بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

ریگ شق بادرود


http://badroodi.persiangig.com/Kavir%2088-10%20%28127%29.JPG

ریگ شق (در گویش محلی ریق شق) منطقه ای بیابانی و پوشیده از ریگزار در شمال شهر بادرود و شمال شرقی اکو کمپ متین آباد در استان اصفهان است. موقعیت جغرافیایی این منطقه N3446 و E5400 است. این منطقه ادامه ریگزار بزرگ بند ریگ است که در قسمت جنوب شرقی این ریگزار به صورت نوار باریکی تا شمال شهرستان بادرود ادامه پیدا کرده است. عرض این نوار باریک در این منطقه در حدود 2 کیلومتر است و تا امامزاده آقا علی عباس ادامه دارد. این منطقه از شمال به دشت استپی مجاور کوه های یخاب معروف به دشت پشت ریگ، از جنوب به بادرود، روستای متین آباد و شابادی طالبی، از شرق به جاده آقا علی عباس به بادرود و از غرب به اجتماعات ماسه ای ادامه بند ریگ محدود می شود. تپه های ماسه ای در این منطقه عمدتا جهتی شمال غربی-جنوب شرقی دارند و به صورت پراکنده در منطقه قابل مشاهده هستند. پوشش گیاهی تپه ها غنی و عمدتا گیاهان ماسه پسند همچون دم گاوی، درختچه های تاغ، گز، نتر، نسی و ... هستند.

 

پوشش جانوری در منطقه شامل جرد، پا مسواکی، روباه شنی، انواع مار و عقرب، چکاوک کاکلی، مگس گیر و ... است. مجاورت این منطقه و منطقه حفاظت شده پارک ملی کویر اهمیت این منطقه را از نظر لزوم حفاظت از گونه های جانوری دو چندان کرده است. شایان ذکر است این منطقه در گذشته ای نچندان دور زیستگاه یوز آسیایی بوده است که به دلایل مختلف از جمله تخریب زیستگاه دیگر در این منطقه مشاهده نشده است. این منطقه بدلیل قرار گرفتن در نزدیکی منطقه نمونه گردشگری متین آباد مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. ارتفاع تپه های ماسه ای در بلندترین حالت در حدود 70 متر است.

 

دسترسی به شرق این منطقه از طریق جاده ارتباطی شهر بادرود به آقا علی عباس به طول 6 کیلومتر و سپس جاده ای  که در کنار رستوران برادران واقع در بازار مجموعه آقا علی عباس شما را به این منطقه میرساند. همچنین از اکو کمپ متین آباد جاده خاکی در جهت شمال شرقی به ریگ شق منتهی میگردد. همچنین ایستگاه قطار بادرود دسترسی از طریق راه آهن را برای علاقمندان سفر با قطار مهیا کرده است

.


نظرات 2 + ارسال نظر
نازنین سه‌شنبه 2 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 08:30 ق.ظ http://chistansara.blogsky.com/

باز پاییز است ،
اندکی از مهر پیداست ،
در این دوران بی مهری ،
باز هم پاییز زیباست .
پاییزتان بهاری باد !

حجت کرمانی سه‌شنبه 2 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 01:45 ب.ظ http://www.hoji.ir

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد