بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

گوردختر،آرامگاه دختر کوروش



http://badroodi.persiangig.com/1.JPG
بنای گوردختر شبیه بنای کوروش است

چندی پیش ایمیلی از دوستان دریافت کردم مبنی بر معرفی گور دختر در استان بوشهر، همین انگیزه ای شد تا بهر شکل ممکن راه ورنج سفری دیگر را بجان خریم وراهی این استان جنوبی کشور شویم.

 از بادرود به اصفهان وسپس راهی سمیرم  شدیم از آنجا به یاسوج پیش تاختیم.جاده زیبای یاسوج به سمت بابامیدان را در پیش گرفتیم واز آنجا به شهر کوچک قائمیه رسیدیم . دو راهی کازرون –شیراز را پشت سر نهاده وراه را بسمت بوشهر نشانه رفتیم . به شهر کنارتخته رسیدیم . کنار تخته آخرین شهر استان فارس وهم مرز با استان بوشهر است . حدود 25 کیلومتر با کازرون فاصله دارد . از کنار تخته هم 25 کیلومتر راه را بسمت برازجان وبوشهر پیش رفتیم در پیچ وخم های جاده زیبای بوشهر ، یک پل قدیمی که گوئی از آثار صفویه است در پیش رویمان هویدا شد . نرسیده به ایستگاه ایست بازرسی ، تابلو «تنگ ارم» بچشم خورد.


http://badroodi.persiangig.com/3.JPG

به سمت تنگ ارم از مسیر خارج شدیم از مسافری سراغ گور دختر را گرفتیم که اطلاع دقیقی نتوانست به ما بدهد. جاده خلوت در میان سبزه زاران ، مناظر زیبائی را به تصویر کشیده بود. بعد از 45 کیلومتر طی مسافت جاده کوهستانی که در زمستان مناظر زیبای بهاری را جلوه گر می سا خت ازروستاهای فاریاب،تلخاب گذشته تا به شهر زیبای تنگ ارم رسیدیم . از جاده اصلی بوشهر –شیراز تا تنگ ارم حدود 45 کیلومتر فاصله بود. در شهر تنگ ارم نشانی گور دختر را گرفتیم .1 کیلومتر از تنگ ارم را که پشت سرنهادیم  ، تابلو گور دختر وکاخ اردشیر را دیدیم .


http://badroodi.persiangig.com/koorosh.JPG

آرامگاه کوروش بزرگ در پاسارگاد


http://badroodi.persiangig.com/2.JPG

آرامگاه دختر کوروش در پشت پر برازجان

لاجرم به سمت چپ جاده راندیم ومسیر 30 کیلومتری تنگ ارم تا گور دختر را در جاده پر پیچ وخم کوهستانی طی کردیم .در مسیر از روستاهای مورد خیر وکفتارو گذشتیم بعد از پشت سرنهادن کوه وسرازیر شدن به دشتی هموار وسرسبز در دوراهی پیش رو به سمت پشت پر طی طریق کردیم وبه سرزمین گور دختر رسیدیم  زنان روستای پشت پر  لباسی شبیه به لباس قشقائی داشتند . شغل اهالی بیشتر کشاورزی ودامپروری بود.


http://badroodi.persiangig.com/5.JPG

زنان پشت پری درحال نخ ریسی

مقبره سنگی گور دختر در دامنه سبز علفزارها با شکوه 2500 ساله خود نمائی میکرد . انگار ماکت کوچکی از مقبره کورش بزرگ را ساخته اند ،بنا گرچه در غربت غریبی قرار گرفته بود اما عظمت وبزرگی خود را با تمام توان نشان میداد . اهالی اعتقاد عجیبی به این بنا داشتند . اهالی را اعتقاد بر این است که در این آرامگاه دختر ویا خواهر کوروش دفن شده است.

آرامگاه گور دختر مستطیل شکل با سقفی نوک تیز که روی سکوی سه پله ای گرفته است. اندازه های سکو 5/5 متر طول، 4/5 متر عرض و 1 متر ارتفاع است و اندازه های خارجی آرامگاه 3 متر طول، 2 متر عرض و 5/1 متر ارتفاع می باشد. ورودی آرامگاه به سمت شمال غرب است و توسط یک در سنگی بسته می شده که اکنون دیگر از آن اثری بر جای نیست. هم اکنون درون آرامگاه خالی است. سقف آن شامل دو تخته سنگ بزرگ است. گمان می رود روزگاری کتیبه ای در قسمت سه گوش بدنه که به بام آرامگاه پیوند می خورد قرار داشته است. بنا از تخته سنگ های بزرگی ساخته شده که بدون ملات روی هم قرار داده شده اند. دیوارها و تاق آرامگاه نیز از سنگ هایی با اندازه های گوناگون ساخته شده است.

آرامگاه گور دختر از نظر معماری بسیار شبیه به آرامگاه کوروش است ولی از لحاظ ساخت و ساز معماری در ابعادی کوچکتر از آرامگاه کوروش ساخته شده و از نظر معماری بسیار ساده، سنگ‌هایی به صورت خشکه چین و فاقد نشانه‌های شانه سنگ تراشی و بسیار مبتدی ساخته و پرداخته شده است.
با این شواهد به نظر می‌رسد که آرامگاه گور دختر باید قبل از آرامگاه کوروش ساخته شده باشد. اگر بعد از آرامگاه کورش این اثر ساخته شده بود مطمئنا از لحاظ ساختار معماری بهتر از آرامگاه کوروش ساخته می‌شد نه اینکه این بنا به صورت بسیار ابتدایی و ساده که در برش سنگ‌های آن می‌توان مشاهده کرد.

http://badroodi.persiangig.com/9.JPG


http://badroodi.persiangig.com/8.JPG


http://badroodi.persiangig.com/7.JPG

کاخ اردشیر ساسانی در پشت پر

در نزدیکی گور دختر کاخ منسوب به اردشیر ساسانی قرار دارد .عدم حفاظت از این بنای باشکوه هم باتأسف موجب شده که اکنون این کاخ 1800 ساله ساسانی بعنوان آغل گوسفندان وگاوهای اهالی پشت پر استفاده شود.

 به امید روزی که مسئولان میراث فرهنگی برای حفظ این بناهای کم نظیر اندکی همت والاتر مصروف دارند.


http://badroodi.persiangig.com/6.JPG

منبع:وبلاگ بادصبا

نظرات 7 + ارسال نظر
لبو جمعه 8 دی‌ماه سال 1391 ساعت 03:21 ب.ظ

بعد نیست

رفیق جمعه 8 دی‌ماه سال 1391 ساعت 09:35 ب.ظ

سلام واقعاً خسته نباشی آقا ذبیح الله،آخه اینم ارزش گفتن داره،ساسانی کیلو چنده کوروش کیه دخترش عروس کی بوده و ......

ص د ا ی ب ا د شنبه 9 دی‌ماه سال 1391 ساعت 11:18 ب.ظ http://sedayebaad.blogfa.com

خــــــــــدا قــــــــــوت . . .

مسافر یکشنبه 10 دی‌ماه سال 1391 ساعت 05:12 ب.ظ http://www.2dar2.blogfa.com

جالب بود استفاده کردیم

دانشجو دوشنبه 11 دی‌ماه سال 1391 ساعت 08:04 ب.ظ

جالب بود مرا به یاد آن آیه انداخت که می گویید:وسیرو فی الارض وانظرو کیف کان عاقبه المکذبین
واقعا این جهان محل عبرت است از پیشینانمان ، چه خوب وچه بد.

بازم از این کارا بکن.very nice and thanks for you

آهو دوشنبه 11 دی‌ماه سال 1391 ساعت 09:46 ب.ظ

زیبا و دیدنی بود. دستمریزاد آقا ذبی

آشنا سه‌شنبه 26 دی‌ماه سال 1391 ساعت 11:25 ق.ظ

تنها فردی ک ب درد بادرود میخورد فقط شما هستی.
ب نظر من بسیار عالی بود.ضمنا از این کاها بکن تا دشمنانت بیشتر عقده ای بشند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد