وبدون تشریفات دهل وصوت وشیپورهای امروزی می پرداختند . اوج احساسات زمانی بود که این دو دسته به هم می رسیدند واز نای جان فریاد« حسین حسین»آنها به عرش می رسید.این مراسم از شب 7 محرم تا روز عاشورا به اوج خود می رسید .صبح عاشورا در میدان مرکزی بادرود تعزیه امام حسین برپا می شد .حسین خان رحیمی ،مرحوم حاج رضایت،مرحوم امیدی،سید طباطبائی،شاه حسین قصابی،مرحوم نائینی،مرحوم دهقانزاده و....از تعزیه خوانان آن دوره بودند . پس از اجرای تعزیه نخل بزرگ را که در پیشاپیشش «شده» علم وکتل بزرگ بود حرکت می کرد ودر عقب نخل تمثیل امام شهید برروی تخته چوبی درحرکت بود وسپس تمثیل ذوالجناح «اسب امام »هم در حرکت بود .نحوه چینش این نمایش بقدری زیبا وتکان دهنده بود که آه از دل هر بیننده ای را بدر می آورد.نخل بزرگ ودسته های عزادار به آرامگاه درگذشتگان می رفتند وپس از طلب مغفرت برای اهل قبور به صرف ناهار ظهر عاشورا در تکایای یاد شده مراسم عاشورا خاتمه می یافت  

 

 

امروزه مراسم عزاداری محرم در بادرود بدین گونه است:از اول محرم هیئتها که شامل 12 هیئت عزاداری رسمی هستند مراسم را در قالب زنجیر زنی در مساجد وتکایای خویش آغاز میکنند.شب 7 محرم هیئت ها بصورت منظم وبازهم در قالب زنجیر زنی به عزاداری در مسیر خیابانها از محل تکیه خود تا حسینیه اعظم ،مرکز شهر وپای نخل می روند .شب عاشورا نخل کوچک حسینیه مرکز شهر ،اعظم وخرم از حسینیه خارج می شوند ودر عصر تاسوعا مراسم خاصی در حسینیه ابوالفضل همراه با نخل گردانی آغاز می شود.در این روز توزیع نان مخصوص محلی این منطقه بنام«کوکله زردو»توزیع میگردد .تاسوعار ا دربادرود «روج عباسعلی»می گویند.در این روز برخی از هیئت ها به آستان مقدس آقاعلی عباس می روند.در صبح عاشورا نخل بزرگ پیشاپیش همه هیئات از حسینیه پای نخل به حرکت در می آید درحالیکه دو نخل کوچک در عقب آن وتمثیل ذوالجناح آن را مشایعت می کند.سه دور به دور میدان امام حسین می چرخد وسپس راهی گلزار شهدای شهر شده وپس از طلب مغفرت اهل قبور به به میدان معلم حرکت ودر آنجا نماز ظهر عاشورا را قرأت وبرای تناول ناهار عاشورا هرکس راهی هیئت محل خویش می شود.

از اول محرم تا عاشورا در حسینیه ابوالفضل واعظم مراسم تعزیه خوانی برپاست .در مراسم شام غریبا ن سوگنامه حضرت رقیه توسط هیئت آقاعلی عباس مسجد امام صادق در حسنیه مرکز اجراء می شود ونیز حرکت نمادین کاروان اسیران از حسینیه ابوالفضل تا پای نخل واعظم به حرکت در می آید .

آنچه قابل تأمل است حضور تمام بادرودیهای سراسر کشور در مراسم روز عاشورا در بادرود می باشد که جای سپاس از وجود حس وطن دوستی اهالی را داراست.


ذبیح اله صولتیان

روز باد

                                          روز باد،باد روز

درفرهنگنامه ها به کرات در ایران باستان روز 22 هرماه خورشیدی راروز بادمی نامیدند .در کتاب برهان قاطع درباره روز باد چنین گفته است:(باد روز 22 هرماه شمسی باشد وتدبیر ومصالح آن روز بدو تعلق دارد .نیک است در این روز نو بریدن،نوپوشیدن وبر اسب نو سوار شدن ) روز باد در نزد ایرانیان دوران هخامنشی آنچنان فرخنده بود که بعنوان روز عید بزرگ تلقی می شد .در برخی از اسناد علت نامگذاری شهر بادرود را که قبلأ«باد» بوده است برگرفته از فرخندگی این روز مبارک دانسته اند.بدین بهانه اسامی 31روز ایرانی رادرگاهشمار فرهنگ این سرزمین مرور می کنیم.

جدول نام روزهای هر ماه در گاهشماری ایرانی

مانـَک

اوستایی

پهلوی

پارسی

هستی بخش بزرگ دانا

اهورامزدا

اورمزد

هرمَزد

1

اندیشه نیک

وهومنه

وهومن

بهمن

2

بهترین راستی و پاکی

اشاوهیشتا

ارتاوهیشتا

اردیبهشت

3

شهریاری نیرومند

کشتریا وریا - خشترا وئیریه

شهریور

شهریور

4

فروتنی و مهرپاک

سپنتا آرمئیتی

سپندارمت

سپندارمذ

5

تندرستی و رسایی

هئوروتات

خردات

خورداد  - خرداد

6

بی مرگی ، جاودانی

 آمرتات

امرتات

امرداد

7

آفریدگار

دزوه - دثوش

دزو ، دذوپت آتور

دی ، دی بآذر

8

آتش ، فروغ

اتر- آثرآت

اتور

آذر

9

آبها ، هنگام آب

اپم

آبان

آبان

10

آفتاب ، خورشید

هورخشئیت

خورشیت

خور - خیر - خورشید

11

ماه

ماونگه

ماه - ماذ

ماه

12

  ستاره تیر یا تیشتر ، ستاره باران

تیشتریه

تیر- تیشتر

تیر

13

جهان ، زندگی هستی - گیتی

گئوش

گوش

گوش

14

آفریدگار

دزوه - دثوش

دذو ، دذوپت میتر

دی ، دی بمهر

15

دوستی ، پیمان

میثر

میتر

مهر

16

فرمانبرداری

سرئوش

سروش

سروش‌

17

دادگری

رشنو

رشن

رشن

18

فروهر ، نیروی پیشرفت

فره وشی

فرورتین

فروردین

19

پیروزی

ورثرغن

واهرام

ورهرام

20

رامش ، شادمانی

رامن

رام - رامشن

رام

21

باد  - هوا

واته

وات

باد

22

آفریدگار

دزوه - دثوش

دذو ، دذوپت دپن

دی ، دی بدین

23

بینش درونی - وجدان

دئنا

دین

دین

24

خوشبختی ، دارائی و خواسته

اشی - ونگوهی

ارت

ارد

25

راستی

ارشتاد

اشتات

اشتاد

26

آسمان

آسمن

آسیمان

آسمان

27

زمین

 زام

زمامیات - زامدات

زامیاد  - زمی  - زمامیاد

28

گفتار پاک

منتره سپنت

امهراسپنت

مانتره سپند - ماراسپند - مهرسپند

29

فروغ و روشنایی بی پایان

انغره - رئوچه

انیران

انارم - انیران

30




روز زیادی

31

 

بادرود در کتب معتبر تاریخی


در ادامه بررسی اسناد تاریخی برای اثبات تاریخ پر افتخار وکهن این دیار که به یقین می توان از آن به عنوان«پایتخت تاریخی فلات مرکزی ایران »یاد کرد، به اختصار به برخی از کتب معتبر تاریخی که از باد(بادرود) نام برده اند اشاراتی می نمائیم

1-« روث وایت هاووس »در کتاب نخستین شهر ، از باد به عنوان یکی از چهارده شهر مهم دوران  دودمانی آغازین در 2500 سال پیش از میلاد(4500 سال پیش) نام برده است .

« دیا کونوف » در کتاب تاریخ ماد از حمله آشور نا سیراپال ( پادشاه آشور) به باد خبر داده است.(همزمان باهمان تاریخ اشاره شده در بالا)

2-در اواخر قرن سوم هجری قمری بادرود یکی ازمراکز مهم بین راهی اصفهان – ری بوده است (ا علائق النفیسه نوشته این رسته به سال 290 هجری قمری ) «1100 سال پیش»

 3-در قرن چهارم هجری قمری از باد به عنوان دیر گچین یاد شده که منزلگهی آباد و منزه بوده است ( مسالک و ممالک نوشته ابراهیم اصطخری به سال 346 هجری قمری ) .«1000 سال پیش»

 4-حسن ابن حسن قمی به سال 378هجری قمری درکتاب (تاریخ قم ) از باد به عنوان یکی از کاریزهای اصلی نام برده است .

5- « سید واقف افوشته ای » در وقف نامه خود که توسط « ابو بکر ابن احمد طهرانی » در سال 857 هجری قمری نگاشته شده ، حدود مزرعه ای گوشه را به قریه باد انتساب داده است .

6- طبق نوشته هدایت اله افوشته ای در کتاب « نقاوة الاثار فی ذکر الاخیار » در سال 988 هجری قمری ( زمان سلطنت شاه تهماسب صفوی ) مردم باد توسط مرتضی قلی خان پرناک ، حاکم خراسان قتل عام گردیدند  .

7-دهخدا  در فرهنگ نامه خویش پس از شرح مختصری از اوضاع جغرافیایی بادرود به قلعه خرابه ای به نام گبری که از آثار تاریخی این شهر بوده اشاره می نماید

اولین حکم رئیس جمهور به یک بادرودی

گرچه بادرود پر افتخار ما دارای افراد نخبه ومطرح چه از لحاظ موقعیت سیاسی ویا اجتماعی واقتصادی وعلمی در همه سطوح در حد تراز اولینهای کشور بوده وهست وافرادی نظیر دکتر علی باغبانیان(نماینده سه دوره مجلس)، مرحوم فتح اله خان فاطمی(معاون شهردار تهران در سالهای 1348 تا 1354). دکتر حسنعلی محققی، حسن رباطی(فرماندار ورامین وشهردار منطقه 18 تهران در سالهای گذشته)، دکتر احمدفردوسی ودکتر حیدریان(معاونین دانشگاه شهید بهشتی تهران) ، محمد فیروزی(نماینده فعلی مجلس).ابراهیم نقدی(معاونت حقوقی فعلی گمرک کشور). دکتر احمد طباطبائی(معاونت سازمان مدیریت برنامه ریزی در گذشته). دکتر علیرضا مصداقی نیا(معاونت فعلی وزیر بهداشت ودرمان) و.....و..... بوده است ، اما افتخار اولین شهروند بادرودی که با حکم مستقیم رئیس جمهور کشور به منسب ومقامی رسیده به آقای حسن نوریان اعطا گردید .

حسن نوریان دانش آموخته دانشکده وزارت امورخارجه ، هفته پیش با حکم رئیس جمهور وبنا به پیشنهاد وزیر امور خارجه به سمت سرکنسول وزارت خارجه ایران در ایالت بزرگ حیدرآباد هندوستان منصوب ومشغول به فعالیت گردید . ایالت حیدرآباد هند تنها منطقه شیعه نشین هندوستان است که بالغ بر 8 میلیون نفر جمعیت دارد. برای این شهروند نخبه وگرانقدر آرزوی بهروزی وموفقیت را خواستاریم

Hyderabad, November 01:

International law expert Mr. Hassan Noorain will be the new Consul General of Iran in Hyderabad. He will arrive at Hyderabad on November 2 and take charge of his position.

Mr. Hassan Noorain was born in Isfahan, Iran, in 1976. He has good command over Persian and English languages. He is a post graduate in international law. Before his appointment in Hyderabad he was the incharge of counselor section of Iranian Consulate in Karachi.

Siasat

مجتمع گردشگری بادرود در انتظار اعتبارات دولت

خبرگزاری ایمنا: شهردار بادرود گفت: مجتمع فرهنگی، اقامتی واقع در بلوار حرم شهر بادرود با دو هزار و ۳۰۰ متر زیربنا، تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
احداث مجتمع فرهنگی اقامتی بادرود تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است
رضا نقدی در گفتگو با خبرنگار ایمنا در ارتباط با ساخت مجتمع فرهنگی، اقامتی در بلوار حرم شهر بادرود اظهار داشت: این مجتمع فرهنگی، اقامتی در مسیر بلوار منتهی به امامزاده آقاعلی عباس، در کیلومتر سه بلوار حرم و در حریم شهر بادرود قرار دارد.
وی در مورد مساحت این مجتمع بیان داشت: این مجتمع با دو هزار و ۳۰۰ متر زیربنا، در سه طبقه و با ۳۵ سوئیت ساخته می شود و قابلیت اسکان بیش از یکصد و ۵۰ نفر را دارد.
شهردار بادرود ادامه داد: این مجتمع تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و عمده اعتبار آن از محل بودجه یک درصد سایت هسته ای نطنز، مصوب سال ۱۳۸۶ سفر ریاست جمهوری توسط شهرداری بادرود تامین می شود.
وی در رابطه با هزینه احداث این مکان تصریح کرد: ۱۸ میلیارد ریال هزینه انجام این پروژه است و تاکنون ۹ میلیارد ریال برای ساخت آن هزینه شده است.
نقدی با اشاره به زمان آغاز این پروژه تاکید کرد: ساخت این پروژه از سال ۱۳۸۹ آغاز شده و اتمام آن مشروط به تامین اعتبار است و در صورت تامین اعتبار، در نیمه نخست سال ۱۳۹۲ به بهره برداری می رسد.
وی در ارتباط با دلایل احداث این مجتمع افزود: با توجه به اینکه این شهر سالیانه پذیرای سه میلیون زائر است، احداث این مجتمع از نیازها اساسی این شهر است و همچنین برای جذب گردشگر زیارتی تاسیس چنین مجتمعی مورد نیاز است.
شهردار بادرود اظهار داشت: روند احداث این مجتمع به دلیل عدم تامین اعتبار از سایت هسته ای نطنز به کندی پیش می رود و در مسیر اجرای پروژه با مشکلات کیفی روبرو هستیم

غمباره انار بادرود

ششمن جشنواره انار بادرود هم بالاخره پایان یافت. جشنی که از سال 1385 با شور وصف ناشدنی وهمت همه همشهریان آغاز شد وهر بادرودی در هرگوشه ی ایران با غرور تمام به این جشن بزرگ افتخار میکرد. جشن ششم با همه کاستیها وخوبیهایش در حالی پایان پذیرفت که انتقادات تند وشدیدی را از سوی همشهریان ومیهمانان در پی داشت . گرچه تلاش وهمت همه دست اندر کاران این جشنواره که از ماهها قبل شبانه روز تلاش کردند تا این جشنواره برپا شود را نادیده نمی شود گرفت ودست مریزادی از سر دلسیوزی بایستی به بچه های شورا وشهرداری گفت، اما ریشه یابی عقایدکسانی که از روی عمدویا جهل با این جشن به مخالفت بر خواسته اندخالی از لطف نیست .

به راستی برپائی این جشنواره چه آسیب مذهبی، اقتصادی ویا فرهنگی به بادرود ومردمش می زند که این گونه جو امنیتی برای یک جشنواره ساده برقرار می شود؟ آیا آنان که با اجرای این جشنواره مخالفند برنامه های تلویزیون رسمی کشوردر این ایام (عید بزرگ شیعیان) که 70 میلیون بیننده دارد را نمی بینند که اجرای جشن انار را غیردینی می دانند؟

اگر بگوئیم که در جشن ششم انار ،عده ای با این تفکر که خواستند حرفشان به کرسی بنشیند،تا آبروی بادرود را در نزد هزاران میهمان این جشنواره بر باد دهند، بیهوده نگفته ایم و شاید حساب شده به گونه ای عمل شد که تبلیغات منفی از این جشنواره بصورت عملی تداعی یابد و فرهنگ این دیار تاریخی را به سخره گیرند.

آیاسپردن امور جشنواره ای به این وسعت به افراد غیر کاردان وبی تجربه که سابقه گذشته آنان نشان از اجرای بی محتوای برنامه ها را داراست، حاکی از برپائی بی نظمترین جشنواره در شش دوره پیش تابحال را نداشت؟

جای تأسف نیست خواننده معتبر کشوری که آهنگهای وی با مجوز وزارت ارشاد در سراسر کشور وحتا تلویزیون رسمی پخش می شود ، در شهر ما توسط نمایندگان  آن وزارتخانه ممنوع اعلام میگرددوبا بی حرمتی تمام در وسط اجرا در انظار بیش از 6 هزار تماشاگر ، برنامه ی وی قطع می شود؟آیا قانون در شهر ما با سراسر کشور متفاوت است وما از آن بی خبریم؟

جشنواره ششم پایان یافت اما کاش مسئولین ودست اندر کاران اندکی حرمت هزاران میهمان وهموطن را که با کمترین توقعی آمده بودند تا در شادی مردم در این ایام اعیاد پربرکت سهیم باشند را بیش از اینها حفظ می نمودند.

در یک کلام عرض کنم که علل اصلی مخالفت با برگزاری ویا محدود کردن جشن انار ریشه در عناد دیرینه ی عده ای با پیشرفت این خطه از بعد فرهنگی، عمرانی و اقتصادی دارد وبس

 

 

جشن ششم انار بادرود به روایت عکس