بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

ابتدائی ها تعطیلند

به علت بارش برف شدید در بادرود کلیه ی آموزشگاههای ابتدائی بخش بادرود در نوبت صبح روز یکشنبه ۱۳بهمن ماه تعطیل می باشند

ترگل همچنان خاموش است...

http://www.koogana.ir/uploads/newsimage/IMG_1151%20%5B800x600%5D.JPG

منطقه ترگل بادرود (خروجی اتوبان کاشان –اصفهان به بادرود وابیانه ) از زمانی که پیمانکار اقدام به نصب چراغ روشنائی نموده است تاکنون کمتر مواقعی شاهد بوده ایم که تمام این چراغها روشن بمانند.

دیشب که از ترگل گذشتم دیدم که از مجموعه لامپهای 4 طرف ورودی وخروجی تنها 6 لامپ از نزدیک به 40 عدد لامپ این مجموعه روشن بودند.

 متولی این مجموعه ظاهرإ اداره راه وشهرسازی است که با همکاری اداره برق بایستی برای راهنمای انبوه گردشگران ومسافران برای ورود به بادرود ویا ابیانه باید به این مسیر توجه کنند.

با تأسف پیگیریهای حداقل بنده با این دو اداره تاکنون منتج به نتیجه نشده است.

 آیا فقط به این قسمت اتوبان میرسند بودجه تمام می شود؟

آیا سارقین کابل فقط کابل این قسمت از ایران را به سرقت می برند؟

مگر چقدر اعتبار لازم است تا این همه بودجه ای که صرف روشنائی این قسمت شده ٰبهسازی وترمیم گردد؟

آقایان مسئول لطفأ ترگل را دریابید . فقط بخاطر مسافرانی که شبانگاهان در این بیابان تاریک پیاده می شوند

دیدگاه کاربران گرامی....

شنبه 12 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 07:35 ب.ظ

جلسه ای دیشب به دعوت رییس شورای شهر بادرود در مهمانسرای شهرداری بادرود با حضور برخی از اعضای شورای شهرهای بادرود وخالد آباد و تعدادی از شوراهای روستاهای بخش بادرود و نماینده و 4 ، 5 مسول ادارات تشکیل شده است
چند سوال از شورای شهر بادرود
اول اینکه این جلسه با پیشنهاد میرزایی بوده آیا صحیح است ؟
دوم اینکه
اگر این جلسه شورای شهر بادرود بوده پس سایر شوراهای بخش چرا دعوت شده اند؟
اگر جلسه بخش بادرود بوده پس چرا بخشدار نبوده ؟
اگر جلسه شورای شهرستان بوده پس چرا فرماندار نبوده ؟
پاسخ:همین که بعد از چند سال این نشست با حضور کلیه ی اعضای شورای بخش برگزار شده خیلی قابل تقدیره، من به نوبه خود از کلیه ی اعضای شورا سپاسگزارم ...خسته نباشید

همشهری
شنبه 12 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 09:56 ب.ظ
سلام.
اونجایی رو که شما ترگل مینامید مثل همه نقاط دیگه شهرمون تابلوهاش فقط به درد افراد محلی میخوره و غریبه هارو نه تنها راهنمایی نمیکنه بلکه گیج تر میکنه .....
باعث تاسفه .


فروشگاه دریا بادرود
شنبه 12 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 11:59 ب.ظ
تنها مرکز عرضه وپخش چای سبز لاغری و روغن شترمرغ طبی در بادرود. دارای مجوز پزشکی صددرصد تضمینی.ادرس بادرود میدان اقبال فروشگاه دریا. تلفن سفارش 03624346438


یکشنبه 13 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 08:45 ق.ظ
دکتر باغبانی با چه پیگریها و تلاشهای شبانه روز اینجا راه اندازی نمود آنوقت .... عرضه دستور برای تعویض لامپهابش را ندارد

گشایش 23 طرح عمرانی دربادرود


خبرگزاری فارس: افتتاح 23 پروژه عمرانی بادرود در دهه فجر


خبرگزاری ایمنا: بخشدار بادرود از افتتاح 23 پروژه‌های عمرانی بخش بادرود در دهه فجر انقلاب اسلامی خبر داد.

پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۴
به گزارش خبرنگار ایمنا در بادرود، عبدالله صابری بخشدار بادرود در حضور خبرنگاران از افتتاح پروژه‌های عمرانی بخش بادرود در دهه فجر خبر داد .

بخشدار بادرود گفت: در بخش روستایی افتتاح جدول‌گذاری معابر روستای سرآسیاب، آسفالت ورودی و جدول‌کشی روستای فمی، افتتاح پارک و ساختمان دهیاری روستای عباس‌آباد و پیاده‌رو‌سازی خیابان‌های روستای اریسمان از جمله پروژه‌هایی است که با حضور مسوولان مورد بهره برداری قرار می گیرد.
وی افتتاح استخرهای آب کشاورزی به منظور استفاده بهینه از آبیاری کشاورزی، افتتاح چهار واحد مرغداری و دامداری و همچنین لوله‌گذاری انتقال آب کشاورزی از طرح ها و پروژه هایی است که بخشدار از افتتاح آنها در ایام سالگرد پیروزی انقلاب نام برد.
بخشدار بادرود افزود: در بخش شهری، در شهر بادرود میدان فاطمیه و خیابان علی‌آباد، پارکینگ وسایل سنگین بادرود و در شهر خالدآباد مجتمع فرهنگی هنری شهرداری خالدآباد، زیرسازی و آسفالت خیابان شهید حاجی‌زاده، زیرسازی و اجرای روشنایی خیابان ورزشگاه کوثر و فاز اول بهسازی گلزار شهدای خالدآباد در این ایام افتتاح می‌شود. وی گفت: در این ایام کلنگ احداث سه پایگاه بسیج سوده، حضرت ابوالفضل بادرود و فاطمه الزهرا (س) خالدآباد و همچنین باند کندرو بلوار شهید مطهری بادرود با حضور مسوولان بر زمین می‌خورد./

زیارتگاه پارس بانو

http://badroodi.persiangig.com/DSC02490.JPG
http://badroodi.persiangig.com/DSC02488.JPG

http://badroodi.persiangig.com/DSC02495.JPG

 زیارتگاه پارس بانو (پیر بانو) یکی از زیارتگاههای زرتشتیان است که در نزدیکی شمس آباد اردکان در محلی به نام زرجوع و در کوههای آن واقع است. راه دسترسی به این زیارتگاه مسیر نائین به یزد بعد از شهر عقدا وروستای شمس آباد درست در کنار جاده با تابلو زیارتگاه پارس بانو می توان به دیدار این مکان مقدس زرتشتیان رفت. حدود 40 دقیقه باید راه فرعی را طی کنیم تا به روستای زیبای زرجوع در دامنه کوه برسیم. گنبد سفید با کاشیکاری یکدست منقوش به علامت فروهر بر بدنه آن از دور نمایان است .


http://badroodi.persiangig.com/DSC02489.JPG


http://badroodi.persiangig.com/DSC02493.JPG

محل مخفی شدن پارس بانو

پارس بانو دختر یزدگرد سوم آخرین شاه ساسانی است که عقیده بر این است که بانویی پاکدامن ومقدس بوده است.فریدون نامی که به آئین زرتشی بود کلیدار ومتولی این زیارتگاه بود که درب را گشود وما به درون زیارتگاه رفتیم .تکه سنگی که علامت محل مخفی شدن این بانوی بزرگ ایرانی است  وعکسهائی از درگذشتگان زرتشتی بر بدنه گنبد چیده شده بود وبرروی محل اختفاء پارس بانو چراغی با روغن مایع آتشی ملایم را برافروخته بود.به عقیده زرتشتیان زنی به نام خاتون بانو در هنگام فرار از دست اعراب به کوهی پناهنده میشود.خاتون بانو در خواب فرد نابینایی می آید و پس از شفای چشم فرد به وی میفرماید که پیر بانو را بنا نهد.زرتشتیان هرساله از از روز مهر تا روز ورهرام از ماه تیر به زیارت پارس بانو میروند و اهورامزدا را نیایش میکنند.


http://badroodi.persiangig.com/DSC02497.JPG

دخمه: محل موقت اجساد


http://badroodi.persiangig.com/DSC02491.JPG

ورودی پارس بانو


این طلسم را بشکنید

http://www.eshterakha.com/uploads/s13881_26942489423815740312.jpg

تصویر فوق طرح جامع آستان مقدس حضرت آقاعلی عباس در بادرود است.در پیش طرح اولیه قرار بود این طرح کاملأ مستطیل شکل باشد اما در قسمت بالای طرح که ما با خط قرمز مشخص نموده ایم به گونه ای طرح را از حالت اولیه خارج نمودند

اما علت ماجرا:

دکتر محققی خیر اندیشمند بادرود آمادگی خویش را برای احداث هتل سنتی در قالب 30 سوئیت مجهز با تلفیقی از معماری کویری اعلام داشته بود .پس از ماهها مکان یابی بالاخره بنا به تشخیص اداره جهاد کشاورزی ومنابع طبیعی شهرستان مکانی در نزدیکی پارک جنگلبانی به علت عدم وجود درختان تاغ ونزدیکی به جاده ومنابع آب وبرق وگاز جانمائی شد. موافقت اصولی میراث فرهنگی هم صادر شد.در کمیسیون فرمانداری طرح تأئید گردید. نقشه وطرح توجیهی هم آماده گردید.همه ظواهر از آغاز پروژه ای رامی داد که بتواند آبروی منطقه را بخرد وبعد از 42 سال طلسم ساخت اماکن اقامتی در منطقه شکسته شود.

دکتر محققی اعتقادی به درآمد زائی مجموعه نداشت وتأکید فرمودند که درآمد حاصله صرف گسترش این مجتمع گردشگری بشود.این مجموعه قرار بود ظرف 6 ماه در سال 1390 ساخته شود

 با تأسف به علت عدم همراهی رئیس وقت اوقاف که شاید تعمدأ مانع از پیشرفت این آستانه بود وبا تأسف بیشتر همراهی عده ای از همشهریان که شاید آگاه به مسائل نبودند باتوجیه عدم ورود بخش خصوصی به آستان مقدس مانع از اجرای این پروژه عظیم شدند وحتا پارا فراتر گذاشتند وزمین پیشنهادی را در حریم آستانه قرار دادند ونقشه طرح جامع را بی جهت کج کردند تا مبادا سنگی از روی دلسوزی جهت عمران این آستانه روی سنگ گذاشته شود.

درهرصورت امیدواریم مدیریت جدید این آستان مقدس راهی را برای ورود بخش خصوصی بویژه در راه ایجاد اماکن اقامتی فراهم سازد

دیدگاه کاربران گرامی.....


چهارشنبه 9 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 09:34 ق.ظ
مرد حسابی چرا به ما میگویی به هیت امنا امامزاده بگو که همگی آنها بویژه نماینده محترم به شما ارادت خاص دارند بگو


چهارشنبه 9 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 09:37 ق.ظ
تعداد 40 نفر از دانش آموزان دختر مقطع متوسطه از دبیرستانهای شرف و کارو دانش معراج بادرود و حضرت معصومه (س)خالداباد با هماهنگی دفتر نماینده مجلس صبح روز چهار شنبه 9/11/92 میهمان مجلس شورای اسلامی هستند.
گفتنی است فردا لایحه بودجه 93 د صحن علنی مجلس توسط نمایندگان کلیات و جزئیات آن مورد بررسی وبحث وتبادل نظر قرار می گیرد

دیماه
چهارشنبه 9 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 10:15 ق.ظ
برا همین خودخواهی های مسئولین منطقه همیشه از خودم پشیمون بودم چرا اهل بادرودم ای کاش روزی برسه که اسم بادرود از همه جا محو بشه تا اینقد چوب مدیران خودخواه رانخوریم ..

چهارشنبه 9 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 06:47 ب.ظ
امیدوارم این رفت و آمد دانش آموزها به مجلس باعث نشه در انتخابات بعدی 41 نفر از منطقه بادرود کاندیدای نمایندگی بشن و اسباب تشتت آرا را فراهم کنند و هیچکدام هم به نفع مردم منطقه کنار نروند.

پنج‌شنبه 10 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 12:02 ق.ظ
652 مورد تعویض کنتورهای فرسوده و خراب؟؟؟؟!!!!
علل چهارگانه برای توجیه این تعداد خرابی :
1- تعداد مشترکین ، چند ده برابر این کنتورهای فرسوده و خراب است .
2- کنتورها به درد نخور و آبکی هستند.
3- موقع نصب کنتورها ، اصطلاحا آب به اونا بستند.
4- کنتور خراب را از رده خارج نکرده اند بلکه چندین بار موقع تعمیر آب به اونا بسته اند.
5- علت آخر بعد از آن چهار علت و شاید اصلی ترین علت " به آمار کنتورها آب بسته اند".
زحمتکشان آبفا واقعا خسته نباشید . آب زمزم گوارایتان!

حجت کرمانی
پنج‌شنبه 10 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 09:02 ق.ظ
دکتر محققی یکی از مهره ای بسیار مفید برای پیشرفت این منطقست ..نمیدونم چرا بعضی ها فراریش دادن ؟

همشهری
پنج‌شنبه 10 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 06:26 ب.ظ
سلام
ظاهرا شما خیلی اگاه تر از مسئولین منطقه و استان و ... هستید و اطلاعات رو هر جور بخواهید به نفع خود تفسیر و به خورد مردم میدید . دمت گرم کی به کیه
پاسخ:
درود: من تا چیزی را از نزدیک درک نکنم وارد وبلاگم نمی کنم وگرنه مثل خیلی از وبلاگها سرهم کردن اخبار ضد ونقیض ودروغ به خرد افراد دادن کاری ندارد.
آنچه در این مطلب نوشتم چیزی بوده که خود از نزدیک لمس کرده ام ودرگیر بودم

.........
پنج‌شنبه 10 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 06:53 ب.ظ
سلام
سوتی سال جمله از امام خمینی هست نه مقام معظم رهبری
بنر برا امروزه میدان امام حسین
http://upload7.ir/imgs/2014-01/13402018829440565531.jpg

اریسمان اباد
جمعه 11 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 09:00 ب.ظ
سلام
از سایت خبری اریسمان اباد دیدن بفرمایید.
ما رو با نظرات خودتون در هرچه بهتر ساختن آن بهرمند کنید
با تشکر
http://abadbadarisman.blogfa.com/

بیائید گویش بادرودی را حفظ کنیم


ضرورت حفظ گویش های محلی

به قلم: حسین نقدی بادی

زبان های رسمی و زنده ی دنیا متشکل از گویش های محلی و بومی اند. بخش عمده ی از ذخیره واژگانی هر زبان را واژه ها و گویش های بومی ومحلی تشکیل می دهند. زبان شناسان، نقش زبان فلکلور و زبان توده را در قلمرو زبان های رسمی، از پشتوانه های اساسی تلقی می کنند.
اعتبار و ارزش زبان بستگی به میزان تنوع گویش های محلی و گفتاری آن دارد. یک زبان ممکن است نظر به ساحت قلمرو آن دارای چند گویش محلی باشد. حتی نمونه های وجود دارد که گویش های یک منطقه نسبت به منطقه دیگر به اندازه ای متفاوت جلوه می کند که فهم آن مشکل می شود؛ اما با کمی دقت و برگشت به واژه های اصیل و کهن آن زبان، کلید فهم درک گویش های محلی بدست می آید.

این مساله در زبان دری، نیز قابل درک است. درقلمرو زبان دری، لهجه ها و گویش های مختلفی را می بینیم، به طورنمونه در منطقه مرکزی ایران، بسیاری از واژگان اصیل این زبان دست نخورده باقی مانده، که فهمیدن بسیاری از این گویش ها برای دری زبان ها که زبان و گویش شان به مرور زمان دچار تحول شده، کمی بیگانه به نظر می رسد. درحالی که اگر این واژ گان در کاربرد زبان رسمی استفاده می شد امروز این غرابت وجود نمی داشت و از سویی به لحاظ تنوع واژگانی، بیشتر به زبان دری کمک می کرد.

 برای مشاهده اندازه واقعی شهر من بادرود کلیک کنید.

مساله دیگر این است که اداری شدن و رسمی شدن زبان دری بدون در نظرداشت بسترهای اولیه و ذخایر بزرگ مفاهیم و سوژهای که در لابه لای گویشها و واژه گان محلی و بومی وجود دارد، به تدریج این مفاهیم و بن مایه های که زبان از آن تغذیه می کند، به فراموشی سپرده شده و نابود گشته است.
باید پذیرفت که زبان های رسمی، هویت شان را اززبان توده (که کاربران اصلی زبان هستند) دریافت می کنند، بنا براین هرگاه با زبان به عنوان مجموعه ایی از واژگان رسمی برخورد شود، زبان از محتوا تهی می گردد و به کالبد بدون روح می ماند.
خوشبختانه، به دلیل تکلم اکثر مردم بادرود با این گویش، یک برداشت سطحی در مورد کاربرد گویش های محلی بادرود وجود ندارد وبه هر اداره و سازمانی وارد می شوید مردم با زبان محلی سخن می گویند که جای شکرگزاری است ولی باید ،حفظ گویش های محلی در نهاد های رسمی و غیر رسمی کشور، جدی گرفته شود تا گویشهای محلی و واژه گان بومی نابود نشوند.

در این راستا پیشنهاد می شود: با عنایت به مصوبه فرهنگستان زبان فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی بادرود بعنوان تنها واحد ارزشمند دانشگاهی ، یک واحد درسی گویش بادرودی بعنوان درس اختیاری برای دانشجویان منظور فرمایند تا هم دانشجویان غیر بومی با مردمی که قریب به اتفاق ، محلی سخن می گویند آشنا شوند و هم در مراودات و ارتباطات با همنوعان بادرودی ، آسانتر باشند.


منبع: یادمان کویربادرود


دیدگاه کاربران گرامی.....


دوستدار کل شهرستان نطنز
چهارشنبه 9 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 09:39 ق.ظ
خیلی عالی انشاالله خدا کمک کند و مسولین نیز همت کنند همه ی گویشهای منطقه زنده باشند وبمانند



فری مشکی
چهارشنبه 9 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 10:14 ق.ظ
سلام.
من کاملا فارسی صحبت میکنم و بادرودی هم بلدم. ولی اکثر افرادهای این منطقه ( حتی تحصیل کرده ها) هم در فنون بیان فارسی و اختلاط کردن با فردی که باهامون فارسی صحبت میکنه یه جورایی سخته...
البته من چون شاهد و ناظر این ماجرا هستم و بودم نظرمو بیان کردم

فروش نهال انار

فروش ویژه نهال انار نادری بادرود



http://www.eshterakha.com/uploads/p466985_Copy_of_Copy_of_IMG_0020.jpg


فروش ویژه نهال انار نادری بادرود

آیا می دانید انار نادری بادرود یکی از پنج رقم انار معروف کشور است؟

آیا می دانید انار نادری بادرود در لیست محصولات شاخص دنیا به ثبت جهانی رسیده است؟؟

نهال انار نادری را ارزانتر از همه جا تهیه کنید.

تلفن تماس : 09133617002- 09133621347

کاروانسرای سردهن

http://badroodi.persiangig.com/Picture%202321.jpg

http://badroodi.persiangig.com/Picture%202335.jpg

کاروانسرا ترکیبی است از کاروان (کاربان) به معنی گروهی مسافر که گـروهـی سفر مـی کنند. و سرای، به معنـی خـانـه و مکان. هـردو واژه برگرفته از زبان پهلوی است

ساده تر از همه چنین می‌توان گفت که کاروانسرا ساختمانی است که کاروان را  در خود جای می‌دهد و بزرگ‌ترین نوع ساختمانهای اسلامی است

کاروانسراها بیشتر در زمان شاه عباس اول در دوران صفویه شکل گرفته اند.گویند در زمان وی 999 کارونسرا در مسیر جاده ابریشم وشهرهای ارتباطی ساخته شده است.

معمولإ فواصل زمانی از بامداد تا شامگاه را که یک کاروان شتر واسب بتواند طی کند یک کارونسرا احداث میکردند.

در شهرستان ما کاروانسرای کوهاب در نطنز، کولمسرا در کویر بادرود، کارونسرای خالدآباد وکارونسرای سردهن در گردنه نیه از معروفترین کاروانسراهای صفویه می باشند که آثار آن برجای مانده اند.

اگر کاروانی می خواست از کارونسرای مادرشاه در مورچه خورت حرکت کند حداقل پس از طی 70 کیلومتر به کارونسرای سردهن در نیه می رسیده. کاروانسرای سردهن که تا پیش از گشایش اتوبان کاشان –اصفهان ناشناخته بوده پس از افتتاح این اتوبان اکنون با دیوارهای بلند وستبر خویش در گردنه نیه در حوالی شهر طرقرود خود نمائی می کند.

با تإسف بخش عظیمی از کاروانسرا تخریب گریده است .اما مهمترین فرضیه این است که جاده ای که اکنون بخشی از اتوبان کاشان به اصفهان می باشد ،400 سال پیش هم جاده مواصلاتی بوده است.

بازدید از این کاروانسرا را به همه علاقمندان به تاریخ این سرزمین توصیه وکار ثبت ومرمت این اثر گرانبار را به میراث فرهنگی شهرستان یادآور می شوم


http://badroodi.persiangig.com/Picture%202326.jpg

http://badroodi.persiangig.com/Picture%202330.jpg

http://badroodi.persiangig.com/Picture%202331.jpg


http://badroodi.persiangig.com/Picture%202337.jpg

http://badroodi.persiangig.com/Picture%202322.jpg

به بیماران دلجوئی دهید


استاد‌یار دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: موقع عیادت کافی است از بیمار دلجویی کرده و به او امید دهیم که با توکل و صبر و رعایت دستورات پزشک بیماری‌اش بهبودی پیدا می‌کند.

وی افزود: موقع عیادت، فرد عیاد‌ت‌کننده متوجه این موضوع می‌شود که افرادی هستند که با بیماری‌ها و مشکلات شدید‌تر از این مواجه هستند.

باغبانیان تصریح کرد: تحقیقات نشان داده وقتی فرد دوستان و عزیزانش را می‌بیند یک سری انتقال‌دهنده عصبی در مغز او ترشح می‌شود که در درمان بیماری‌، کاهش درد و احساس خوشحالی نقش موثری دارد.

وی اذعان داشت: این زمانی حاصل می‌شود که بر بالین بیمار حاضر شویم و با عشق و محبت از او عیادت کنیم.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: وقتی کسی بیمار است و دیگران از او عیادت می‌کنند این نگرش در او شکل می‌گیرد که ارزشی که دیگران برای او قائلند فقط زمان سالم بودن او نبوده و در واقع این ارزش برای شخصیت بیمار است نه سلامتی و پست و مقام او.

وی افزود: این نگرش موجب آرامش و اعتماد به نفس بیمار می‌شود. از طرفی احوال‌پرسی و دادن امید و نشاط به بیمار موجب آرامش وی می‌شود.

این متخصص بهداشت و روان ادامه داد: در احادیث گفته شده از لحظه‌ای که فرد قصد می‌کند تا بیماری را عیادت کند تا زمانی که به خانه بازمی‌گردد برای وی ثواب و عمل خیر ثبت می‌شود. در عیادت بیمار تاثیری وجود دارد که حتی متخصصان نیز نمی‌توانند آن را ایجاد کنند.

باغبانیان گفت: همچنین عیادت بیمار برای عیادت‌کننده مانند کلاس درس می ماند زیرا بیمار از مشکلات خود و عدم رعایت برخی نکات بهداشتی که بیمار آن را رعایت نکرده مطلع می‌شود. بنابراین می‌تواند جنبه اطلاع‌رسانی و پیشگیرانه داشته باشد.

وی افزود: به لحاظ مذهبی تاکید شده که در دو جا نباید زیاد توقف کرد. یکی زیارت اماکن متبرکه و دوم عیادت بیمار. علتش این است که بیمار نیاز به استراحت دارد و توقف طولانی مانع از استراحت وی می‌شود. همچنین بهتر است قبل از عیادت مختصری از سابقه بیماری و درمان بیمار از خانواده‌اش بپرسیم تا در عیادت چیز‌هایی نگوییم که بیمار از آن بی‌خبر است.

وی خاطرنشان کرد: نه تنها دین مبین اسلام و مذهب تشیع بر عیادت بیمار تاکید می‌کند بلکه این مهم از نظر روان‌شناسی نیز بسیار موثر است. عیادت نه تنها در مورد بیماری‌های جسمی بلکه در مورد بیماری‌های روانی نیز که با ملاقات‌های کوتاه و مکرر  همراه باشد در کاهش بیماری روانی موثر است.

 

10 بهمن جشن باستانی سده


جشن سده گاهشمار تاریخی است که 40 روز بعد از یلدا و50 روز مانده به عید در ایران برگزار میگردیده است


http://20ist.com/wp-content/uploads/2012/01/sadeh.jpg

جشن سَده، یکی از جشن‌های همگانی ایران کهن، در آغاز شامگاه دهم بهمن‌ماه برابر با آبان روز از بهمن ماه با افروختن هیزمی که مردمان، از پگاه بر بام خانه خود یا بر بلندی کوهستان گرد آورده‌اند، آغاز می‌شود. جشن سده یک جشن ملی ایرانیان است و به هیچ دین و مذهبی مربوط نیست.

جشن «سَدَه» بزرگ‌ترین جشن آتش و یکی از کهن‌ترین آیین‌های شناخته شده در ایران باستان است. در این جشن در آغاز شامگاه دهم بهمن‌ماه، همه مردمانِ سرزمین‌های ایرانی بر بلندای کوه‌ها و بام خانه‌ها، آتش‌هایی برمی‌افروخته و هنوز هم کم‌وبیش بر می‌افروزند. مردمان نواحی مختلف در کنار شعله‌های آتش و با توجه به زبان و فرهنگ خود، سرودها و ترانه‌های گوناگونی را خوانده و آرزوی رفتن سرما و آمدن گرما را می‌کنند. همچنین در برخی نواحی، به جشن‌خوانی، بازی‌ها و نمایش‌های دسته‌جمعی نیز می‌پردازند.

آنچنان که جابر عناصری در کتاب «تجلی دوازده ماه» و رضا مرادی غیاث‌آبادی در کتاب «نوروز نامه» نوشته‌اند، امروزه این مراسم در میان روستانشینان شمال شرقی کشور (همچون آزادوَر و روستاهای دشت جوین)، در بخش‌هایی از افغانستان و آسیای میانه (با نام «خِرپَچار»)، در کردستان (پیرامون سلیمانیه و اورامانات)، نواحی مرکزی ایران (با نام‌های «هله‌هله»، «کُرده»، «جشن چوپانان») و در میان برخی روستانشینان و عشایر لرستان، کردستان، آذربایجان و کرمان رواج دارد.

جشن سده هیچگاه به هیچیک از اقوام یا ادیان باستان ارتباطی نداشته و همواره جشنی ملی و برگرفته از شرایط اقلیمی و رویدادهای کیهانی بوده‌است. قدمت زیاد این مراسم باعث شده تا در باره دلایل برگزاری آن روایت‌های بسیار متعدد و متناقضی در منابع قدیم ثبت شود.

با اینکه در هیچیک از متون پهلوی و منابع زرتشتی عصر ساسانی و پس از آن، نامی از جشن سده و مراسم آن برده نشده و پیداست که این جشن در مغایرت با سنت زرتشتی بوده است؛ اما در دوران معاصر این مراسم در میان هم‌میهنان زرتشتی نیز رایج شده‌است

 http://www.iren.ir/Images/News/Larg_Pic/10-11-1388/IMAGE634006168484531250.jpg