بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

از اهداف جشنواره دور نشویم

 

سالها بود که دغدغه برگزاری جشنواره انار در اذهان برخی از هنرمندان وفرهنگدوستان نقش بسته بود وهمه به نوعی خلأ یک جشن ملی را در منطقه گوشزد میکردند . تا اینکه پس از ماهها رایزنی وبررسی شکل گیری شورای دوره دوم با رویکرد فرهنگی،هنری، در 24 آبان1385  اولین جشنواره ملی انار به همت شورای اسلامی شهر وبا همیاری شهرداری،اداره میراث،اداره کشاورزی،بخشداری،دفتر نماینده وقت مجلس و.... با شور تمام در ورزشگاه بادرود برگزار شد. با اینکه اولین تجربه برگزاری این جشن بود اما برانگیخته شدن حسن وطن دوستی همه همشهریان قابل تأمل وجالب بود تا آن حد که مرحوم حمید عاملی (هنرمند قصه گوی ظهر جمعه) که سالها به زادگاهش نیامده بود پا در این خطه گذاشت تا بعنوان مجری برنامه به ایفای نقش بپردازد.

تمام خانه های قدیمی درآن روز برروی بازدیدکنندگان داخلی وخارجی(بادرودی وغیر بادرودی)باز بود وبا میوه انار از همگان پذیرائی گردید.

تمام هدف مجریان برپائی جشنی بود که توانمندیهای این خطه را به ایرانیان باز شناساند. 

اینک این راه طولانی پس از برگزاری جشنهای دوم وسوم وچهارم حداقل پیامدش رفع کاستیهای گذشته وبهبود وضعیت این جشن زیباست،فلذا تأکید وتوصیه های زیر خالی از لطف نیست.

1- بایستی از ظرفیتهائی که توان معرفی پتانسیلهای گردشگری منطقه را داراست نهایت استفاده رابرد(با تأسف درجشن چهارم حتا یک شرکت کننده درجشنواره ،از خانه های تاریخی وگرمابه نوقه بازدید نکرد چرا که عدم هماهنگی با مالکین باعث شده بود در مدت یک هفته برگزاری جشن، درب خانه ها وآثار تاریخی بسته بماند).

2-قرار بود این جشن بر اقتصاد خانوارهای محلی کمک ومساعدتی باشدوهمشهریان فرصتی یابند تا محصولات وصنایع دستی خویش را عرضه نموده تا هم بر رونق اقتصادی خانواره ها افزوده وهم تبلیغی باشد بر هنر این سرای کهن، اما در جشن سال گذشته این اتفاق واژگونه شد بجای اینکه پول وارد بادرود شود در واقع پول از شهر خارج شد، برپائی غرفه های نامأنوس با جشنواره نظیر فروش پوشاک وشلوار کردی-محصولات بنجول چینی –صنایع دستی شهرهای دیگر-سی دی وکاست غیر مرتبط با جشنواره-فروش حتا ساندویچ توسط یک غرفه دار غیر محلی و.... و.... باعث گردید نه تنها بر رونق اقتصادی این دیار بیافزاید بلکه همشهریان پولهای خود را صرف خرید اجناس از فروشندگان غیر بومی نمایند.

3-برپائی غرفه های رب ،سرکه ، دانه ،آش ومحصولات مرتبط با انار به تعداد وسیع وگسترده توسط افراد محلی یکی از راهکارههای رونق بخشی به وضعیت اقتصادی خانوارهاست.

4-یکی از زیباترین جلوه های جشن چهارم فروش انار بادرود در غرفه ها بود، امری که با تأسف ضمن همه تلاشی که شد سالهای قبل هیچ شهروندی حاضر به انجام این مهم نشد، امیدواریم این فرضیه امسال با رونق وپیگیری بیشتری انجام شود 

5-یکی از مهمترین جلوه های جشنواره معرفی فرهنگ اصیل ایرانی- بادرودی در قالب اشعار، بازیهای محلی ، لباس وسرود کودکان است که بحمدالله در 4 جشنواره قبل به نحو خوبی اجراء ومورد تشویق قرار گرفته وبدون شک باید گفت یکی از بهترین قسمتهای جشنواره همین سرود دسته جمعی بچه هاست، اینک که کمتر از یک ماه به آغاز جشنواره زمان باقی است اما هنوز از شروع تمرین سرود نونهالان خبری نیست ، تا دیر نشده مسئولان هنری بخش ،تلاش خویش را برای تمرین سرود آغاز کنند.

6-بیشترین برد تبلیغاتی جشنواره حضور از گروههای رادیو تلویزیون ومطبوعات است که این مهم گرچه در جشنواره دوم وسوم پررونق بود اما در جشنواره قبلی اندکی کمرنگ بود.امیدواریم با هماهنگی جهت بازتاب خبری این جشن ملی کوشش شود.

7-نظر به اینکه جشنی که باید برای افراد محلی برگزار شود وجشن ویژه مسئولین ومیهمانان تفاوت دارد ازیرا که شهروندان طالب حضور هنرمندان مطرح کشورند ومیهمانان طالب هنرمندان وصنایع دستی محل ، پیشنهاد میگردد جشن طی چند مرحله برگزار شود تا شاهد بروز مشکلات سال گذشته در این منطقه نباشیم وراهکار آن برگزاری جشن صبح روز جشنواره در یکی از باغات انار ویژه مسئولان ومیهمانان برگزار وجشن بزرگ هم ویژه جوانان وشهروندان در تالار جشنواره برگزار گردد.

8- توجه به اصل پدید آورندگان جشنواره که باغداران عزیز می باشند بایستی مد نظر قرار گیرد، تجلیل از باغداران وصادرکنندگان نمونه انار، برگزاری وتقویت پانلهای علمی، بازدید از باغات ومراکز بسته بندی وصادرات انار بایستی از اولویتهای مهم این جشنواره باشد  

 

نظرات 1 + ارسال نظر
رفیق یکشنبه 24 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 12:35 ب.ظ

سلام کاملاباحرفات موافقم بخصوص سرودمحلی........ولی خودمونیم کارگردانی تو دراین جشنهاعالی بوده به ویژه دعوت ازصداوسیما

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد