بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

با فرهیختگان این سرزمین

دکتر محمد رهگشای در سال 1332 در شهر بادرود به دنیا آمد و تا مقطع سیکل در این شهر به تحصیل پرداخت به علت کمبود امکانات و عدم مقاطع تحصیلی بالاتر به ناچار به تهران سفر نمود و در دبیرستان تهران مشغول تحصیل شد وی در سال 1349شاگرد ممتاز پایتخت میشود و به علت علاقه به رشته زمین شناسی ،آن رشته را انتخاب نموده و در دانشگاه تهران مشغول به تحصیل میشود و در سال 1354 فارغ التحصیل میشود.

در همان سال (1354)موفق میشود از دانشگاه لویی پاستور فرانسه پذیرش بگیرد و جهت ادامه تحصیل به کشور فرانسه میرود و موفق میشود در زمان کمی کارشناسی ارشد ودکترای خود را در رشته زمین شناسی گرایش پترولوژی و زمین شناسی اقتصادی در دانشگاه فرانسه بگیرد.و در سال 1358به عنوان استاد دانشگاههای فرانسه مشغول تدریس میشود.به علت فعالیت تحقیقاتی فراوان و نبوغ خاص ایشان در سن 33 سالگی موفق به دریافت درجه دکترای اتا (Eta)که همان درجه دکترای دولتی در فرانسه میباشد میرسد و به عنوان جوان ترین پرفسور این رشته در کرسی صاحب نظری می نشیند.

پرفسور در سال 1367 به عنوان استاد ممتاز دانشگاههای فرانسه برگزیده میشود .او در سال 1360 در فرانسه با خانم میریام گوتس ازدواج میکند ،خانم گوتس دارای درجه دکترای حقوق تجارت میباشد که در حال حاضر مدیر موسسه زبان فرانسه که تحت نظرفرانکو فونی جهانی است ،فعالیت میکند.خانم گوتس مشاور حقوقی سابق وزارت صنایع و معادن ایران بوده که به زبانهای فرانسه ،انگلیسی و آلمانی مسلط بوده و در حال حاضر مدرس زبانهای یاد شده نیز میباشد.

حاصل ازدواج این دو استاد فرزندان سه قلو میباشد که یکی از آنها با کمال تاسف در کودکی فوت نموده و سیروس و ندا در حال حاضر دانشجویان IT هستند که در مقطع دکترا در دانشگاههای کانادا و فرانسه مشغول به تحصیل میباشند.

دکتر رهگشای در سال 1372 به علت عشق وافر به وطن و میهن وارد کشورش و زادگاهش شده و به عضو هیات علمی دانشگاه امیر کبیر تهران در می آید و بعد از مدتی به عنوان استاد دانشگاه شهید بهشتی انتخاب  میگردد.دکتر علاوه بر اینکه کارشناس رسمی دادگستری در معادن و زمین شناسی است تا بحال 120مقاله بین المللی را به قلم خود نوشته و در 30 مقاله داخلی به عنوان برترین مقاله شناخته شده اند و تعداد زیادی از مقالات ایشان به عنوان مقالات پر استناددر مجلات علمی بین المللی (ISI)به چاپ رسیده است.

ایشان در علم خود ،بارها به عنوان استاد راهنمای  دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاههای ایران و دانشگاههای بین المللی خارج از کشور بوده و به عنوان داور پایان نامه های دکترا در بیشتر دانشگاههای دولتی ایران حاضر شده است.

علاقه دکتر و همسرشان به بناهای تاریخی و نگهداری از میراث فرهنگی و تاریخ گذشتگان باعث شده سرا موزه رهگشای بادرود را در منزل پدری تاسیس کنند و علاوه بر تعمیر منزل در حفظ آثار فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی کوشا باشند.

 سرا موزه رهگشا که در آن اشیاء قدیمی و سنتی نگهداری میشود ، در نگاه اول نمایشگاهی از نقشه واقعی منازل بادرود در گذشته است .این موزه در پنج سال اخیر توانسته به شکل جالب و هنرمندانه ای خود را برای بازدید زائران و مسافران و گردشگران داخلی و خارجی نشان دهد.  

 اقتباس: ازوبلاگ باداباد

نظرات 2 + ارسال نظر
حسن نوریان یکشنبه 6 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 03:00 ب.ظ

برای همشهری عزیز جناب آقای دککتر رهگشای آرزوی توفیق بیشتر دارم. انصافا موزه رهگشای را به نحو بسیار خوبی تاسیس کرده اند. در بازدید معاون وزیر خارجه از این موزهُ ایشان تا مدتها از موزه رهشگای بخوبی توصیف می کردند.

علی شنبه 12 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 06:01 ب.ظ

با سلام و احترام خدمت مدیر محترم وب لاگ
به استحضار می رساند آقای مهندس سید محسن طباطبایی
کاندیدای انتخابات دهم مجلس از حوزه انتخابیه بادرود و نطنز خواهند بود .

بادرود: حالا این سید بزرگوار کیه؟ کجائیه؟ شغلش چیه؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد