بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

4 کشته در دو حادثه تلخ

دوحادثه دلخراش در ایام عید

1- بدنبال واژگون شدن یک دستگاه سمند در کیلومتر 5 جاده بادرود –اردستان ،حواشی پلیس راه بادرود  دو سرنشین سمند در دم جان باختند .در این حادثه متأسفانه یک خانم 28ساله ویک کودک 18 ماهه جان خویش را از دست دادند  .

2-در چهارمین روز عید نوروز دو نفر مرد حدودأ40 ساله بر اثر گاز گرفتگی منو اکسید کربن ناشی از سوخت ذغال چوب درروستای ابیانه  جان خویش را از دست دادند  

نظرات 1 + ارسال نظر
نوریان سه‌شنبه 10 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 03:30 ب.ظ

پنجه (خمسه مسترقه)


بنابر سال نمای کهن ایران، هر یک از دوازده ماه سال سی روز است و پنج روز باقی ماندهً سال را پنجه، پنجک، خمسه مسترقه، پیتک(در زبان و تقویم مازندرانی) یا بهیزک (در روز شمار زردشتیان) گویند. ابوریحان دربارهً پنجه می‌نویسد:
... هر یک از ماه‌های فارسی سی روز است و از آن جا که سال حقیقی سیصد و شصت و پنج روز است، پارسیان پنج روز دیگر سال را"پنجی"و"اندرگاه"گویند. سپس این نام تعریب شده و"اندرجاه"گفته شد و نیز این پنج روز دیگر را روزهای مسترقه نامند، زیرا که در شمار هیچ یک از ماه‌ها حساب نمی‌شود ....
این پنج روز را که همزمان با یکی از شش"گهنبار"است، جشن می‌گرفـتـند. مراسم پنجه تا سال 1304، که تقویم رسمی شش ماه اول سال را سی و یک روز قرار داد، برگزار می‌شد.
برگزاری جشن خمسه در بین همهً قشرهای اجتماعی رواج داشت. به طوری که در 1311 هجری قمری مردی نیک اندیش در هزینه کردن درآمد موقوفهً خود، در استرک کاشان، سفارش می‌کند که :"... بقیه منافع وقف را هر ساله برنج ابتیاع نموده از آخر خمسه مسترقه به تمام اهالی استرک وضیع و شریف ذکور و اناث، صغیر و کبـیر بالسویه برسانند". در گاهشماری تبری، که نوروز در مرداد ماه برگزار می‌شد، مراسم پنجه، در دورهً صفویه، همزمان با جشن و روز آب پاشان بود : ... و حضرت اعلی شاهی ظل اللهی، به دستور ولایت بهشت آسای مازندران کامیاب دولت بودند، و چون فصل نشاط افزای بهاری سپری گشته، هوای آن دیار رو به گرمی نهاد، ارادهً تماشای جشن و سرور پنجه که معتاد مردم گیلان است از خاطر خطیر سر زد. رسم مردم گیلان است که در ایام خمسه مسترقه هر سال که به حساب اهل تنجیم آن ملک، بعد از انقضای سه ماه بهار قرار داده اند، و در میانه اهل عجم روز آب پاشان است؛ بزرگ و کوچک و مذکر و موًنث به کنار دریا آمده، پنج روز به سور و سرور می‌پردازند و همگی از لباس تکلیف عریان گشته، هر جماعت با اهل خود به آب درآمده، با یکدیگر آب بازی کرده، و بدین طرب و خرمی می‌گذرانند و الحق تماشای غریبی است.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد