بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

17 دی سالگرددرگذشت هنرمند بادرودی

 

مهر بادرود: 17 دی چهارمین سالگشت درگذشت هنرمند نامی کشور حمید عاملی بادرودی است .به مناسبت سالگرد این هنرمند فقید بار دیگریادو خاطره حضور وی را در اولین جشنواره انار بادرود یادآور می شویم و بار دیگر با زندگینامه این عزیز آشنا می شویم.

حمید عاملی بادرودی متولد 1320 است . وی از سال 1334 در نشریه های "کیهان بچه ها" و "اطلّاعات هفتگی"، نگارش داستان های کوتاه را به ویژه برای کودکان آغاز کرد و سال ها نیز پشت صحنه تئاتر فعالیت داشت .  استاد حمید عاملی از سال 1337 کار گویندگی را در رادیو با برنامه زنده "کارگران" آغاز کرد و از سال 1350 برنامه "راه شب " را دررادیو اجرا کرد. و آخرین برنامه وی «قصه‌ یک روز تعطیل» بود که 33 سال به طور مداوم روزهای جمعه از رادیو پخش می‌شد. این برنامه در شهریور ماه سال 1385 به دستور مدیر رادیو تهران متوقف شد و پس از 49 سال، فعالیت«حمیدعاملی» در رادیو متوقف شد. کارهای شاخص عاملی، ایفای نقش "گروهبان والش" در نمایش "جانی دالر"، اجرای برنامه های "راه شب"، "قصّه ظهر جمعه" و نیز تولید بیش از 892 قسمت از مجموعه "هزار و یک شب"بود. نقش «گروهبان والش» در نمایش رادیویی «جانی دالر» از جمله نقش‌های به یاد ماندنی او محسوب می‌شود و گویندگی در برنامه‌هایی چون «راه شب» و «قصه ظهر جمعه» از جمله فعالیت‌های درخشان او در عرصه گویندگی و اجرای نمایش رادیویی محسوب می‌شود.حمید عاملی بادرودی روایت حدود ۹۰۰ قسمت از مجموعه «هزار و یکشب» را هم در کارنامه خود دارد که مجموعه مکتوب آن در ۲۵ جلد توسط اداره کل پژوهش‌های رادیو به چاپ رسیده است.وی که در سال ۱۳۸۲ از سوی وزارت فرهنگ «پیشکسوت اهل قلم» معرفی شده بود پس از ۴۹ سال فعالیت و در آستانه نیم قرن تلاش، در حالی‌که «قصه‌های یک روز تعطیل» او در رادیو تهران پخش می‌شد، در سال ۸۵ از کار برکنار شد تا حکایت قصه‌گویی در رادیو ناتمام بماند.وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 82 حمید عاملی را به عنوان "پیشکسوت اهل قلم" معرّفی کرده بود. عاملی بادرودی در سال 1385 با تعصب به وطن خویش به اجرای برنامه زیبای اولین جشنواره انار بادرود پرداخت .حمید عاملی قصه‌ی گوی بچه‌ها و پدر قصه گویی ایران در17دیماه سال 1386 در 66 سالگی  به علّت سرطان ریه درگذشت ودر قطعه هنرمندان بهشت زهرا تهران بخاک آرمید. روح این هنرمند فقید بادرودی همیشه شاد باد.  

 

  

 مزار حمید عاملی

نظرات 1 + ارسال نظر
وکیل باشی دوشنبه 19 دی‌ماه سال 1390 ساعت 01:08 ب.ظ http://poorasgar90.blogfa.com

سلام آقای صولتیان بادرودی،
بیزحمت اگر صلاح دونستید زندگی نامه بنده رو که در وبلاگ اینجانب به آدرس(http://poorasgar90.blogfa.com) قرار گرفته رو در وبلاگ وزینتون منتشر کنید. لینک پایگاه مارو هم چه بگذارید چه نگذارید ممنون میشیم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد