بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

بادرود در کتب معتبر تاریخی


در ادامه بررسی اسناد تاریخی برای اثبات تاریخ پر افتخار وکهن این دیار که به یقین می توان از آن به عنوان«پایتخت تاریخی فلات مرکزی ایران »یاد کرد، به اختصار به برخی از کتب معتبر تاریخی که از باد(بادرود) نام برده اند اشاراتی می نمائیم

1-« روث وایت هاووس »در کتاب نخستین شهر ، از باد به عنوان یکی از چهارده شهر مهم دوران  دودمانی آغازین در 2500 سال پیش از میلاد(4500 سال پیش) نام برده است .

« دیا کونوف » در کتاب تاریخ ماد از حمله آشور نا سیراپال ( پادشاه آشور) به باد خبر داده است.(همزمان باهمان تاریخ اشاره شده در بالا)

2-در اواخر قرن سوم هجری قمری بادرود یکی ازمراکز مهم بین راهی اصفهان – ری بوده است (ا علائق النفیسه نوشته این رسته به سال 290 هجری قمری ) «1100 سال پیش»

 3-در قرن چهارم هجری قمری از باد به عنوان دیر گچین یاد شده که منزلگهی آباد و منزه بوده است ( مسالک و ممالک نوشته ابراهیم اصطخری به سال 346 هجری قمری ) .«1000 سال پیش»

 4-حسن ابن حسن قمی به سال 378هجری قمری درکتاب (تاریخ قم ) از باد به عنوان یکی از کاریزهای اصلی نام برده است .

5- « سید واقف افوشته ای » در وقف نامه خود که توسط « ابو بکر ابن احمد طهرانی » در سال 857 هجری قمری نگاشته شده ، حدود مزرعه ای گوشه را به قریه باد انتساب داده است .

6- طبق نوشته هدایت اله افوشته ای در کتاب « نقاوة الاثار فی ذکر الاخیار » در سال 988 هجری قمری ( زمان سلطنت شاه تهماسب صفوی ) مردم باد توسط مرتضی قلی خان پرناک ، حاکم خراسان قتل عام گردیدند  .

7-دهخدا  در فرهنگ نامه خویش پس از شرح مختصری از اوضاع جغرافیایی بادرود به قلعه خرابه ای به نام گبری که از آثار تاریخی این شهر بوده اشاره می نماید

نظرات 4 + ارسال نظر
تعهد دوشنبه 22 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 09:36 ب.ظ

با سلام و خسته نباشید می خواهم مقداری درباره اسلام در تاریخ بادرود مطالبی بنویسید نباید یک طرفه بروید ما در ابتدا مسلمان و بعد یک بادرودی هستیمب ضمنا از مطالبتان درباره تاریخ باد تشکر می کنم.

درود: ضمن سپاس از لطف شما ، فراموش نکن تاریخ پیدایش اولیه باد هزاره پنجم پیش از میلاد بوده است

ایمان سه‌شنبه 23 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 02:38 ب.ظ

جناب آقای ذبیح اله صولتیان بادرودی:
با سلام و عرض خسته نباشید:
بنده شمارافردی سخت کوش در عرصه معرفی فرهنگ بادرودی به تمام نقاط کشور می دانم ولی مطالبتان درباره جشنواره انار تاحدودی منصفانه نبود ، ما مخالف جشنواره و بادرود عزیز نیستیم ما تنها انتقادی که داشتیم این بود جشنواره بدون گناه برگزار شود مثلا خواننده های زیر زمینی و با شمائل غیر اسلامی که با خوانندگی شان و موسیقی سبک مثل سال قبل رقص دسته جمعی را ایجاد می نماید برخی اهنگ ها را وزارت ارشاد مجوز داده ولی مجوز آن فقط برای مصارف خانگی است و اجازه پخش آن در عموم نیست چرا که مشکلات بی بند و باری را به همراه دارد. و حتی مقام رهبری فتوا داده اند که بعضی موسیقی های پخش شده از طریق صدا و سیما مجوزی نمی شود مبنی بر اینکه مشکل شرعی ندارند. اگر مایل باشید یک مناظره از طرف یکی از دوستانمان با حضرت عالی را داشته باشیم منتظریم.

ایمان پنج‌شنبه 25 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 01:57 ب.ظ

سلام ، از اینکه مطالب یک منتقد خودتان را گاشتید متشکرم و اعلام می کنم اگر مایل به مناظره هستید درباره مسائل سایت و جشنواره انار با یکی از دوستان مذهبی ما ، در جوابتان آن را منعکس نمائید تا مسائل برای مردم در یک فضای آزاد در مسجد خدا روشن شود. منتظر هستیم

[ بدون نام ] یکشنبه 28 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 03:07 ب.ظ

سلام محضر برادر گرامی صولتیان


در قسمت غمباره انار گفتید که در یک کلام عرض کنم که علل اصلی مخالفت بابرگزاری و یا محدود کردن جشن انار ، ریشه درعنا دیرینه ی عده ای با پیشنرفت این ه از بعد فرهنگی ، عمرانی و اقتصادی دارد و بس. هر چی در این جملات شما تامل کردم کردم واقعا نفهمیدم که منظورتان با چه کسانی است من خودم که از منتقدان جشنواره سال قبل بودم در بازار جشنواره انار حضور پیدا نمودم و نزدیک به 70 هزار تومان چیز خریداری نمودم و در جشنواره افتتاحیه و اختتامیه حاضر بودم و دوست دارم اسم بادرود در کشور و حتی دنیا منعکس شود ولی به فرموده امام خمینی ره که ما مخالف جشن و سینما هستیم واقعا در سال قبل و حتی دوره های رقص و آهنگ های دارای غنا را مشاهده می نمودیم و این ازار دهنده بود، به خدا اینقدر به اذعان عموم نگوئید عده ای مخالف شادی مردم هستند، فردای قیامت همه ی ما باید جوابگوی تمامی حرفهایمان باشیم. موفق باشید آقای صولتی عزیز

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد