بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

مراسم ترحیم بادرود نیاز به بازنگری دارد

نگرشی بر مراسم ترحیم بادرود

چندی پیش توفیقی دست داد تا در مراسم ختم یکی از بستگان دوستمان در مناطق غربی کشور شرکت کنیم .طول مدت مراسم ختم آن جوان از دست رفته یک ساعت بود . در ابتدای مکان مجلس که مسجدی در وسط شهر بود فقط بستگان درجه یک که جمعشان به کمتر ا ز 20 نفر می رسید دم درب ایستاده بودند.در طول مراسم هم نه از مداحان چاپلوس خبری بود ونه از سخنران.نه دیگر از انداختن سفره های رنگین خبری است ونه از نام بردن قطار قطار اسامی مسئولین و.... ،نه از لشگر کشی صاحبین عزاهای دیگر.نوار قرآن با صوت زیبا در طول مراسم پخش می شد.تسلیت دهندگان هم که از جاهای مختلف آمده بودند نشسته وپس از قرأت فاتحه وقرآن تسلیتی میگفتند ومجلس را با تعزیت گوئی به صاحبن عزا ترک میگویند .بعد از مراسم مسجد فقط بستگان نزدیک به سر تربت درگذشته می روند وبدین ترتیب مراسم تا روز 7 تعطیل ومراسم شب هفت هم مثل مراسم ختم به همین سادگی برگزار می شود

واما در بادرود ما ذکر چند نکته برای همشهریان خالی از لطف نیست که ای کاش همشهریان این نکات را مد نظر قرار دهندوبه اصلاح آن همت گمارند.

1-  به نظر شما آیا ارزش پیرمرد ویا پیر زن قد خمیده ای که با خلوص نیت در سرما وگرما با پای پیاده به مراسم ترحیم میرود وتا آخر مراسم بدون کوچکترین چشم داشتی برای میت یا صاحبان عزا در مراسم شرکت میکند بالاتر است یا فلان مسئول دست دومی اداره ای که با امکانات کامل دولتی وصرفأ برای خود نمائی واظهار ظاهر بینی گاهی مسافتها راه را می پیماید تا بلکه نامش در مراسم عزائی برده شود بالاتر ووالاتر است؟این چه رسمی است که ساعتها از وقت مردم صرف نام بردن مسئولی می شود که به یمن سیاسی کاریهای جامعه ،امروز مسئول است وفردا نیست؟

2-  در هیچ جای ایران چنین رسمی نیست که با تلفن همه بستگان درجه یک ودو وسه را به منزلی فرا خوانند تا لشگر پیاده راه انداخته وتا 40 روز به همه مراسم ختم درگذشتگان بروند . آیا با اینکار میخواهیم طوایف وبستگانمان را به رخ همدیگر بکشیم ویا دلمان خوش است که نامی از صاحبان عزادارا برده شود؟

3-  با تأسف در مراسم شهر ما غالبأ از مداحان وچاپلوسانی از کاشان واطراف دعوت بعمل می آید . این چاپلوسان بی سواد که در مراسم حدود نیم ساعت با اصوات نه چندان خوشایندشان در تمام دستگاههای موسیقی میخوانند حدود 150 هزار تومان دست مزد میگیرند .یعنی دقیقه ای 5000 تومان .حال برخیها را باید بعد وقبل از مراسم ساخت وسوخت بماند.ولی غرور برخی از آنان تا بدان حد است که اعلام میکنند قرآن در مراسم ختم نخوانید تا من عربده جوئی کنم .واگر کسی از بین مراسم به علتی مجلس را ترک کرد به عبایشان بر میخورد واعتراض میکنند وبه مردمی که بی ریاوصادقانه در مراسم شرکت کرده اند آشکارها توهین میکنند.

4-  در کجای دنیا چنین مرسوم است که تا دوسال تمام بستگان هر جمعه طبق ساعت معینی بر سر تربت درگذشتگان بروند .مگر خیرات ومبرات ساعات مشخصی دارد ؟چه خوب است هرکس هر وقت دلش گرفت برای فاتحه خوانی بر سر مزار بستگانش برود . این تعیین ساعتها وامر ونهی کردنها چه معنای دارد؟

نظرات 6 + ارسال نظر
همشهری سه‌شنبه 28 دی‌ماه سال 1389 ساعت 04:07 ب.ظ

ضمن عرض سلام و خسته نباشید خدمت مسئول محترم وبلاگ
فرمایش جنابعالی درست!!! همه ما هم قبول داریم که متاسفانه چنین رسمهای نادرستی هنوز در شهر ما رایج بوده و همگان با تعصب خاصی آن را اجرا مینمایند.بنده به نمایندگی از تعداد زیادی از همشهریانمان خطاب به کلیه عزیزان و مسئولین و همولایتی هایمان عرض مینمایم که راهکاری مناسب جهت حذف چنین رسومات اضافی ارائه و اجرا نمایند.
بدون شک حذف چنین رسوماتی به نفع تمامی همشهریان خواهد بود.
به امید فردایی روشن در شهر تاریخی بادرود
اجرکم عند ا...

بادرودی نژاد چهارشنبه 29 دی‌ماه سال 1389 ساعت 11:17 ق.ظ

من بگویم ، تو نشنوی ، شورتینا ...

بعدا میگم چهارشنبه 29 دی‌ماه سال 1389 ساعت 01:30 ب.ظ

سلام ذبی اونوقت که توی شورای شهر بودی برا تو ام میگفتن نه!؟

انار چهارشنبه 29 دی‌ماه سال 1389 ساعت 03:02 ب.ظ

خواهشا برو ادبیات یاد بگیر و درست بنویس تا آبروی بادرود را نبری

دهاتی چهارشنبه 29 دی‌ماه سال 1389 ساعت 04:18 ب.ظ

اقای همشهری شما به چه حقی خودتون رو به عنوان نماینده جمع کثیری از مردم معرفی می کنید...شما کی باشید به نمایندگی از مردم حرف بزنید....
ببخشید اقای صولتیان، فرمایش شما کاملا درسته..ای کاش میشد بجای این همه ریخت و پاش های غیر ضروری در این مراسمات پول اونهارو صرف جوانان بی بزاعت شهرمون میکردیم.

سمیه دوشنبه 18 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 11:48 ب.ظ

سلام.خسته نباشی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد