بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

اسمهای دوکوچه ای وکوچه های دو اسمی

بادرود با کمبود کوچه مواجه است یا کمبود اسم؟؟

تا حالا به تابلوهائی که شهرداری بادرود اخیرأ برای اسامی خیابانها وکوچه ها نصب کرده توجه فرمودید؟

ضمن تقدیر از شهرداری بخاطر زیباسازی مبلمان شهری اما جای سئوال اینجاست که چرا در این شهر برخی از کوچه ها دو اسم دارند وبرخی از اسامی بردو خیابان وکوچه نهاده شده اند .

برای نمونه کوی فروردین در خیابان امام که به خیابان شهید منتظری ختم می شود ، درخیابان منتظری به اسامی شهید فیروزی زاده وشهید خارآبادی تغیر تابلو داده است .نیز کوچه اردیبهشت درخیابان امام که موازی کوی فروردین آنهم به خیابان شهید منتظری ختم می شود در آن سو تابلو کوی شهید شفیعیان دارد.تابلو کوچه خرداد در خیابان امام به تابلو شهید چراغی در خیابان شهید منتظری وتابلو کوی مرداد در خیابان اصلی در خیابان شهید منتظری به کوی شهید بالاور تغیر می یابد

ظریفی پیشنهاد می داد شهرداری وسط کوچه های یاد شده را یک خط بکشد تا اهالی بدانند که ساکن  کدام قسمت کوچه هستندتا در آدرس دادن اشتباهی رخ ندهد!!!!

نظیر چنین اقدامی درخروجی شهر نیز اتفاق افتاده لاین خروجی بلوار از پل غدیر به سمت اتوبان بلوار انار ولاین ورودی آن از اتوبان تا پل غدیر بلوار آقاعلی عباس (ع) نامگذاری گردیده اندوشهرداری هم در دوسوی بلوار دو تابلو متفاوت نصب نموده است .

واما برعکس این فرضیه اینکه اسامی چون شهید نواب صفوی در خیابانی در میدان معلم وکوچه ای در خیابان ابوالفضل(ع) نیز وجود دارد ویا همان بلوار آقاعلی عباس در لاین ورودی اتوبان ، بلواری هم به همین نام از میدان شاهزاده محمد تا حرم مطهر وجود دارد. ونیز بن بست نیلوفر- شقایق – یاس و.... در محله های مختلف شهر به کرات به چشم میخورند

نتیجه اینکه ما متوجه نشدیم اسامی کم داریم یا کوچه وخیابان ؟؟؟ شما اگه متوجه شدید ما را هم بی خبرنگذارید.منتظر نقطه نظرات همشهریان گرامی هستیم

دو عکس از بهمن 57 بادرود

تظاهرات مردم بادرود در بهمن 1357 - عکسها از حاج علی خسروی 

(علی جیران)  

  

 

 

 

نگاهی به مراسم چهل هشتم دربادرود

 چئل اشتم در گذر تاریخ 

 

چهل هشتم سالروز ورود پرافتخار حضرت آقاعلی عباس(ع) وشاهزاده محمد به بادرود گرامی باد 

  

چهل وهشت روز بعد از شهادت حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) در بادرود که مصادف با رحلت پیامبر اعظم(ص )وشهادت امام حسن مجتبی(ع) است به روز «چئل اشتم» معروف ومشهور است . در این روز خاص جمعیت از سراسر کشور بویژه شهرهای اطراف به پابوس زیارت حضرت آقاعلی عباس وشاهزاده محمد رهسپار می شوند تا بادرود یکی از روزهای خاص تاریخش را نظاره کند .گرچه مراسم گرامیداشت ارتحال پیامبر مکرم اسلام وشهادت امام حسن مجتبی در تمامی شهرهای کشور برگزار میگردد اما در بادرود این روز به صورت یک روز خاص در تقویم این سرزمین گنجانده شده است .بد نیست علت این واقعه تاریخی را با استناد به معتبرترین «زندگینامه حضرت آقاعلی عباس »که توسط «حضرت آیت الله امامت کاشانی» چاپ وانتشار یافته را بررسی کنیم. 

حضرت امام رضا(ع) برادر تنی حضرت آقاعلی عباس وشاهزاده محد در روز آخر ماه صفر سال 203 قمری به زهر مأمون جفا پیشه در طوس به شهادت رسید. خبر شهادت آن امام همام 17 روز بعد یعنی در روز چهارشنبه 17 ربیع الاول 203 قمری به حضرت آقاعلی عباس ویارانش در بادرود رسید .این بزرگواران که از راه اهواز به ایران وارد شده وپس از طی مسیر از نهاوند وساوه به قم وسپس کاشان آمده بودند مدت 17 شبانه روز هم میهمان عبدالجبار طبرسی حکمران کاشان بودند وسپس از طریق ابوزید آباد فعلی راه یزدلان را طی وبه بادرود رسیدند وخبر شهادت امام رضا را در 17 ربیع الاول در این خطه دریافت کردند . 

  

  

 مردم وحکمفرمای بادرود که از عاشقان به اهل بیت بودند مدت 40 شبانه روز بطرز شایسته ای از آنان پذیرائی میکنند . بعد از برگزاری مراسم باشکوه اربعین امام رضا در بادرود در سال 203 قمری (1228 سال قبل) آنان قصد انتقام خون به ناحق ریخته برادر خویش امام رضا از راه کویر عازم طوس می شوند وسپس در روز 14 جمادی الاول 203 هجری قمری ، یعنی 74 روز پس از شهادت امام رضا ، حضرت آقاعلی عباس وشاهزاده محمد وجمعی از یارانشان که برخی از اهالی بادرود واطراف بوده اند با لشگریان مأمون که از طوس به این خطه آمده بودند درگیر وتمامی یاران آن امامزادگان که «حسن نراقی مورخ معاصر» در کتاب «آثار تاریخی کاشان ونطنز» تعداد آنان را 12 نفر ذکر کرده به شهادت می رسند وپس از درگیری شدید ابتداء شاهزاده محمد که برادر کوچکتر بوده وسپس آقاعلی عباس بطور مظلومانه ای به شهادت می رسند.

اما به نقل ارقام ذکر شده حضرت آقا علی عباس وشاهزاده محمد بایستی درروز 28 صفر به بادرود وارد شده باشند که یکی از علل ازدحام بیش از حد زائران ومجاوران به این امامزاده در روز خاص بیست هشت صفر را بایستی تجدید عهد وپیمان مردم این منطقه با امامزادگان آقاعلی عباس ومحمد در روز 28 صفر ذکر کرد . که ارزنده است این روز به رسم پیشینیان منطقه هر ساله با کرامت وشور بیشتری برگزار گردد.

نقش بادگیر در معماری کویر

 نقش بادگیر در خانه های کویری 

منبع:وبلاگ بادرود دیارمن : http://soulatian.loxblog.com/

 

 بادگیر خانه محقق الدوله بادرود 

استفاده از بادگیر از سنوات بسیار قدیم در ایران متداول بوده است. بادگیر ها با اشکال مختلف در شهر های مرکزی و جنوب ایران ساخته شده که هر کدام بر حسب ارتفاع و جهت باد مطلوب طراحی و اجرا شده اند. تا قبل از اختراع کولر برقی و گسترش آن در شهر های مختلف، از بادگیر در ابنیه مختلف مسکونی، مذهبی و خدماتی استفاده می شده است و هنوز هم می توان باقیمانده این بادگیر ها را در اقلیم گرم و مرطوب جنوب در شهر هایی مانند بندر عباش، بندر لنگه، قشم، بوشهر و اقلیم گرم خشک نواحی مرکزی مانند کرمان، نایین، یزد، طبس، کاشان،بادرود، سمنان، اصفهان و حتی نواحی جنوب شهر تهران مشاهده نمود. 



بادگیر خانه مدبر الملک 

عملکرد بادگیر بدین صورت است که باد مطلوب را گرفته و آن را به داخل اطاق های اصلی ساختمان، آب انبار و یا سرداب هدایت می کند. در بعضی از مساجد حاشیه کویر مانند مسجد قدیمی اردکان و مسجد جامع فیروز آباددر استان یزد دریچه بادگیر درست در بالای محراب قرار دارد. به این ترتیب باد مطلوب وارد بخش های مختلف ساختمان می گردد و باعث تهویه و خنکی آن می شود. 

 در اینجا لازم به توضیح است که بعضی از بادگیر ها فقط از طریق جابجایی هوا (Convection) داخل بنا را خنک می سازند و بعضی دیگر هم از طریق جابجایی هوا و هم از طریق تبخیر (Evaporation) این عمل را انجام می دهند. سیستم برودتی بادگیر باغ دولت آباد از طریق روش دوم است، بدین صورت که جریان هوا پس از ورود به داخل ساختمان از روی یک حوض سنگی کوچک و فواره رد می شود و سپس از آنجا به سایر اطاق ها هدایت می گردد. اطاق زیر بادگیر که حوض و فواره در آن قرار دارد به صورت هشتی (هشت ضلعی) است و در های متعددی در آن وجود دارد. در هر زمان که نیاز به خنک نمودن اطاق خاصی باشد، در بین آن اطاق و اطاق هشتی زیر بادگیر را باز می نمایند. 

 

 

بادگیر منزل معزی بادی 

در نتیجه امیدواریم شورای شهر بادرود با تصویب مصوبه ای ایجاد بادگیر در کلیه منازل جدید الاحداث را اجباری نموده وشهرداری خانه های احداثی را به جای استفاده از سنگهای گرانقیمت ،مجاب به استفاده از آجر برای نما کاری نماید تابا این روش نه تنها از شدت گرمای تابستان ساختمانها بکاهد بلکه به امرخنک نمودن ساختمانها نیز کمک شایانی می نماید


کماکان می توان از بادگیر به عنوان مکمل سیستم تهویه و برودت ساختمان استفاده نمود. بادگیر می تواند در مواقعی از سال، شرایط آسایش در داخل بنا را از طریق تهویه طبیعی تامین کند و در زمانیکه باد دیگر نتواند پاسخگوی نیاز اهالی ساختمان باشد، تنها در آن صورت باید از تاسیسات مکانیکی بهره گرفت

سخنی با مسئولین آستان مقدس

اگر یک روز جمعه مثل ما دلتون هوای زیارت کرد وبه پابوس آستان مقدس فرزندان بلافصل موسی ابن جعفر در کویر بادرود مشرف شدید می بینید دیگر مثل قدیم نیست مرد وزن وپیر وجوان چه در اوج گرمای 38 درجه تابستان ویا سرمای زیر صفر زمستان از سراسر کشور به سوی حریم کبریائیش روانند . اما گرچه همیشه دچار تغیراتی اساسی در وضعیت بنای این بارگاه هستیم وتلاش خادمین آستان مقدس غیر قابل انکار است اما برای رفع این معضلات کوچک وکم هزینه تاکنون اقدامی اساسی نشده است . کاری که با یک فرهنگسازی وصرف فقط چند ساعت وقت می توان در نیل بدان کوشا بود وبر حفظ بخشی از آبروئی این آستان افزود .  

1-درحالی که حتا امامزاده های کوچک ومساجد ایران دارای کفشکن هستند اکنون زیبنده نیست این آستانه از کفشکن بی بهره باشد وکفشهای زائران در خارج از حرم در زیر کفشهای دیگران له شده ویا بعضأ افرادی با خاطره بی کفشی از این دیار خارج شوند ویا با بوی بد آن به داخل حرم برده شوند.  

 

2-برپائی نماز جماعت ومراسم مذهبی در کنار ضریح علاوه بر جلوگیری وبروز مشکلات زائران برای زیارت (که بعضیها به علت مسافر بودن در زیارت تعجیل هم دارند).آسیب جدی بر معماری زیبا ومنحصر بفرد داخل حرم می زند . 

 

پخش صداهای سخنرانان ومداحان از بلندگوههای خشن، آئینه کاری وگچ بری ظریف این آستانه را با مشکل جدی مواجه می سازدوحیف از این بنا که یادگار آیندگان است به علت ناهماهنگیها آسیب ببیند . بهتر است مراسم در داخل مساجد اطراف صحن ، داخل صحن ویا رواقهای جانبی حرم اجراء نمایند.  

 

3-نصب چادرهای مسافرتی که حتا در بسیاری از شهرهای توریستی ایران هم در بعضی از پارکهای ویژه جانمائی شده ، آیا جای سئوال نیست که چرا تا چند متری ضریح مطهر نصب اینگونه چادرها ممنوع نیست ؟ بهتر است با تدبیری عاجل وآنی نصب چادر در صحن غربی کاملأ ممنوع وبه صحن شرقی(پشت صحن اصلی) سوق داده شوند.

4-با اینکه نزدیک به 60 نفر پرسنل از طریق این آستانه ارتزاق میکنند هنوز نظافت صحن ، راهروهای ورودی ، فضاهای سبز وبویژه بازار آستانه با مشکل جدی روبروست که ای کاش با تقسیم نیرو ی موجود در نظافت آستانه کوشش بیشتری معمول گردد .

5- ودر هیچ امامزاده ای ما ندیدیم که مردانی را(بعضأ جوانان مجرد) در رواق دربهای ورودی به صحن مطهر بگمارند تا به خانمها دستور چادر سر کردن بدهند . شایسته است این امر را به خانمهای خادم افتخاری آستان مقدس بسپارند که بسی ارزنده تر خواهد بود.

6- در بیشتر مواقع در داخل حرم خادم وراهنمائی برای پاسخگوئی به سئوالات زائران وجود ندارد .از آنجا که قدیمیها میگفتند«حرمت امامزاده به متولی آن است »ارزنده است خادمانی را با لباسهای مخصوص ومتحد بویژه در ایام شلوغ در طرفین دربهای ورودی به ضریح بگمارند تا هم خوش آمد به  زائران عرض کنند وهم احیانأ به زائران توضیح دهند که این بزرگواران از نسل وتبار کدامین امامند وداستان چگونگی شهادتشان را برای آنان برشمارند.

عرض کردم رعایت این گونه موارد چندان بار مالی برای مدیریت آستانه ندارد فقط اندکی تدبیر وهمیاری خادمین ومردم را می طلبد وبس...

آشنائی با پرندگان بومی بادرود

یا کریم

نام انگلیسی : Collared Dove (Eurasian Collared Dove)

فرانسه : Tourterelle Turque

نام علمی (لاتین) : Streptopelia Decaocto 


 

چطور پیدایش کنیم :

اندازه یاکریم27 سانتی‌متر است؛ اندازه متوسطی دارد ولی از سایر قمری ها بزرگتر است.
رنگ شنی صورتی با نیم طوق تیره در پس گردن، سر و سطح شکمی آن کم رنگ‌تر و خاکستری رنگ، با جلای صورتی شرابی (به خصوص در ناحیه سینه) است.
سیاهی شاهپرهای نخستین با بقیه پر و بال آن تضاد خاصی دارد است.
تفاوتش با قمری معمولی در این است که دمش درازتر به نظر می آید و سطح پشتی آن قهوه‌ای خاکی کمرنگ و یکدست است ، در پشت گردن یک نیم طوق سیاه دارد . ( در قمری معمولی خال های سیاهی در پیش بال دیده می شود)
از زیر ، سفیدی نیمه انتهایی دم سیاهش به شناخت آن کمک می کند (در قمری معمولی تیره است) و از روبرو ، دم بسته آن با بقیه سطح پشتی همرنگ می باشد .
چشمهایش قرمز رنگ است.
با سرعت کم پرواز می کند و در پرواز بال ها را کمتر تکان می دهد.
اغلب شبیه نوع اهلی کبوتر باربری (S.nisoria) است، با این تفاوت که بدن نخودی کمرنگ بدون تیرگی روی شاهپرهای اولیه است. .


 

صدای پرنده:صدای یاکریم شبیه "کوو-کوو-کو، coo-cooh-co" شنیده می شود.

صدای یاکریم را در سایت پرندگان ایران بشنوید

زیستگاه :

بیشتر در شهرها و مناطق روستایی دیده می شود ، آشیانه‌اش را معمولا روی درخت‌ها و گاهی در ساختمان‌ها می سازد.این پرنده بعد از گنجشک بیشترین میزان آمار پرندگان را در بادرود داراست . یاکریم بیشتر در خانه های منطقه اقدام به لانه سازی وتخم گذاری میکند.

پراکندگی :

یاکریم پرنده‌ای است بومی ایران و از پراکندگی فراوانی برخوردار است .!بیشتر در استان گیلان زاد آوری دارد.

حفاظت:

با اینکه این پرنده بسیار مورد توجه شکارچیان است هنوز برنامه حفاظتی خاصی برای آن در نظر گرفته نشده است.

  

'  

 

دی ماه 89 در بادرود چه گذشت؟

دی ماه در بادرود چه گذشت؟

ماه دی 1389 در بادرود با اتفاقات ذیل همراه بود

1-در این ماه در شهر بادرود 21 نوزاد شامل 12 دختر و9 پسر به دنیا آمدند.

2- تعداد 23 نفر هم در این شهر در این ماه به خانه بخت رفته وپیوند زناشوئی بستند.

3-بادرود شاهد فوت 5 نفر از همشهریانش در دیماه بود .

-مرحوم حسین خان علافیان در اول دی ماه در سن 79 سالگی- مرحوم ابوالفضل علیپور در دوم این ماه در سن 34 سالگی –مرحوم رحمت اله کرامت در پنجم این ماه در سن 45 سالگی –مرحوم عین اله حسینگلی در چهارم دی ومرحوم علی نامور در 19 این ماه در سن 83 سالگی جهان را بدرود گفتند.

4- در 17این ماه هم اولین برف زمستانی بادرود را سفید پوش کرد.

5- بارش 20 میلیمتر باران هم این ماه را ازپر بارش ترین ماههای سالجاری ثبت نمود.

6-در تاریخ دهم دی ماه هم بادرود میزبان بیش از 200 نفر از کویرنوردان از سراسر کشور بود که مسیر 25 کیلومتری کویر 70 پشتو را در نوردیدند.

تاریخ گذشته بادرود

1-     در دوم دی ماه 1380 دفتر مخابرات بادرود به اداره مستقل مبدل گشت.

2-  در تاریخ 17 این ماه در سال 1386 هنرمند توانای قصه گوی بادرودی مرحوم حمید عاملی  بادرودی بر اثر عارضه سرطان ریه بدیار باقی شتافت  

نقاشی گچ بری زیارتگاه بادرود

 محمد خجسته

 

با اعتباری بالغ بر 300میلیون ریال از محل درآمدها ونذورات آستان مقدس ، طرح رنگ­آمیزی گچ­بری داخل آستان مقدس حضرت آقاعلی عباس و شاهزاده محمد (ع) بادرود و رواقهای شرقی حرم مطهر توسط نقاشان هنرمندی از اصفهان آغاز شد. طرح ایجاد گچ بری اسلامی با روش الگو گیری از آثار استاد فقید سید جعفر رشتیان طراح قالی ومینیاتوریست معاصر کشور ،در سال 1356 آغاز ودرسال 1360 خورشیدی خاتمه یافت وبخش پائینی رواق حرم مطهر هم در سال 1372 توسط هنرمندان برجسته اصفهان گچ بری وآئینه کاری گردیده است .اکنون کار نقاشی ته زمینه این گچ بری با رنگهای اسلیمی توسط هنرمندان آغاز گردیده است .رنگ آمیزی گچ بری های مسجد اسلامی و حسینیه ام البنین اصفهان از بزرگترین رزومه کاری این هنرمندان محسوب می گردد.

 

پاکسازی بلوار حرم

در آستانه برگزاری مراسم تاریخی چئل هشتم در یک اقدام زیبا گروه کوهنوردی صبا بادرود با همکاری انجمن حافظان محیط زیست این شهر مسیر سه کیلومتری بلوار حضرت آقا علی عباس (ع) شهر بادرود را پاک سازی نمودند. 

 

در طرح پاک سازی زباله های غیر بازیافت تعدادیکصد کیسه زباله متوسط به صورت فشرده جمع آوری گردید.عباس صولتیان مسوول  گروه کوهنوردی صبا بادرود گفت:هرساله قبل از اجرای مراسم تاریخی چئل هشتم وحضور خیل عظیم زائران ومسافران به بادرود وامسال هم به بهانه هفته  هوای پاک ،اعضای گروه کوهنوردی و انجمن حافظان محیط زیست بادرود که متشکل از گروهای آقا و خانم جوان و میانسال میباشند، در طرح پاک سازی زباله های غیر بازیافت شرکت میکنند.

صولتیان در این باره گفت :متاسفانه عدم رعایت به حقوق شهروندی باعث شده است که زباله های غیر بازیافت در محل زندگی رها شده وعلاوه بر آسیب رساندن به محیط زیست چهره زیبای طبیعت و شهر را نیز، زشت جلوه دهند.صولتیان در ادامه یادآور شد که بیشترین نوع زباله های غیر بازیافتی ظروف یکبار مصرف غذا، بطریهای آب معدنی ، نوشابه و زباله های بسته بندی چیپس و پفک میباشد. 

شکاری مسئول انجمن حافظان محیط زیست هم از انتقال زباله های جمع آوری شده توسط شهرداری خبر داد واز شهروندان ومسافران خواست نسبت به حفظ محیط زیست خویش کوشا باشند.

چند عکس از تاریخ بادرود

این عکسها در سال 1365 گرفته شده است. 

(استفاده از این مطالب با ذکر منبع بلامانع است)  

1 بقعه مرحوم عاملی که در سال 1290 خورشیدی در گورستان شهر احداث گردیده است . این بنا در سال 1372 توسط بازماندگانش بازسازی گردیده است .  

2- آب انبار قلعه(اوودون قله) این آب انبار 6 گنبده که از آثار ارزشمند دوران صفویه بود در سال 1367 بواسطه بیل خشن شهرداری وبدستور شهردار وقت با تأسف تخریب گردید .تلاش برای بازسازی ومرمت این آثار در سال گذشته به علت جهل عده ای از افراد به آثار تاریخی نافرجام ماند. 

3- بادگیر خانه محقق الدوله .این بادگیر زیبا در سال 1378 بعلت گشایش خیابان جدید حسینیه توسط شهرداری تخریب گردید.

 

 

4- پرستشگاه آدینه بادرود. این بنای زیبای دوران پیش از اسلام (دوران میترائیسم بالغ بر 3000 سال پیش ) در سال گذشته به همت اداره میراث،شهرداری وشورای شهر بازسازی ومرمت گردید. 

 

5- حجره های حسینیه اعظم بادرود . این سرسراها که در عهد قاجار ساخته شده بود ومکانی برای تماشای مراسم مذهبی شهر محسوب میگردید در سال 1379 به علت تعریض خیابان آیت الله سعیدی بادرود توسط شهرداری تخریب گردید.