بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

نگاهی به چهل هشتم امسال

چهل هشتم در بادرود  

 

مراسم تاریخی وسنتی چهل هشتم امسال هم با شور ووصف باور نکردنی در جوار بارگاه مقدس امامزاده آقاعلی عباس (ع) وشاهزاده محمدبادرود برگزار گردید .

این مراسم که از صدها سال قبل در سالروز رحلت پیامبر اسلام وشهادت امام حسن مجتبی در روز 28 سفر برگزار می گردد به علت گذشت 48 روز از عاشورا در این منطقه به چهل هشتم معروف است .

صدها هزار زائر عاشق آقاعلی عباس از اقصی نقاط کشورمان برای تجدید بیعت با غریب کویر بادرود حضرت آقاعلی عباس در این روز روانه این امامزاده میشوند تا روزی تاریخی وپرشکوه را به جلوه بگذارند . امسال هم طبق پیش بینی انجام شده باتوجه به چندین روز تعطیلی فوج کثیری از عزاداران به این بارگاه آمده بودند که ضمن سپاس از خدمات انجام گرفته قصدداریم مشکلات فرارو راهم واگویه سازیم تا بلکه جهت رفع معضلات چاره ای اندیشیده شود گرچه امسال به یمن استقلال اداره اوقاف بخش بادرود وبرخورداری از مدیریتی مستقل شاهد اقداماتی ارزنده بودیم ولی ذکر حواشی مراسم خالی از لطف نیست .

-باسعی جمعی از همشهریان برنامه از شب شهادت تا عصر بطور مستقیم بارها از شبکه سوم سیما پخش می شد که جای تشکر از همه دست اندرکاران راداراست .

-درحین پخش بعلت حساسیتهای منطقه ای زیر نویس مراسم چندین بار تعغییر یافت که گاهی بنام کاشان،بادرود کاشان، بادرود، بادرود نطنز و... تعغییر نام یافت .

-شبکه اصفهان هم که غرورشان اجازه نمی دهد به غیر از اصفهان جائی دیگر در استان مطرح باشد با پخش مستقیم گوشه هائی از مراسم از شبکه 5 تنها بنام امامزاده آقاعلی عباس اکتفا نمود واز ذکر نام بادرود خودداری کرد.

-عدم حضور هیئت های مذهبی که بالغ بر 60 هیئت بودند ودر قالب دسته های زنجیر زنی از شهرهای مختلف آمده بودند به داخل صحن یکی از عیوب بزرگ برنامه ریزان بود .چرا که از بین بردن سنتهای کهن این سرزمین کاری پسندیده نیست ونباید از مراسم سنتی عزاداری جلوگیری کرد.

-گسترش بازارآستانه در دور تادور میدان ورودی وپارکینگ امری کاملأ ناپسند بود که بیشتر وقت زائران بجای عزاداری در بازار وتجارت آستانه صرف میشد.

-حضور کارگران شهرداری بادرود برای کمک به امر نظافت محیط صحن بسیار امری پسندیده وبجا بود.

-اجباری نمودن ورود خواهران با چادر به داخل صحن مورد اعتراض عده ای ازخانمهای زائر قرار گرفته بود .

-نظافت آستانه وصحن اطراف امسال کاملأ مشهود بود.

-گرچه نمی توان زحمات نیروی انتظامی وراهنمائی ورانندگی را نادیده گرفت ولی بی نظمی در پارکینگ آستانه مردم رادر حین خروج ساعتها سرگردان نموده بود .

-خاکی بودن پارکینگ ووجود گردوغبار شدید ناشی از تردد وسائل بسیار آزار دهنده بود.

-اجاره دادن برخی از زائرسراها به همشهریان یکی از عمده ترین معضل آستانه در عدم  خدمات رسانی به زائرنی بود که از جاهای دور تشریف آورده بودند وبه علت نبود اطاق مجبور به ترک زیارت شدند .

 

ارمغان و اتحاد بادرود ونطنز

سخنی باارمغان نطنز

در اوائل اسفندماه سالجاری شاهد توزیع گسترده شماره هفتم نشریه ارمغان نطنز در سطح شهرستان بودم .در خصوص چاپ ونشر این دوهفته نامه که از ابتدای سالجاری جان گرفته وانتشار می یابد وبصورت رایگان در هرکوی وبرزنی به دست همشهریان می رسد خواستم نکاتی را واگویه سازم .در شماره هفتم مطلبی رااز زبان مدیر مسئول محترم این نشریه (آقای مسعود کریمپور نطنزی)خواندم که خواستم برآن نقدی بنمایم.کریمپور نطنزی که بااحتساب انتخاباتهای میان دوره ای ومراحل اول ودوم مجلس شورای اسلامی در حوزه نطنز وقمصر 7بار کاندید شده وتنها یک دوره دوساله برکرسی نمایندگی مجلس تکیه زد در برشورهای تبلیغاتی انتخابات هفتم آنچه در 30 ساله انقلاب در منطقه اتفاق افتاده بود وهرآنچه راکه قرار است تا ده سال دیگر در منطقه رخ بدهد به نام مبارک خویش تمام نموده بود واینک آقای کریم پور دم از اتحاد بادرود ونطنز می زند که همگان بیاد دارند منشاء اختلافات بادرود وخالدآباد (که گرچه بحمدالله جزئی است) در دوران نمایندگی ایشان رخ داد .وی میگوید در دوره 10 ساله نمایندگی گذشته نام نطنز رااز بادرود جداکردند وبه نوعی اختلافات نطنز وبادرودرا به دوران طلائی وشکوهمند وکالت دکتر باغبانیان مرتبط دانسته اند واز آن غافلند که این اختلافات منطقه ای در 100 سال قبل هم  وجود داشته که با دستگیری حاکم وقت نطنز توسط مدبرالملک بادی که شاهد بی عدالتی حاکم بوده وگرداندن او سوار بر استر بی پالان در کوچه های نطنز وبادرود هم بطور جد مشهود بوده .ماهم معتقدیم این اختلافات را عده ای دامن می زنند که مطامع سیاسی واقتصادیشان به مخاطره افتاده پس همگان هم می دانند که چه کسانی بر این طبل تهی می کوبند وبااجرای بی عدالتی های مکرر فاصله بادرود ونطنز رااز هم بیشتر می کنند .مگر مردم فراموش کرده اند در دوران وکالت جناب کریم پور مردم بادرود بجد پیگیر تأسیس شهرک صنعتی بین بادرود ونطنز که از زمینهای هموار ومسطحی برخورداراست بودند وبه علت مخالفت عده ای که مانع از رشد بادرود بودند این شهرک به صخره های کوه شجاع آباد کشانده شد؟ آقای کریمپور آیا فکر نکرده اید که مردم می پرسند ارمغانی که مجوز انتشار در تهران رادارد وبیش از 12 سال از انتشار مجوزش می گذرد چه شده که به ناگاه در یک سال 7شماره پی درپی ویژه شهرستان را منتشر می سازد ؟ یقینأ اگر خدماتی را که در نشریه برای بادرود بدان ذکر نموده اید واقعیت می داشت مطمئن باشید  که درادوار مختلف کاندیداتوریتان ارقام آراء شما توسط مردم قدر شناس بادرود در این شهراز دورقمی تجاوز می کرد. شما بجای دادن القابی چون جیرفت دوم به بادرود وظلم دانستن تبرستان بر انارستان این دیار، ای کاش به همشهریان سرمایه دارتان توصیه می کردید که بخشی از کارخانجات خویش را در این منطقه مستقر می کردند تا جوانان جویای کار با هزار بدبختی وفلاکت رقت بار راهی شهرهای اطراف نشوند . در بخشی دیگر از نشریه گله نموده اید که چرااز بزرگان نطنز برای عضویت در هیئت امناء آقاعلی عباس استفاده نشده ؟ چرااز خود نمی پرسید که بالغ بر 30 امامزاده معتبر وجلیل القدری که در شهر ووروستاهای نطنز بقعه برافراشته اندودر سخنان همشهریانتان آنها را بلکه بالاتر وبا عظمت تر از آقاعلی عباس دانسته اید وکراماتش را برخ همگان می کشید  حتی یک نفر از اعضای هیئت امنای آن از افراد بخش بادرود نیستند؟  معنی اجرای عدالت اخیرمسولین نطنزی تان راهم همگان در معرفی چهره های ماندگار شهرستان دیدند که کاش بدان هم اشاره می فرمودید که چرااز 32 نفر برگزیده تنها 9 نفر از آنها متعلق به بخش بادرودی بود که 65% جمعیت شهرستان رادر برگرفته؟ در پایان امیدوارم که قلمتان درراستای حفظ وحدت موجود باشد واحترام وقداست قلمی را که قرآن بدان سوگند یاد نموده را محفوظ داریم که روزی همه در پای ترازوی عدالتی قرار خواهیم گرفت که گریزی از آن نیست .