بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

نقدی بر شعار جشن ششم انار


همه انارها خوبند ولی انار نادری بادرود یه چیز دیگه اس

اگر به متن خوب دقت کنید خواهید دید که این شعار به زبان گفتاری نوشته شده است. به عنوان مثال در صحبت های عامیانه به کلمه " خوب‌اند" را "خوبند" و کلمه "است" را به "اس" تلفظ می کنیم. اما در پوستر نمی توان از کلمات یا جملات گفتاری استفاده کرد چون زبان گوینده ، یک پوستر است نه یک انسان .

جشنواره انار بادرود محدودیت سنی و جنسیتی را ندارد. پس باید شعاری تدوین شود که بتواند مثلاً یک کودک 9 ساله تا یک شخص 70 یا 80 ساله را تحت تاثیر قرار دهد. اما فراموش نشود که شعار باید بسیار ساده ، روان و قابل فهم باشد و بتواند در همان لحظه بر مخاطب و یا مشتری تاثیر بسزایی بگذارد.مثلاً شعار تبلیغاتی بانک صادرات که مشتری اش می تواند یک کودک 1 روزه باشد ، می نویسد : " بانک صادرات ایران در خدمت مردم " انقدر این شعار ساده است که در کوتاه ترین زمان ( فقط در چند ثانیه ) می تواند در ذهن مشتری اش جا باز کند.

برگردیم به متن شعار جدید جشنواره. کلمه آخر یعنی " اس " که همان کلمه " است " است ، برای یک کودک دبستانی نامفهوم می باشد.یعنی کودک در هنگام خواندن امکان دارد آن را " آس " اِس "  اُس " و یا ... قرائت کند و معنی آن را نداند. همچنین کلمه ی " نادری " برای کودکان و اشخاصی که قدرت تحلیل کلمات را ندارند بازهم نامفهوم است. زیرا می توان حدس زد که منظورشان از این کلمه " آقای نادری ، خانم نادری و یا ... باشد. پس وجود چنین کلماتی تاثیر زیادی ندارد فقط فضای ذهن خواننده را اشغال می کند. و ماندگاری نخواهد داشت. از طرفی جمله ما طولانی است و برای حفظ کردن نیاز به تکرار دارد همچنین از کلماتی استفاده شده است که اکثر اوقات در زندگی روزمره بکار می بریم. در نتیجه متن شعار برای ما نمی تواند زیاد جالب باشد. اضافه کنم که اصولاً در تدوین شعار تبلیغاتی کلماتی از قبیل " اما ، شاید ، ولی ، تخفیف و ... " استفاده نمی کنند چون هیچ خاصیتی برای مخاطب ندارد و نمی تواند تاثیر گذار باشد که متاسفانه در شعار تبلیغاتی جدید ما از کلمه " ولی " استفاده شده است.

سوال من اینجاست که منظور  از " همه انار ها خوبند " که در ابتدای جمله بکار رفته است یعنی چه ؟ این صفت " خوب بودن " به چه معناست. آیا ظاهر انارها خوب اند ؟ آیا آب انار همه انار ها خوب اند ؟ آیا کلاً همه ی انارهای ایران خوب اند؟ صفت خوب بودن در این شعار به واضح بیان نشده است و امکان دارد یکی از مخاطبان منظورش ظاهر انار باشد و مخاطب دیگر ، برداشت دیگر.
در شعار تبلیغاتی عکاسی آقای جهانپور آمده است : " همه خوش عکس اند " آیا شما می توانید تصوری جز خوش عکس بودن را داشته باشید ؟ جمله " یه چیز دیگه " که در متن شعار آورده اند ، جمله ای مجهول است و برای مخاطب مشخص نیست که منظور از " یه چیز دیگه " چیست؟ در گفت و گوهای روزانه بارها شنیده اید که فروشنده می گوید : این برنج چیز دیگه است. به این معنا که برنج خوبی است یا اینکه این برنج بهتر از برنج قبلی است و باید این اصطلاحات عامیانه در پوستر حذف شود چرا که مخاطب دچار سردرگمی می شود. همان طور که عرض کردم سعی شود در تدوین شعار سادگی را مد نظر داشته باشند.

این شعار قدرت جذب مشتری را ندارد چون در متن آمده است : " همه انار ها خوبند" و امکان دارد من مشتری در هنگام خرید با انار ساوه و بادرود مواجه شوم و برایم فرقی نمی کند که انار بادرود را بخرم یا انار ساوه. چون در ذهن من جمله ای تحت عنوان " همه انارها خوب اند " نقش بسته است.پس نتیجه می گیریم همه انارها خوب اند و برای من خریدار فرقی نمی کنند. در واقع ما در شعارمان تبلیغ انار شهر دیگری را کرده ایم.

 شعار تبلیغاتی بسیار مهم است طوری که می توانند فروش یک محصول را کاهش یا افزایش دهد. شما تصور کنید که در بادرود دو میوه فروشی وجود دارند که یکی از آنها شعار تبلیغاتی اش " انار بادرود ، خوشمزه " و دیگری " همه انار ها خوبند ولی انار نادری بادرود یه چیز دیگه اس " می باشد.ببینید جذب کدام میوه فروشی می شوید ؟ خودتان قضاوت کنید !! یادتان باشد که کدام شعار سریع تر در ذهن جا باز می کند و کمتر فراموش می شود.

به نظر من بهترین شعار برای این جشنواره آن است که با احساسات مخاطبانمان بازی کنیم. یعنی باید بتوانیم مزه انار را به آنها بچشانیم.زیرا انار میوه ای خوردنی است و تنها لذت آن در هنگام خوردن است پس باید از طریق خوردن بر آنها تاثیر بگذاریم.در نتیجه باید شعاری تدوین شود که مخاطب هوس انار بادرود کند.نه هر انار دیگری.
به عنوان مثال می توان از شعار " انار بادرود ، خوشمزه " استفاده کرد. چون در درون کلمه خوشمزه قدرتی نهفته است که می تواند مشتری را جذب کند.

به نظر من شعار : " همه انارها خوبند ولی انار نادری بادرود یه چیز دیگه اس " می تواند به جشنواره انار و تحفه ی بادرود که همان انار باشد ، آسیب جدی وارد کند. به یاد داشته باشید که این شعار می تواند روی مخاطبان هم تاثیر مثبت و هم منفی را بگذارد که متاسفانه تاثیر منفی اش بیش از مثبت است.


منبع:گرافیک پارکس

نظرات 4 + ارسال نظر
شیطان شنبه 22 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 11:03 ق.ظ

ایول با تیز بینی که داری

مهرماه یکشنبه 23 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 08:35 ق.ظ

سلام
خیلی شعارمسخره اییه!!!!
حداقل کارشناسان محترم مینوشتن :انار؛فقط انار نادری بادرود.

arshia یکشنبه 23 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 04:30 ب.ظ http://www.arshiabadroud.blogfa.com/

واقعاً شعر مسخره ای هستش ، شعار دیگه ای نبود؟
در ضمن ما که نفهمیدیم جشنواره از کی تا کی؟
در سطح شهر زدن از 3 الی 13 آبان ولی در تصویری که شما گذاشتید از 16 الی 24 آبان هست ؟

سیخونک چهارشنبه 26 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 10:26 ق.ظ

سلام ذبی
به جای( نقدی بر شعار جشن ششم انار) تیترو بزن «نقدی !!درشعار جشن ششم انار!»

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد