بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

مقابله با زنبور گزیدگی

یک فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی عنوان کرد: واکسن زنبورگزیدگی بعد از تزریق تا 98 درصد در برابر واکنش‌های آلرژیک به نیش زنبور، مصونیت ایجاد می‌کند.

دکتر حسنعلی محققی بادرودی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا، درباره تظاهرات گرفتگی‌های آلرژیک توضیح داد: وقتی زنبور، شخصی را می‌گزد، سموم از طریق نیش وارد بدن می‌شود و فرد را دچار عوارض ناشی از زنبور گزیدگی می‌کند که دارای دو نوع علایم موضعی و سیستمیک است.

وی ادامه داد: تورم، قرمزی، خارش و سوزش در محل گزیدگی از جمله علایم موضعی هستند. ایجاد کهیر در سرتاسر بدن در مدت چند دقیقه، ناراحتی‌های تنفسی و تنگی نفس، ناراحتی‌های گوارشی مانند دل ‌درد و تهوع، بیهوش ‌شدن بیمار و تشنج که بسیار خطرناک است و ممکن است به مرگ منتهی شود از جمله عوارض سیستمیک قابل اشاره در زنبور گزیدگی هستند.

این فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی اضافه کرد: زنبورعسل، زنبور سرخ یا واسپ و زنبور درد از جمله زنبورهایی هستند که نیش آنها موجب بروز گرفتگی‌های آلرژیک می‌شود.

دکتر محققی تزریق واکسن زنبور گزیدگی را روشی برای مصون‌سازی در برابر زنبورگزیدگی معرفی کرد و گفت: این واکسن تا 98 درصد برای فردی که از آن استفاده کرده است تا پایان عمر مصونیت ایجاد می‌کند و بهترین نوع واکسیناسیون از نظر نتیجه است. توصیه ما به تمام کسانی که دچار تظاهرات سیستمیک شده‌اند، واکسیناسیون است. برای افرادی که دچار این عوارض می‌شوند گاهی تا 5 سال یا بیشتر درمان را ادامه می‌دهیم.

وی اضافه کرد: اما برای کسانی که دچار عوارض موضعی مانند خارش، سوزش یا کهیر می‌شوند، قرص آنتی‌هیستامین و کورتون خوراکی باید استفاده شود. برای کاهش درد نیز استفاده از داروهای ضددرد موضعی است که اگر پس از استفاده از این داروها، علایم سیستمیک بالینی مشاهده شد مراجعه به طبیب ضروری می‌شود. برای برخی افراد که سابقه‌ی حساسیت به نیش زنبور داشته‌اند بهتر است همیشه قلم «اپینفرین» یا «آدرنالین» و «آنتی هیستامین» به همراه داشته باشند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد